تحلیل روزنامه اصول دهه هشتاد: رفتار بخش بزرگی از این نسل گاهی به شدت ضد سنتی و ضداجتماعی است / این نسلی است که مورد توجه قرار می گیرد اما پرستش نمی شود / زیبایی کلید ورود به قلعه است

تحلیل روزنامه اصول دهه هشتاد: رفتار بخش بزرگی از این نسل گاهی به شدت ضد سنتی و ضداجتماعی است / این نسلی است که مورد توجه قرار می گیرد اما پرستش نمی شود / زیبایی کلید ورود به قلعه است

روز جدید کی روش: یکی از تحلیل های جامعه شناختی که در مورد اعتراضات اخیر بسیار شنیده شد، حضور فعال و جدی و غیرقابل انکار جوانان دهه 80 در خیابان ها بود.

بخشی از ظهور چنین نسلی اجتناب ناپذیر و زاییده زمان است و بخشی نیز نتیجه بیکاری و بی توجهی ماست. فاصله بین این نسل و نسل قبلی، عرض وحشتناکی دارد. این نسلی است که مورد توجه قرار می گیرد اما مورد احترام قرار نمی گیرد. همیشه همه چیز برایش مهیا بود، اما با مهربانی و رفتار سخاوتمندانه با او رفتار نمی شد. همیشه لذت بردم، اما هرگز جدی گرفته نشد. او در مدارس بهتری درس خواند، اما زیر کوهی از انتظارات بود. در مدرسه زندگی و اخلاق نخواند، اما در دانشگاه نظریه و نظریه هایی در مورد خواسته ها و افکار عاطفی خود پیدا کرد! اما این نسل تشنه زیبایی است.

جواد شاملو در یادداشتی با عنوان «نسل تشنه زیبایی» در روزنامه رسالت نوشت:

یکی از تحلیل های جامعه شناختی که در مورد اعتراضات اخیر بسیار شنیده شد، حضور فعال و جدی و غیرقابل انکار جوانان و نوجوانان دهه 80 در خیابان بود. حضوری که عده ای آن را حماسی، رشک برانگیز و شجاعانه تحلیل کردند و نتیجه آن را استحقاق این نوجوانان دانستند. عده ای با تمسخر و تحقیر این نسل، آن را با رزمندگان جوان دفاع مقدس یا فعالان جوان اما جاه طلب انقلاب اسلامی مقایسه کردند و به پوچ بودن اهداف آنها می خندیدند. هر دو تحلیل برای میدان جنگ است. میدان جنگی که این روزها نه در خیابان، که در کف فضای مجازی اتفاق می افتد، اساساً نبرد روایت هاست.

در خارج از رژیم جنگ، این نسل یک معمای جامعه شناختی قابل تامل است. این نسل را نسل z نیز می نامند. با کمی بازی با کلمات می توان آن را ضد نسل نامید! نسلی که گاه آن را به مثابه مظهر آشکار، قاعده آور و رهایی بخش می بینیم. ما قبلاً می توانستیم این نسل را ببینیم. در توییتر روزانه خود وقتی با لحنی قوی ادبی و با زبانی لجام گسیخته و تکان دهنده از والدین و نقش آنها انتقاد می کردند. نوروز که نزدیک بود از نزدیک شدن روزهای دیدار خانواده گلایه می کردند و تحمل خانواده را آزاردهنده ترین چیز دنیا می خواندند. وقتی با لذت و غرور تمایلات جنسی خود را آشکار کردند.

نسلی که خود را سوخته می داند و از دور که نگاه می کنی غرق در فرصت می یابی. نسلی که با اینترنت بزرگ شد. او در حدود سال 80 یا 2000 میلادی به دنیا آمد. عشق او به بازی های ویدیویی و رایانه ای است و خیلی زود شبکه های اجتماعی زندگی او را باز می کنند.

رفتار بسیاری از این نسل گاهی به شدت ضد سنتی و ضد اجتماعی است. مخالفت این نسل با جامعه به حدی حاد شده که بسیاری از دلواپسان را وادار به توجه به نوجوانان کرده است و استفاده از اصطلاحاتی مانند دهه 80 از همین توجه نشات می گیرد. برای این نسل و به گفته خودش عناصری مانند حیا، ادب، آرامش و… ابزاری برای سرکوب خواسته ها و سوءتفاهم او هستند.

در این نسل، خشونت جا افتاده و مستقر شده است که بیشتر آن ناشی از زمخت و خشونت سینما و تلویزیون در دو دهه اخیر در جهان به ویژه آمریکاست. همچنین بازی های رایانه ای عمدتا نظامی بسیاری از آنها را به چریک های بالقوه تبدیل کرده است.

اگر این برای شما خنده دار به نظر می رسد، می توانید در اینترنت به دنبال دستگیری یک جنایتکار حرفه ای در آمریکا بگردید که از بازی آموخته شده Call of Duty به جنگ شهری اعتراف کرده است. این نسل، اصولاً مخالف اقتدار و قداست، گاهی هیجان‌انگیز و عصبی است. او مادر را مقدس نمی داند و هر گونه احترام به پدر را مردسالاری می داند. تکلیف او با دولت است که از قبل مشخص است.

بخشی از ظهور چنین نسلی اجتناب ناپذیر و زاییده زمان است و بخشی نیز نتیجه بیکاری و بی توجهی ماست. فاصله بین این نسل و نسل قبلی، عرض وحشتناکی دارد. این نسلی است که مورد توجه قرار می گیرد اما مورد احترام قرار نمی گیرد. همیشه همه چیز برایش مهیا بود، اما با مهربانی و رفتار سخاوتمندانه با او رفتار نمی شد. همیشه لذت بردم، اما هرگز جدی گرفته نشد.

او در مدارس بهتری درس خواند، اما زیر کوهی از انتظارات بود. در مدرسه زندگی و اخلاق نخواند، اما در دانشگاه نظریه و نظریه هایی در مورد خواسته ها و افکار عاطفی خود پیدا کرد! اما این نسل تشنه زیبایی است. زیبایی کلید ورود به قلعه این نسل است.

حضرت امام رضا علیه السلام می فرمایند که برای همه زمان ها و نسل ها مؤثر و صادق است: «إِنَّ النَّاسَ یَعْلُمُ الْحَسَابِهِ مَا أَعْلَمُوا» یکی از معجزات و نشانه های اصالت مکتب اسلام و اهل بیت در زیبایی کلام آنهاست. با چشیدن طعم این زیبایی برای کام مردم به ویژه جوانان می توانیم ذائقه الهی را در خود و جامعه مان بیدار کنیم و آب بپاشیم و دل کویری مردم این عصر را زنده کنیم.

بیشتر درک جامعه ما از احادیث معصومین به احادیث شنیده شده و تکراری بسیار محدود می شود، در حالی که زیبایی کلام پیشوایان دین، هر اهل ادب را مطیع و هر دوستدار زیبایی را مجذوب خود می کند. ما به پیامبر و اهل بیت جز زیبایی کلام و فرهنگشان دسترسی نداریم. مولود با اخلاق اهل بیت حاج قاسم می شود و همه ایران را به لشکریان خود تبدیل می کند و انتشار کلام امام این نسل هنردوست را که زبان زیبا را به خوبی می شناسند جذب خود می کند. در آن صورت اعتراض این نسل مورد استفاده شیاطینی قرار نمی گیرد که می خواهند این نسل را نابود کنند.

دیدگاهتان را بنویسید