تخریب 12 دروازه تهران اشتباه بزرگی بود/ رضا شاه سنگلایی را خراب کرد چون رکوردش را خراب کرد


ساعت: 09:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۱
کد خبر: 1807450

تهران شناس و پژوهشگر تاریخ معاصر در گفت و گو با دانا;

این پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: حفظ دروازه های تهران چه از نظر معماری و چه از نظر ساخت می تواند به جذب گردشگر و مشخص شدن مرزهای پایتخت ما کمک کند اما برخی می گویند رضاشاه برای تطهیر شرارت خود محله ها را ویران کرد. همانطور که «سنگلج» کرد.


پروفسور نصرالله حدادی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص یکی از اشتباهات راهبردی رضاخان در تخریب نمادهای فرهنگی و یکسان تهران قدیم گفت: از زمان رضاشاه تصمیم گرفتند تهران را از 7 یا 12 کیلومتر به 32 کیلومتر برسانند و این شهر را از چهار کیلومتر برسانند. پنج محله.»، مجبور به ایجاد تغییراتی شدند که یکی از آنها تخریب دروازه های تهران و پرکردن سنگرها و سنگرهای اطراف پایتخت بود.

وی افزود: این پنج محله که شامل سنگلج در غرب، چاله میدان در شرق، چاشی در جنوب، عودلاجان و پامنار در وسط است، سپس با افزودن حصار ناصری به حصار ناصری افزوده شد و از چهار دروازه طهماسبی بزرگ شد. 12 دروازه و محله جدیدی در تهران به نام «محله دولت» اضافه شد که در نزدیکی پل چوبی به خیابان بهارستان و اطراف خیابان کارگر قرار دارد. این منطقه به محله دولتی معروف بود.

نویسنده کتاب «تاریخ شفاهی نشر» در پایان سخنان خود گفت: 12 دروازه تهران در سال 1246 تکمیل شد و به نظر می رسد ساخت سنگرهای تهران همراه با 12 دروازه 9 سال طول کشیده است. البته سندی در مورد زمان ساخت این ترانشه ها وجود ندارد یا حداقل من ندیده ام. اما گفته می شود 9 سال از حفاری دروازه ها و خندق های تهران می گذرد.

1f9b35bb 4253 46fd 8046 8535bddb8753 خبر خاکستری

وی در خصوص سنگرهای تهران گفت: به نظر می رسد برد ترانشه های تهران 9 تا 10 ذراع یعنی بیش از 10 متر بوده است. چون هر ضلع 104 سانتی متر و عمق سنگرها حدود 7 متر بود که از زمان ناصر محل جنایتکاران و بی خانمان ها بود.

حدادی با بیان اینکه در این مدت محله های آسیب پذیر زیادی در تهران داشتیم، ادامه داد: به عنوان مثال محله چاله میدان که مردم با فرهنگ های مختلف در آن حضور داشتند یا منطقه سنگلج که بسیار شلوغ بود. . شبه اصلاحات انجام شده در دوره رضاشاه سه دلیل برای ویرانی منطقه سنگلج بیان کرد. ابتدا جعفر شهری می گوید سابقه ای که رضاخان در زمان خود در آنجا داشته میرپنجی بوده است. او می گوید رضاشاه در این دوران از زندگی اش شبانه در منطقه سنگلج ماشین می راند. من شاهد دیگری نیز در این مورد دارم و آن حاج هاشم لنکرانی پسر عموی حاج حسین لنکرانی است. خواهر حاج هاشم همسر آقای گلم حسین ساعدی بود. حاج هاشم برایم تعریف کرد که من خودم رضاخان را در منطقه سنگلج دیده ام. جعفر شهری می گوید رضاشاه این محله را ویران کرد تا تاریخ آن را از بین ببرد.

4b25611f 62c7 464a 90f2 e2fa72883793 خبر خاکستری

وی افزود: دومین دلیل تخریب ولسوالی سنگلج این است که جنایت در منطقه سنگلج بسیار زیاد است. از آنجایی که کوچه های پرپیچ و خم زیادی وجود داشت و سومین دلیلی که جعفر شهری و شعبان جعفری به آن اشاره کردند، کم آبی منطقه سنگلج، کیفیت پایین آب و اصلاحاتی بود که رضاشاه در تهران آغاز کرد، ویرانی منطقه سنگلج. دستور کار شما

9a0f6612 42ac 48c0 9f5c 364732384345 خبر خاکستری

این پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: اما اشتباه رضاشاه این بود که دروازه ها را خراب کرد در حالی که دروازه های تهران باید حفظ می شد. اما خندق ها باید خراب می شدند زیرا محل جنایت بودند. در عین حال پرکردن سنگرها زمین های خارج از تهران را مجبور به پیوستن به شهر تهران کرد. مثلاً فرض کنید زمین های بالادست خیابان انقلاب، زمین های جلالیه بود، آن زمان به شهر چسبیده نبود. پس از 1306 تا 1309 که رضاشاه تصمیم گرفت این سنگرها را پر کند. چهار خیابان کارگری در غرب، 17 شهریور در شرق، انقلاب در شمال و شوش در جنوب تشکیل شده است. این کار خوبی بود، به علاوه پر کردن سنگرها و تخریب اعتقادات تهران، اما تخریب دروازه تهران کار بسیار اشتباهی بود. دو دلیل برای اشتباه وجود دارد. اول اینکه سازه دروازه تهران نوعی معماری اصیل ایرانی و هنر بی نظیر روکش کاری در ایران است. خوشبختانه نمونه ای از آستربندی دروازه های دولتی در سالن ورزشی ورزشگاه شیرودی وجود دارد که حدود دو ماه پیش به آنجا رفتم و برای دومین بار این کاشی بی نظیر را بررسی کردم. خوشبختانه این پلاک که از دروازه دولت تا ورزشگاه حمل شده صحیح و سالم است. در آن زمان کاشی ها از دروازه دولت برداشته و به ورزشگاه شیرودی منتقل شدند که نقش رستم در آن به چشم می خورد. آستر دروازه های تهران بسیار متنوع بود و اگر رضاشاه این 12 دروازه را حفظ می کرد، اکنون مرزهای تهران روشن بود. به عبارت دیگر، مشخص بود که محیط و مساحت محیط و منطقه تهران قدیم تا چه اندازه است و این را می توان یک جاذبه گردشگری بسیار بزرگ برای تهران امروز به حساب آورد.

f4bdfd27 232e 4a66 b514 300b28ee769d خبر خاکستری

حدادی در پایان سخنان خود گفت: تخریب 12 دروازه تهران بی شک اشتباه بزرگی بود که نشان می دهد تهران امروز گمنام است و برای گردشگران به ویژه گردشگران خارجی مشخص نیست تهران قدیم در کدام منطقه و تا چه اندازه است. ساخته شده.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید