هشدار جدی علیرضا جهانبخش درباره جام جهانی

هشدار جدی علیرضا جهانبخش درباره جام جهانی

جذابیت های تساوی ایران در جام جهانی قطر را علیرضا جهانبخش که سال ها در اروپا بازی کرده و سابقه حضور در لیگ برتر انگلیس را دارد به گوش می رسد. برای علیرضا هم مثل همه ایرانی ها تقابل با انگلیسی ها خیلی جذاب است. با او درباره رقبا، تیم و همچنین حواشی بعد از قرعه کشی صحبت کردیم.

باید برای شما هیجان انگیز باشد که ما در انگلیس در جام جهانی غذا خوردیم. به این معنا که به هر حال در لیگ برتر بازی کردی و در آن کشور هم بازیکن معروفی هستی.

بازی با تیم های بزرگ و قوی همیشه به ما انگیزه مضاعفی می دهد. ما در تاریخ فوتبال خود هرگز مقابل انگلیس بازی نکرده ایم و فکر می کنم در یکی از آماده ترین دوره های این تیم به مصاف آنها خواهیم رفت. گرت ساوتگیت تیم قدرتمندی می سازد و کار را برای هر تیمی سخت می کند. اما فلسفه کار ما در تیم ملی مشخص است. اول اینکه می خواهیم مردم را خوشحال کنیم و دوم اینکه می خواهیم هر بار که به زمین می رویم از فوتبال لذت ببریم. در دو دوره قبلی جام جهانی نشان دادیم که ایران زنگ تفریح ​​هیچ تیمی نیست. نمی خواهم از قبل چیزی بگویم اما قطعا در جام جهانی قطر تمام تلاش خود را خواهیم کرد. و انگلیس و آمریکا و تیمی که از پلی آف می آید تیم های قدرتمندی هستند و کار آسانی مقابل آنها نخواهیم داشت.

تفاسیر مختلفی از گروه وجود دارد. برخی هم موضوع را سیاسی می کنند. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

ما کاری به مسائل خارج از فوتبال نداریم. با وجود اینکه به همه عقاید و عقاید احترام می گذاریم، اما فقط نگاه فوتبالی به فوتبال داریم و برای حفظ آبروی ایران تمام تلاش خود را کرده ایم.

یکی از بحث های این روزها تیتر خورشید است. ایران را حریف آسان می نامند.

وظیفه رسانه ها پوشش ورزش به خصوص فوتبال است. آنها همیشه سعی می کنند جذاب ترین عناوین را برای مخاطبان خود بسازند. سان یک روزنامه مشهور در بریتانیا است و همیشه اینگونه تیترها را می سازد. بنابراین جای تعجب نیست. به نظر من عنوانی که ساختند در ایران آنقدر محبوب بود که در خود انگلیس مورد توجه قرار نگرفت. از طرفی فوتبال همیشه با شعار و اینها همراه بوده است. پرتغالی ها و اسپانیایی ها قبل از جام جهانی روسیه هم همین کار را نکردند؟ ببینید، اینها سوالاتی نیستند که حواس ما را پرت کنند. می تواند انگیزه ما را افزایش دهد اما هیچ وقت نمی تواند به تیم ملی ضربه بزند.

البته ایرانی ها در آن چند روز بیکار نبودند و چقدر با هری مگوایر شوخی کردند.

من همیشه گفته ام و می گویم. هیچ کس نباید توهین شود. با صدای بلند خواندن اشکالی ندارد. همه چیز باید معقول و در فضای محترمانه باشد. این مشکلی نیست، این مشکلی است که زمانی به وجود می آید که کار منجر به بی احترامی شود. اکنون بهترین فرصت است تا ادب و متانت خود را به تمام دنیا نشان دهیم. ایرانی ها مردمانی خونگرم هستند. همه دنیا این را می دانند. شک ندارم که ایران بهترین هواداران را در جام جهانی خواهد داشت.

تقابل شما و واکر در جام جهانی هم جالب خواهد بود. یادتان هست چقدر هواداران فضای مجازی در بازی کوچکی که در بازی با سیتی داشتید از شما حمایت کردند؟

بعد گفتم خدای ناکرده به کسی دلخور نشود. درگیری ها در فوتبال طبیعی است. این را برای آینده و برای جام جهانی می گویم. اگر یکی از بازیکنان با هم برخورد کند یا حتی مداخله کند، یکی از آنها در فضای مجازی توهین نمی شود. این فوتبال است. هر دو طرف برای موفقیت خود می جنگند.

