هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن با رنگ و بوی ایرانی


ساعت: 16:40
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840943

خبر جشنواره فیلم کن امسال به دلیل حضور چند چهره مطرح ایرانی در جشنواره، نسبت به سال های گذشته رنگ و بوی ایرانی به خود گرفته است و شاید به همین دلیل توجه بیشتری را به خود جلب کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هفتاد و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کن از هفدهم ماه مه آغاز شده و تا 27 ژوئن ادامه خواهد داشت. امسال به دلیل حضور چند چهره مطرح ایرانی در این جشنواره نسبت به سال های گذشته، شاید اخبار و زمینه های این جشنواره برای رسانه های ما رنگ و بوی دیگری داشته باشد.

برنده اسکار در کشورمان عسگر فرهادی یکی از داوران این رویداد سینمایی است. او با وینسنت لیندون (هیئت داوران)، ربکا هال، دیپیکا پادوکن، جاسمین ترینکا، لاج لی، جف نیکولز و یواخیم تریر شریک شده است. فصل پنجم این رویداد سینمایی داوری خواهد شد.


bd2db5ff 39d7 4753 afaf 42e40f54a298 خبر خاکستری

نگاهی جدید خارج از رقابت، نمایش اصلی و فیلم کوتاه، بخش‌های موازی جشنواره مانند کلاسیک و دوربین طلایی، دو هفته کارگردان و هفته منتقد بخش‌های مختلف این جشنواره قدیمی اروپایی هستند، اما رویداد اصلی جشنواره این است. امسال 18 فیلم برای نخل طلای جشنواره کن مبارزه خواهند کرد.


ویدئو از بخش اصلی مسابقه

«برادران لیلا» ساخته سعید روستایی

«اینجا» به کارگردانی یرژی اسکولیموفسکی

«همسر چایکوفسکی» ساخته کریل اسبرنیکوف کارگردان

«پسر بهشت» به کارگردانی طارق صالح

«ظاهر» به کارگردانی کلی رایکارد

«تصمیم به ترک» به کارگردانی چان اوک پارک

«مثلث اندوه» ساخته روبن اوستلوند کارگردان

« RMN به کارگردانی کریستین مونگیو

«نوستالژی» ساخته ماریو مارتونه کارگردان

“مامور” به کارگردانی کوریدا هیروکازو

«زمان آرماگدون» به کارگردانی جیمز گری

«کلوزآپ» به کارگردانی لوکاس دونت

«برادر و خواهر» به کارگردانی آرنو دپرسیون

«ستارگان در ظهر» به کارگردانی کلر دنی

«توری و لوکیتا» ساخته کارگردانان ژان پیر داردن و لوک داردن

جنایات آینده به کارگردانی دیوید کراننبرگ

«درختان بادام» به کارگردانی والریا برونی تدسکی

«عنکبوت مقدس» به کارگردانی علی عباسی


231ebc1b 7e85 41cb 9061 f5ad190ad1a1 خبر خاکستری


آیا «برادران لیلا» موفق می شود؟!

سعید روستایی پس از موفقیت در سینمای ایران با دو فیلم «ابد و یک روز» و «شش و نیم متر» با جدیدترین فیلمش «برادران لیلا» راهی سینما شد و این فیلم هم‌اکنون یکی از 18 فیلم اصلی فیلم است. جشنواره باید چالشی جدید برای این کارگردان جوان سینمای ایران باشد. ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی، پیمان معادی و سعید پورصمیمی از جمله بازیگران این فیلم هستند..


27845869 e3c3 4a79 96ec 09ff86e2b8c4 خبر خاکستری

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: لیلا در 40 سالگی تمام زندگی خود را صرف مراقبت از پدر و مادر و چهار برادرش کرده است. در کشوری که گرفتار تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی است، خانواده‌ها دائماً در حال نزاع و سرکوب بر سر بدهی هستند. در حالی که برادرانش برای امرار معاش تلاش می کنند، لیلا نقشه ای را طراحی می کند: راه اندازی یک تجارت خانوادگی که آنها را از فقر نجات می دهد..

در حالی که آنها به شدت به حمایت مالی نیاز دارند، لیلا متوجه می شود که پدرشان اسماعیل مخفیانه یک ارث خانوادگی (تعدادی سکه) را پنهان کرده است.. کشف لیلا باعث هرج و مرج در خانواده شکننده آنها می شود. با بدتر شدن وضعیت سلامتی پدر، اقدامات هر یک از اعضای خانواده به تدریج خانواده را یک قدم به انفجار نزدیک می کند..

