آیت الله جوادی آملی: حوزه باید به نظام اسلامی خدمت کند اما وابسته نشود/ نمی شود همه یکسان فکر کنند، این یک تفاوت طبیعی است.

230508 613 خبر خاکستری

روز جدید آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: نظام، رهبری و بسیاری از مسئولان از حوزه خارج شده اند و این حوزه از سر تا پا شایسته است و نباید به چیزی آلوده شود. حوزه باید به نظام اسلامی خدمات بدهد، نه اینکه وابسته شود. ..

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اجلاس ادواری اساتید ارشد خارج از حوزه علمیه قم، مرجع تقلید شیعیان در بیست و سومین اجلاس سراسری اجلاس ادواری اساتید ارشد خارج از حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حضورتان مایه رحمت و شکیبایی است و سپاس از بزرگواری شما صبر و شکیبایی و ایام رحلت امام راحل را قدردانی می نمایم و برای شما اساتید بزرگوار که وارثان علوم اهل بیت هستند آرزوی موفقیت در راه علم دارم.

وی افزود: واژه کرامت معادل فارسی ندارد، عربی این خاصیت را دارد که به زبان های دیگر مترجم باشد اما هیچ زبانی نمی تواند مترجم عربی باشد. صفت کریم با بزرگ فرق دارد، کلمه ای در فارسی نیست که به معنای کرامت باشد و از ویژگی های قرآن کریم است که می فرماید راه قرآن راه کرامت است و ایام کرامت وصف آن است.

آیت الله جوادی آملی افزود: عربی هم بیان و هم توضیح است و مشخص است که خداوند برخی از صفات قرآن را ذکر کرده که برخی از آنها متوسط ​​و برخی عالی هستند. هرکس حرف تازه ای بخواهد فقط در قرآن پیدا می کند، کلمه ای که در قرآن است جای دیگری نیست، مثل این نیست که با تجربه و آزمایش به آن برسیم، این حرف ها مسیر دیگری دارد. این وظیفه حوزه است که ببیند این قرآنی که در هیچ جای دنیا پیدا نمی شود، چیزی است، علمی است که در قرآن است و در مکاتب دیگر نیست.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان صف کشیدند تا توحید را از جامعه حذف کنند، زمانی که اندلس وکیل و حکیم بود، با جنگ های صلیبی مذهب از زبان و دست مردم برداشته شد، مساجد تبدیل به کلیسا و کلیساها به موزه تبدیل شد. حالا نه قرآن در آن هست و نه انجیل.

این مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: عقل باید در میدان حرف آخر را بزند، خداوند می فرماید من پیامبران را فرستادم تا با عقل زیر سوال نروم و عقل را علیه من به کار نبرند تا اینکه مردم گفتند نمی دانیم کدام است. خوب است و آنچه شر است. حکمت می خواهد که با آن وزن کمیت و وزن سنجیده شود. خوب و بد تعادل می خواهند. انسان نادان دوست است، دوست هرکس عقل اوست.

وی افزود: ایام کرامت باید انسان را عاقل کند، حوزه باید ببیند دستاورد جدید قرآن چیست، نظام، رهبری و بسیاری از کارمندان از حوزه برخاسته اند و این حوزه سرشار از عزت است و باید به هیچ چیز آلوده نشود، حوزه باید به نظام اسلامی خدمات بدهد، اما وابسته نشود

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: نمی شود همه یکسان فکر کنند، اختلاف طبیعی است، اما خدای نکرده اختلاف را با مخالفت اشتباه نگیریم. تنها جایی که امید اسلام حوزه است آنقدر سنگین است که همه باید به حوزه خدمت کنیم «بیاییم، معصوم علیه السلام فرمودند با هم دشمنی نکنیم، مخالفت نکنیم.

گفت: اگر اختلاف کنیم دینی باقی نمی ماند، اگر هر روز دو نفر صحبت کنند از دین چیزی باقی نمی ماند. ما مثل یک فرشته می شویم چرا فرشته نمی شویم چرا فرشته به سراغ ما نمی آید اگر خودخواه نیستیم و دوست هستیم فرشته ای به سمت ما می آید همه باید با هم مشورت کنیم ، قرآن می گوید نصیحت کن، اما نصیحت اگر همراه با خودخواهی باشد، دیگر نصیحت نیست.

این مرجع تقلید شیعیان گفت: اگر در حوزه و دانشگاه نظرات مختلف باشد، اگر اختلاف باشد، خوب است، اما اگر اختلاف باشد، ضرر دارد. همه آیات الهی از یکدیگر قابل تشخیص نیستند. بعضی از روش ها با هم مخالف بود، الهی است، اگر مخالفتی بود باید غیر الهی باشد. بزرگان ما می گفتند دنیا مثل اعداد ریاضی است و در خلقت خدا فرقی ندارد.

وی گفت: امیدواریم خداوند مراجع فقید را به برکت قرآن و شجره نامه مراجع درگذشته رحمت کند و اساتیدی را که در این مدت از دنیا رفتند، آمرزیده و رحمت کند.

دیدگاهتان را بنویسید