برای بسیاری از ایرانیان، رویارویی با بریتانیا هیجان انگیز خواهد بود. آیا برای شما هم هیجان انگیز است؟

قطعا درست است اگرچه انگلیس نه یورو و نه جام جهانی را برد، اما کیفیت بالایی داشت. فکر می کنم آنها حق داشتند به جای ایتالیا، یورو را ببرند. آنها به جام جهانی هم راه یافتند و در آنجا به بلژیک باختند. همه قبول دارند که انگلیس بهترین لیگ جهان را دارد. کیفیت باشگاه ها و بازیکنان در این کشور به سرعت در حال افزایش است. در دهه گذشته، آنها در تیم ملی با چالش‌هایی روبرو بوده‌اند، اما با گرت ساوت‌گیت به آرامی به ایده‌آل خود نزدیک می‌شوند. به نظر من انگلیس در حال حاضر یکی از بهترین خطوط دفاعی جهان را دارد. همان مگوایر در یک تیم بزرگ بازی می کند. بن وایت، کایل واکر، استونز و دیگران. از قوی ترین مدافعان انگلیس هستند. در جلوی خط دفاع بازیکنانی مانند فیلیپس و دکلان رایس نیز کیفیت بالایی دارند. برای غلبه بر دفاع انگلیس باید طرح ویژه ای اجرا شود. آنها خط حمله قدرتمندی هم دارند. بازی مقابل این تیم کار آسانی نخواهد بود.

صحبت از آمریکا هم هست. همه بازی خاطره انگیز سال 98 را به یاد دارند و معتقدند مقابل این تیم کار سختی نخواهیم داشت.

این اشتباه است. بهترین های جهان در جام جهانی حضور دارند. ماه های قبل از مسابقه بسیار مهم است. مجموعه ای از رویدادها برگزار می شود تا یک تیم بتواند در بهترین یا بدترین شرایط به جام جهانی برسد. فرانسه را در جام جهانی 2010 ببینید، با چه بحرانی مواجه بود. به همین دلیل است که می گویند جام جهانی می تواند جام عجایب باشد. قطعا آمریکا با تمام تجهیزات به قطر خواهد آمد. آنها یک تیم بین المللی دارند. بازیکنان این تیم در باشگاه های بزرگ اروپایی مانند یوونتوس، بارسا، سیتی، چلسی، هوفنهایم و … بازی می کنند. آنها همچنین بازیکنان باکیفیتی در لیگ برتر انگلیس دارند. وقتی این مهره های با کیفیت مونتاژ می شوند، یک تیم قوی را تشکیل می دهند. در جام جهانی همه رقبا سرسخت هستند و اینکه بگوییم جلوتر هستیم اشتباه است. این را هم اضافه کنم که به هر حال تیم ما یک تیم خوب و بین المللی است. اکثر بچه ها لژیونر هستند و در سنین پایین تجربه زیادی دارند. این می تواند به موفقیت ایران کمک کند.

حق با شما بود و مهم این است که در چه شرایطی به جام می رسیم.

تیم ملی ما شرایط خوبی دارد و خدا را شکر با برتری به جام جهانی رسیدیم. ما یک گروه هماهنگ و متحد هستیم. همه ما دوست داریم گروه خود را ترک کنیم، اما اگر می خواهیم شانس خوبی برای موفقیت داشته باشیم، باید تلاش کنیم. ثانیه ها از لحظه ای که به شروع جام جهانی می رسیم مهم است. ما باید تفکر خود را بر پایه موفقیت بنا کنیم. باید برای روزهای سخت آماده شویم. تامین مهمترین چیز است. متاسفانه بازی دوستانه زیادی نداشتیم. باید با تیم های بزرگ بازی کنیم تا بهتر برای جام جهانی آماده شویم. اینها کلیشه است و ما بارها و بارها گفته ایم که مردم می دانند. فوتبال روشن است و واقعیت آن قابل کتمان نیست.

مسابقات مقدماتی جام جهانی برای شما هم خوب تمام شد. تو یکی از بهترین بازیکنان ایران بودی و در بازی آخر گل زدی.

همیشه دوست داشتم سهم کوچکی در موفقیت یک تیم ملی داشته باشم. از لحظه ای که پیراهن ایرانی ام را پوشیدم نمی توانم احساساتم را بیان کنم. خوشحالم که در تیمی بازی می کنم که همه به کار تیمی احترام می گذارند. ما یک تیم متحد هستیم. این جمله قطعا تکرار می شود، اما حقیقت دارد. همه موفقیت ها با هم جمع می شوند و همه به اشتراک می گذارند. این روحیه باید در تیم ملی باقی بماند و تقویت شود.

منبع: جام جم

دیدگاهتان را بنویسید