به زور می خواهند «حفاظت» را تحمیل کنند/ با نام دیگری انسداد و فیلترینگ را مطرح کرده اند

می خواهند تحمیل کنند

روز جدید : نوری گزله: آنها به نظر کسی کاری ندارند. همه چیز را به زور دیدیم جز قانون زور/ عنابستانی: مردم نظر نداده اند، نمایندگان تصمیم می گیرند

سخنگوی کمیسیون مشترک حمایت از حقوق مصرف کنندگان در فضای مجازی از از سرگیری جلسات کمیته فردا (سه شنبه) خبر داد. وی گفت: طبق پیش بینی ها، مراحل بعدی بررسی و تصویب طرح در ماه جاری به پایان می رسد و امیدواریم تا یک ماه آینده نسخه نهایی طرح را به هیات امنا ارائه کنیم. رئیس کمیته مشترک.

از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، طرح حفاظت از فضای مجازی در مجلس یازدهم کلید خورد. این طرح که اکنون روی کاغذ «حمایت از مصرف‌کننده و خدمات پایه فضای مجازی» نامیده می‌شود، به دلیل فیلتر کردن و مسدود کردن اینترنت و سخت‌تر کردن دسترسی به شبکه‌های اجتماعی در میان مردم شناخته شده است.

علاوه بر این، آمار رسمی مرکز آمار نشان می دهد که 8.19 درصد از کاربران معادل 11 میلیون ایرانی از طریق شبکه های اجتماعی کسب درآمد می کنند. به همین دلیل است که کارشناسان و فعالان اینترنت بر این باورند که محدود کردن اینترنت به طور موثر دسترسی بیشتر کاربران به جریان آزاد اطلاعات را محدود می کند. با این حال تندروهای مجلس یازدهم همچنان به دنبال تصویب این طرح هستند.

طرح دفاعی مخالفان زیادی دارد اما صدای حامیان آن با کمک بسیاری از رسانه های اصلی آنقدر قوی است که مردم و کارشناسان را نسبت به نتیجه نهایی آن و تایید محتوای آن به ضرر کاربران فضای مجازی نگران کرده است.

باید دید در جلسات آتی کمیته ها آیا این طرح ضد حقوق بشر به طور جدی اصلاح می شود یا تندروها در مجلس همانطور که آقاتهرانی یکی دیگر از اعضای جبهه پایداری در مجلس گفت: “ما کار خودمان را انجام می دهیم. به مردم تحویل دهیم؟

طناب زدن مخالفان و مدافعان این امکان را دارد که در روزهای آتی به اخبار عمومی و موضوعی پرطرفدار تبدیل شود، به شرطی که مخالفان تمایل به اطلاع رسانی و شفاف سازی روند تصویب داشته باشند، شرطی که بعید به نظر می رسد.

گلمرضا نوری گزله از مخالفان سرسخت طرح فعلی حفاظت از فضای مجازی و از اعضای کمیسیون مشترک است. وی معتقد است که طرح فعلی به دلیل وجود ایرادات جدی در کمیسیون رای نخواهد داد. از او درباره آخرین وضعیت پروژه پرسیدیم:

جلسات کمیته مشترک چه زمانی برگزار می شود؟

تاکنون جلسه ای نداشته ایم و همانطور که اعلام شده فردا جلسه این کمیسیون تشکیل می شود.

برخی از نمایندگان از تغییرات مثبت 70 درصدی در محتوای این طرح خبر دادند. آیا این را تایید می کنید؟

هیچ تغییر رسمی در کمیته انجام نشده و هیچ رای گیری در مورد تغییرات صورت نگرفته است. آخرین محتوای پروژه باقی مانده است. این طرح دارای نواقص اساسی بود که به رأی گذاشته نشد و نیاز به تغییر داشت، اما جلسه رسمی تشکیل نشد.

محیط بانان تا چه اندازه به نظر پژوهشگاه توجه دارند؟

حامیان حفاظت کاری به نظر مرکز تحقیقات ندارند، به نظر کسی کاری ندارند. همه چیز را به زور دیده بودیم جز قانون زور. نظر بخش خصوصی، مرکز تحقیقات و دولت و مرکز ملی فضایی را در نظر نمی گیرند، این قانون نیست.

آیا این طرح مانند گذشته تصویب می شود؟

اینکه طرح به شکل اصلی تصویب می شود یا خیر، بستگی به نظر اکثریت اعضای کمیته دارد، اما آنچه در مورد اصلاح طرح می گویند صحت ندارد. تصحیح غیر رسمی است و فقط بازی با کلمات و خلاصه سازی آنهاست. تا جایی که من می دانم نسخه هایی که در اختیار ما قرار گرفته مشکلات اصلی را حل نکرده است و احتمالاً کمیته مشترک به این کلیات که پر از مشکلات است رای نخواهد داد.

مسدود کردن پیام رسان ها همچنان پابرجاست

علی عسگر عابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی و کمیسیون مشترک دفاعی مجلس که پیش از این انتقادات منتقدان طرح دفاع را «بی اساس» خوانده بود، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس می‌تواند هر نظری داشته باشد، اما تصمیم نهایی را نمایندگان مجلس گرفته‌اند.

بررسی طرح حفاظت در چه مرحله ای است؟

طرح دفاعی برای کارشناسی بیشتر و بررسی همه جوانب موضوع به ویژه جلسات با کارشناسان بخش خصوصی و خصوصی و همچنین ترکیبی از پیشنهادات دولتی به مرکز تحقیقات رفت. این مرکز 20 روز فرصت داشت تا این طرح را نهایی کند. بعد از این 20 روز پژوهشگاه گزارش کاملی ارائه نکرد و درخواست تمدید کرد که 20 روز دیگر فرصت داده شد. مرکز تحقیقات چندین کارگروه و جلسات کارشناسی برگزار کرد و مقرر شد به این کمیته 20 روز فرصت داده شود تا کار کارشناسی و دقیق انجام شود.

در لایحه بودجه، بودجه وزارت ارتباطات نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، آیا مربوط به طرح حفاظت است؟

سال هاست که به زیرساخت های ارتباطی کشور توجهی نمی شود و روستاها از وضعیت اینترنت مناسبی برخوردار نیستند. مقرر شد در سال جاری اعتباراتی برای شبکه ملی اطلاعات و توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور اختصاص یابد. ما همچنین فیبرهایی مانند آب، برق و گاز را به خانه های مردم منتقل خواهیم کرد تا بتوانند به راحتی از اینترنت استفاده کنند. هزینه زیادی بر می دارد.

این مربوط به طرح ملی اینترنت است یا شبکه ملی اطلاعات؟

شبکه ملی اطلاعات یعنی اینترنت بهتر و بیشتر و استفاده بهتر از فضای اطلاعات. فضای سمی ایجاد شده است که به عنوان مخالفت با اینترنت بین المللی تلقی می شود، اما این امکان پذیر نیست.

تا چه اندازه به نامه کمیسیون مرکز تحقیقات مشترک برای مخالفت با طرح حفاظتی مرکز تحقیقات توجه شده است؟

این نامه نظر مستقیم مرکز تحقیقات نیست. نظر مرکز تحقیقات هر چه باشد، نظر خود را به کمیته ارائه می کند و این یک بحث غیررسمی است. در نهایت مرکز تحقیقات نظر خود را اعلام خواهد کرد. نظر مرکز پژوهش ها نظر کارشناسی برای اعضای کمیسیون است و تصمیم گیرندگان نماینده مجلس هستند. نمایندگان مجلس در مورد جنبه های مختلف این طرح تصمیم گیری می کنند.

یعنی می توان نظر مرکز تحقیقات را حذف کرد و خود نمایندگان تصمیم بگیرند؟

از طرف ما چنین حرفی نزنید که نظر مرکز تحقیقات مغفول مانده است. مرکز تحقیقات نظر کارشناسی می دهد، نماینده ممکن است با این نظر موافق باشد یا نباشد. تمام طرح هایی که به تصویب مجلس می رسد، مرکز تحقیقات در کمیسیون حضور دارد و نظر خود را اعلام می کند. در بسیاری از موارد نظرات مرکز تحقیقات به دلیل اعتبار و تخصص مورد قبول نمایندگان قرار نمی گیرد. اختلاف نظر کارشناسان که عجیب نیست. ممکن است مرکز تحقیقات نظر بدهد و نمایندگان با توجه به تجربه و نظر تخصصی خود نظر دیگری داشته باشند. تصمیم توسط نماینده مجلس اتخاذ می شود. مراکز و مراکز تحقیقاتی مختلف نظرات کارشناسی می دهند، اما این نمایندگان هستند که بین نظرات متفاوت و متفاوت کارشناس، نظر مالک را انتخاب و تصمیم می گیرند.

شما می گویید نماینده مجلس گزینه نهایی است. نظر کارشناسی مرکز تحقیقات نیز با نظر مردم همسو است.

مردم نظر نداده اند شما نمی توانید قضاوت کنید. نمایندگان مردم نظر خود را بدهند و شما نظر بدهید.

راهبرد نمایندگان کمیته مشترک برای دریافت و اطلاع رسانی نظرات مردم چیست؟

نماینده مردم یعنی مردم و اسمش با خودش است. دلت برای نماینده مجلس تنگ شده و می گویی که فلانی نماینده مجلس است؟ کاملاً واضح است که نماینده مردم به نمایندگی از مردم صحبت می کند نه شخص دیگری. همه نمی توانند بیایند و ادعا کنند که من از طرف مردم صحبت می کنم. افرادی که در صندوق های رای هستند فردی را انتخاب کرده اند که به نمایندگی از آنها صحبت کند و آن شخص به نمایندگی از مردم صحبت خواهد کرد. هر نماینده راه حل های زیادی برای خودش دارد و ارتباطات زیادی دارد. نمایندگان دفاتر و حضور خود را در بین مردم دارند. هر نماینده یک ساختار ارتباطی دارد که وظیفه عمومی خود را انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید