هشدار برای دارندگان کارت خوان جدید

هشدار برای دارندگان کارت خوان جدید

با توجه به پیش بینی افزایش درآمد ماهانه مالیات بر ارزش افزوده به 9 هزار میلیارد تومان تا پایان سال، لازم است مودیان در نگهداری اسناد هزینه ای خود برای ارائه در اظهارنامه اجرا و ارزش افزوده دقت بیشتری داشته باشند. مالیات.

در پایان سال گذشته طرح ساماندهی دستگاه های کارتخوان به عنوان یکی از پیش نیازهای اجرای قانون پایانه های مغازه ها و نظام مالیاتی محقق شد. پیش از اجرای این طرح که با همکاری بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه اجرا شد، حدود 18 میلیون و 800 هزار ابزار پرداخت در کشور وجود داشت.

بر اساس برنامه سازمانی تمامی دستگاه های کارتخوان باید به پرونده مالیاتی مودیان لینک شوند و اعلام شد دستگاه هایی که به پرونده مالیاتی متصل نیستند غیرفعال می شوند. به این ترتیب حدود 8 میلیون دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی متصل و سایر دستگاه ها از کار افتادند.

بر اساس اجرای این طرح، سازمان امور مالیاتی اعلام کرد دو میلیون مودیان جدید که قبلا فاقد پرونده مالیاتی بودند در کشور شناسایی شدند. البته استفاده از اطلاعات کارتخوان ها و ابزارهای پرداخت، همزمان با شفافیت در رسیدگی به پرونده های مالیاتی، اعتراض مودیان به ویژه اصناف را نسبت به رشد چشمگیر مالیات های تشخیصی در پی داشت.

بخشی از این اعتراضات به این دلیل بود که مالیات تعیین شده برای مودیان به طور ناگهانی جهش چند برابری داشت به طوری که مالیات برخی از مودیان به یکباره بیش از 10 برابر شد.

در این موارد صرفاً به دلیل شفاف بودن درآمد واقعی مردم مشمول مالیات بیشتری می شدند که دلیل مقاومت تنها افزایش ناگهانی مالیات ها بود که سازمان امور مالیاتی شرایط مشارکت و سقفی را در نظر گرفت. افزایش مالیات

اما بخشی دیگر از ایرادات مربوط به عدم امکان ارائه اسناد هزینه است. این موضوع ناشی از دو موضوع است، اول اینکه در سال های اخیر فرهنگ سازی درستی در حوزه مالیاتی صورت نگرفته است و همچنان بخش قابل توجهی از مودیان به روش سنتی کار می کنند و اسناد هزینه خود را حفظ نمی کنند.

قسمت دیگر عدم اجرای کامل قانون پایانه های خرید است. اجرای کامل این قانون می تواند کمک شایان توجهی به شفافیت بیشتر هزینه های مودیان کند چرا که دایره های مربوط به عرضه کالا و خدمات را نیز مشخص می کند که در نتیجه صورتحساب های الکترونیکی صادر شده توسط فروشنده در پرونده مالیاتی قرار می گیرد. به عنوان اسناد هزینه آنها.

در نتیجه یکی از نکاتی که در این زمینه وجود دارد این است که قانون پایانه های درون فروشگاهی و سامانه مودیان هنوز به طور کامل اجرا نشده است، اما اطلاعات مربوط به اجرای پیش نیازهای این قانون مانند اطلاعات مربوط به کارتخوان ها، به صورت عملیاتی استفاده شده است.

لازم به ذکر است یکی از اهداف اصلی اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و نظام مودیان، شفاف سازی زنجیره های مالیات بر ارزش افزوده است تا جایی که انتظار می رود با اجرای کامل این قانون، امکان ردیابی کالا از لحظه تولید یا واردات تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه قانون نظام مالیاتی پایانه های مغازه شفاف سازی اطلاعات مالیاتی را به همراه داشته است، گفت: این بدان معناست که مالیات بر اساس نظام نظارتی است نه مبتنی بر. بر اظهارات حسابرس و تشخیص شخصی که این امر از فساد جلوگیری می کند. در سال گذشته متوسط ​​مالیات بر ارزش افزوده دریافتی در کشور 4500 میلیارد تومان بوده که خوشبختانه با اتصال بیش از 7 میلیون دستگاه پوز به سامانه مالیاتی کشور، پیش بینی می شود این میزان تا پایان به 9 هزار میلیارد تومان در ماه برسد. سال

لازم به ذکر است که مالیات بر ارزش افزوده باید از مصرف کننده نهایی اخذ شود و فروشنده باید مابه التفاوت مالیات بر ارزش افزوده ای که هنگام خرید کالا پرداخت کرده و مالیاتی که از مصرف کننده نهایی دریافت کرده است را به دولت پرداخت کند. اما نکته اینجاست که مالیات دهندگان باید اطلاعات مخارج خود را به درستی نگهداری کنند در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید