همه جشنواره ها سیاسی هستند/ برگزیدگان به درخواست برگزارکنندگان جشنواره صحبت می کنند


ساعت: 14:04
تاریخ انتشار: 1401/03/08
کد خبر: 1842324

این بازیگر پیشکسوت به ما گفت: هنرمندان در جشنواره کن آزادی بازیگری ندارند و برای دریافت جایزه و بیان متن و نوشته ای که باید کلمات را حفظ کنند و در این قالب صحبت کنند به آنها فرصت داده می شود. چون نه تنها جشنواره کن، بلکه اسکار هم سیاسی است و در این بین از پوشش هنری استفاده می کنند.


به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حضور نمایندگان سینمای ایران در جشنواره‌هایی مانند جشنواره کن در سال‌های اخیر نشان از اعتلای سینمای ما در نگاه بسیاری از هموطنان دارد. در حالی که به گفته بسیاری از کارشناسان و منتقدان سینمای ایران، این جشنواره در سال های اخیر به دلیل کمی و کیفی افت قابل توجهی داشته است. اما این نگاه را نمی توان در تعداد انگشت شماری از آثار که معیارهای کمی و کیفی در تولید و نمایش دارند خلاصه کرد.

حال اگر از این بحث غافل شویم به نکته مهمی می رسیم که از دید هموطنان پنهان مانده بود و از این رو فیلمسازان بلغاری که به عنوان مهمان از این جشنواره ها دیدن می کنند (با وجود همه انتقادات) چرا در زمان دریافت و زمانی که فرصت داده می شود در یک کنفرانس مطبوعاتی صحبت و اظهار نظر می کنند، از اینکه با راه اندازی مسائلی مانند تحریم دارو، شیرخشک و حتی واکسن که در این مدت باعث مرگ روزانه چند صد نفر در کشور می شود، در ابتدا سوء استفاده نمی کنند. شاید با این کار گره از این مشکلات باز شود و ثانیاً با توجه به رسالتی که هنر برای هنرمند تعیین کرده است، آیا در چنین بستری چهره ظالم و مظلوم را بهتر نشان می دهند؟

اکنون، برای رسیدن به این پاسخ، چت را با برخی از هنرمندان ترتیب داده‌ایم.


«ساعد پیردوست» بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان نزدیک به 50 سال در عرصه هنر فعالیت کرد. در گفت و گو با خبرنگار راه دانا؛ وی در خصوص سیاسی شدن جشنواره های خارجی گفت: نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که هنرمندانی که به این گونه جشنواره ها می روند، وقتی جایزه می گیرند و سخنرانی می کنند، متن و کتیبه ای به آنها می دهند که باید روی آن نوشته شود. برای صحبت و ارائه و اجرای برنامه های خود.

وی افزود: در متنی که به بازیگران و هنرمندان کشورهایی مانند کشور ما داده می شود، از آنها خواسته می شود که این حرف ها را روی صحنه بگویند و این سؤالات را مطرح کنند یا این پاسخ ها و مواردی از این قبیل را دریافت کنند.

این بازیگر پیشکسوت با بیان اینکه هنرمندان ما نیز باید در این زمینه صحبت کنند، گفت: اما باید توجه داشته باشیم که ورود هنرمندان و فیلم های کشورمان به این جشنواره ها اهمیت هنری دارد اما هنرمندان نباید وارد شوند. بازی های حاشیه ای در جشنواره های مشابه

پیردوست در پاسخ به سوالی برگرفته از اظهارات شما مبنی بر اینکه هنرمندان ما در جشنواره هایی مانند جشنواره کن آزادی عمل و ابراز وجود ندارند، آیا این گفته را تایید می کنید؟ او گفت بله؛ واقعا در واقع همه جشنواره ها سیاسی هستند. نه تنها جشنواره فیلم کن، بلکه اسکار نیز سیاسی است. این جشنواره ها برنامه های خود را با اهداف سیاسی مشخص توسعه می دهند و در این بین از پوشش هنری نیز استفاده می کنند.

بازیگر سریال پرطرفدار پاورچین و شب های ببر در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: بنابراین کاملاً مشخص است که وقتی هنرمندی در این برنامه ها حضور پیدا می کند باید مطابق میل خود صحبت کند و کاری جز کادربندی برای برگزارکنندگان انجام نمی دهد. آنها مصمم به حرف زدن و عمل کردن هستند.

وی با اشاره به سختی ها و گرفتاری هایی که در زندگی مردم وجود دارد، گفت: به دلیل مشکلاتی که گریبانگیر مردم ما شده و در حال حاضر به دلیل تحریم های غرب در شرایط خاصی قرار داریم. یعنی از ابتدای جنگ هشت ساله تا آخرین برنامه ای که غرب برای ما به عنوان تحریم آماده کرد، همه این زمان ها بر دوش مردم بوده است. مردم آن بار را بر دوش گرفتند. آن دسته از بازیگران و کارگردانانی که بخشی از همین مردم هستند باید بدانند که سیاست جهانی و این جشنواره ها قابل کتمان نیست.

انتهای پیام/ خ

دیدگاهتان را بنویسید