برادران لیلا، فیلم دو ساعته و چهل و پنج دقیقه ای سعید روستا، یکی از طولانی ترین فیلم های جشنواره کن امسال، در روزهای 26، 27 و 28 می (5، 6 و 7 ژوئن) اکران می شود. )..


حاشیه های اکران در ایران


3316e2a8 be79 4eb8 b4a1 d643692f8d0a خبر خاکستری

همزمان با آخرین مراحل آماده سازی فیلم «برادران لیلا» برای حضور در جشنواره کن، سعید روستایی اعلام کرد که سازندگان قصد دارند این فیلم را بلافاصله پس از جشنواره کن اکران کنند..

این کارگردان در سایت خود نوشت: «ما تلاش می کنیم بتوانیم فیلم را بلافاصله بعد از جشنواره کن نمایش دهیم تا هر چه زودتر لذت تماشای فیلم را در کنار شما زنده کنیم.

اما به نظر می رسد این فیلم که قرار است برای اولین بار در جشنواره کن بدون مجوز نمایش از سازمان سینمایی به نمایش درآید، برای اکران در ایران دچار مشکل شده است. اواسط اردیبهشت ماه، محمد هزائی، رئیس سازمان سینمایی کشور درباره فیلم هایی که بدون مجوز نمایش از این سازمان در جشنواره های خارجی شرکت می کنند، توضیحاتی ارائه کرد..

رئیس سازمان سینمایی در این باره گفت: حضور بین المللی سینمای ایران قطعا یکی از ارکان مهم سینمای ملی ماست که در حوزه سیاست گذاری مدیریت سینمای کشور جایگاه ویژه ای دارد. به همین منظور، به زودی اساسنامه ای روشن و شفاف تدوین و راهبرد بین المللی سازمان سینمایی اعلام خواهد شد.. آنچه برای حضور فیلم های بخش خصوصی در جشنواره های جهانی حائز اهمیت است رعایت ضوابط و دستورالعمل های قانونی قوه مجریه است که متاسفانه در طول سال های مدیریت و نظارت مورد بی توجهی و بی توجهی قرار گرفته است..»

به گفته خزاعی، بر اساس نص صریح قوانین و دستورالعمل‌ها، هرگونه حضور و نمایش فیلم در مجامع و جشنواره‌های خارجی مستلزم مجوز نمایش است و قانون نیز روشن است و یقیناً تخلفات تهیه‌کنندگان در این زمینه به صدور پروانه نمایش لطمه وارد می‌کند. نمایش، اکران و تولیدات بعدی کارگردانی و تولید خواهد شد.

حال باید منتظر ماند و دید اکران فیلم «برادران لیلا» پس از جشنواره کن به کجا ختم می شود.


عنکبوت بدجنس


635790ac c846 400e 8472 53b8b9db77e6 خبر خاکستری

اما «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی کارگردان ایرانی-سوئدی از دیگر فیلم های بخش اصلی جشنواره است.

فیلم فارسی زبان عنکبوت مقدس محصول مشترک فرانسه، آلمان، سوئد و دانمارک است که درباره سعید حنایی قاتل زنجیره ای زنان در مشهد ساخته شده در اردن و با بازی زهرا امیر ابراهیمی است. بازیگری که سال ها در خارج از ایران زندگی می کند و زمینه های زیادی را برای زندگی شخصی خود ایجاد کرده است.

این فیلم که دیروز در جشنواره کن به نمایش درآمد، به گفته برخی از منتقدان، فضایی غیرواقعی و اغراق آمیز در جامعه ایران را نشان می دهد، هرچند که با تمجید برخی از منتقدان جشنواره مواجه شده است.

تا این لحظه چند سال پیش مستندی به نام «و عنکبوت آمد» ساخته مازیار بهاری ساخته شد که شامل گفت و گو با او، پسرش و خانواده اش است و ابراهیم ایرج زاد در سال ۱۳۷۷ با محسن تنابنده فیلمی درباره این ماجرا ساخت. . او مسئولیت این فیلم را بر عهده داشت.

از سوی دیگر، هرمان ساخته علی بهراد با بازی لیلا خاتمی و مهرداد صدیقیان به عنوان یکی از هفت فیلم بلند مسابقه هفته منتقدان فیلم کن به نمایش در می آید. گلشیفته فراهانی نیز برای بازی در فیلم «برادر و خواهر» ساخته «آرنو دلپسن» به همراه بازیگر برنده اسکار ماریون کوتیار در بخش اصلی جشنواره حضور دارد..


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید