فرار مالیاتی با تیترهایی مثل «کارت خوان خراب» یا «از کارت استفاده کن»!!


ساعت: 12:39
تاریخ ارسال: 05/05/1401
کد خبر: 1885520

«کارت خوان خراب»، «لطفا با کارت پرداخت کنید» از جمله ترفندهای فرار مالیاتی است که امروز در تعدادی از مشاغل پردرآمد مانند مراکز درمانی، دفاتر حقوقی و مطب پزشکان تکرار می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گفته شده توسط از جانب فردا پدرخوانده، در اکثر کشورهای جهان، مالیات نقش محوری در تامین هزینه های دولت دارد و مالیات باعث توزیع عادلانه ثروت در کشور می شود. این در حالی است که شاید به دلیل نبود بانک اطلاعاتی جامع فعالان اقتصادی در نظام حاکمیتی، سازمان امور مالیاتی در سال های اخیر به استفاده از روش های سنتی وصول مالیات اکتفا کرده و برخی موارد دیگر، «مالیات» در ایران از موقعیت واقعی خود دور شده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگرچه میزان درآمد مالیاتی در سال‌های اخیر مطلوب بوده است، اما تعداد منابع درآمدی از پایه مالیاتی هنوز به‌طور قابل توجهی عقب‌تر است. ظرفیت مالیاتی بالقوه به حداکثر میزان مالیاتی اطلاق می شود که در یک دوره معین طبق قوانین و مقررات خاصی وصول می شود که به دو دسته «مالیات وصولی» و «مالیات وصول نشده یا تفاوت مالیاتی» تقسیم می شود.
فرار مالیاتی یا شکاف بزرگ مالیاتی در اقتصاد ایران بیش از هر عامل دیگری ناشی از رونق اقتصاد سایه است، در واقع از آنجایی که اطلاعات مربوط به اقتصاد سایه در کشور ثبت نمی شود، عملا غیر ممکن است. اخذ مالیات به روش های سنتی
این روزها که بحث مالیات داغ است، هر حرفه ای از پزشک، مهندس گرفته تا رستوران، نظافتچی و مکانیک به دنبال راهی برای کاهش مالیات هستند.
از این رو طبق مشاهدات خبرنگار ما امروز که به مطب می روید، منشی به شما می گوید پول بدهید چون کارتخوان خراب است یا دستگاه دیگری را از کشوی میز بیرون می آورد و می گوید از این کارت استفاده کنید.
یا وقتی میری داروخانه و قیمتش بالاست میگه کارت قیمت رو کارت بده. البته برخی داروخانه ها به راحتی و علنی شماره کارت خود را پشت شیشه می چسبانند و بیماران را به سمت آن هدایت می کنند.
یا وقتی برای تهیه غذا به رستوران و کیترینگ می روید، می بینید که روی میز دستگاه های POS زیادی وجود دارد که یکی از آنها را می توان کترینگ و بقیه را سبزی، میوه، ابزار و … نامید. در رسیدی که به مشتری می دهد.

گزارش تخلفات مالیاتی
سازمان امور مالیاتی کشور با ایجاد سامانه افشاگری، زمینه را برای انتشار گزارش های فرار مالیاتی و عدم استفاده از دستگاه های کارتخوان فراهم کرد.
همچنین مردم می توانند شکایات، پیشنهادات و سوالات مالیاتی خود را به سامانه 1526 مرکز ارتباطات مردمی سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند و این سازمان به پیگیری سریع پرونده ها می پردازد.
شهروندان می توانند بدون ثبت اطلاعات شخصی یا محرمانه نگه داشتن اطلاعات، تخلفات عدم استفاده از دستگاه کارتخوان را در مراکز مختلف در سامانه گزارشات سازمان امور مالیاتی کشور ثبت کنند تا تخلف توسط کارشناسان این سازمان به سرعت بررسی شود.
در همین راستا داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که مبارزه با فرار مالیاتی از اولویت های اصلی این سازمان است و طرح افشاگری شناسایی فرار مالیاتی و مودیان جدید با جدیت در حال اجراست.
وی بیشترین تعداد افشاگران را مربوط به حوزه پزشکان عنوان کرد که از این تعداد 781 نفر مربوط به حوزه پزشکی (اعم از پزشک، بیمارستان، درمانگاه و …) بوده که بیشتر در حوزه عدم استفاده بوده است. کتابخوان های الکترونیکی نقشه ها

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید