هوای کثیف در هزارتوی بی کفایتی مسئولان / کیست که پاسخگو باشد؟!


ساعت: 14:42
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۳
کد خبر: 1910849

در چند دهه گذشته که کشور درگیر آلودگی هوا بوده، متاسفانه شاهد راه حل های موقت و کوتاه مدت برای رفع این معضل بزرگ و جدی بوده ایم که با بی احتیاطی و سوء مدیریت، سلامت تمامی افراد جامعه را به خطر می اندازد. مسئولین و هر ساله باعث مرگ خاموش هزاران نفر می شود.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ به جرات می توان گفت که شهرهای بزرگ ایران سال هاست درگیر معضل آلودگی هوا هستند آلودگی هوا امروز به یکی از مشکلات بزرگ کلان شهرها تبدیل شده است. مقامات فقط در حال تحقیق هستند. اما او در اجرای قطعنامه تا زمانی که مشکل آلودگی حل نشود مردد است.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، شاخص آلودگی هوای پایتخت در حال حاضر 111 است که محدوده ناسالم برای گروه های حساس است، در حالی که این شاخص در 24 سال گذشته 125 بوده که محدوده ناسالم برای گروه های حساس است. ساعت.

نکته جالب اینکه پایتخت نشینان از ابتدای سال تاکنون 135 روز هوای قابل قبول، 89 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس، 8 روز هوای ناسالم، 2 روز با هوای بسیار ناسالم، 2 روز با هوای خطرناک و فقط داشته اند. دو روز هوای پاک پایتخت نشینان نسبت به سال گذشته 189 روز هوای قابل قبول، 46 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس، 2 روز هوای پاک و یک روز هوای ناسالم داشتند.

عوامل آلودگی هوا

در ایران مهمترین آلودگی مربوط به ذرات «ازون» و «ذرات معلق» کوچکتر از دو و نیم میکرون است. یکی از مهم ترین دلایل افزایش این آلودگی ها، تخریب محیط زیست مانند جنگل ها و به ویژه از بین رفتن منابع آبی کشور است. انتقال آب و سدسازی باعث کم‌آبی گسترده در ایران شده است.

این کمبود آب و از بین رفتن مناطق سبز باعث تغییر اقلیم در ایران شده و در نتیجه دمای هوا افزایش یافته، میزان رطوبت کاهش یافته و سیستم‌های «پرفشار» و «کم فشار» وارد کشور شده است. به دلیل نبود رطوبت کافی، در کشور باران نمی بارد و یا میزان بارندگی ناکافی است و هر سال بر میزان خشکسالی افزوده می شود.

این خشکسالی و مدیریت ضعیف آب باعث خشک شدن 90 درصد تالاب های کشور شده است که بسترهای آن غنی است. پودر ریز و- سیستم های پرفشاری که وارد ایران شده، اما نمی توانند باران و برف تولید کنند، باعث وزش باد می شود که در نتیجه ریزگردها را حتی تا کیلومترها بر سطح دریاچه ها و تالاب های خشک شده پخش می کند.

آلودگی هوا تا پایان بهمن ماه ادامه دارد

عباس شاهسونی رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت در گفت وگویی با بیان اینکه با شروع فصل سرما با آلودگی هوای بیشتری مواجه خواهیم شد، اظهار داشت: این مشکل به صورت دوره ای تا زمانی که فصل سرما رخ می دهد، رخ می دهد. پایان فوریه وجود خواهیم داشت قانون هوای پاک تکالیف نهادها را مشخص کرد اما عمدتاً اجرای این قانون ضعیف است و اکثر مواد قانونی اجرا نمی شود.

شاهسونی گفت: اگر اقدام نکنیم غلظت ذرات معلق به طور متوسط ​​افزایش می یابد، در سال 1395 که قانون هوای پاک ابلاغ شد، میانگین غلظت ذرات معلق 30 میکروگرم بر متر مکعب در سال بود و امروز این میزان است. به 31 رسیده است. این بدان معناست که برای این دوره 5 ساله، قانون هوای پاک به کاهش غلظت سالانه ذرات معلق کمکی نکرده است.

وی گفت: وزارت صنعت، سازمان استاندارد، نفت، وزارت کشور و شهرداری‌ها کم‌تأثیرترین نهادها در حوزه اجرای قانون هوای پاک هستند که به وظایف خود به درستی عمل نکرده‌اند.

مهدی اهاریان عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با بیان اینکه 23 دستگاه در زمینه آلودگی هوا مسئولیت دارند، گفت: در قانون هوای پاک و آلودگی هوا به غیر از شهرداری، سایر دستگاه ها نیز مسئول هستند.

یکی از اعضای شورای شهر تهران با اشاره به اینکه حدود یک نهم جمعیت کشور در پایتخت زندگی می کنند، گفت: این جمعیت در حال حاضر در وضعیت بسیار خاصی قرار دارند.این و در جایگاه ویژه ای قرار دارند تا در تخصیص منابع و مدیریت یکپارچه برای آنها مد نظر قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه راه نجات تهران است قانون مدیریت جامع سرمایه وی گفت: عدم تشکیل ساختار مدیریتی واحد در موضوع هوای کثیف پایتخت یکی از مشکلاتی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

عضو شورای شهر تهران: توسعه ناوگان حمل و نقل یکی از رایج ترین عوامل و عواملی است که به پیشگیری کمک می کند آلودگی هوای تهران در حالی است که در ناوگان حمل و نقل عمومی و خدمات شهری با وسایل نقلیه آلاینده مواجه هستیم.

آلودگی هوای تهران باعث مرگ خاموش شهروندان شده است/ لزوم ورود سران سه قوه در معضل آلودگی هوا

اهاریان همچنین گفت: آلودگی هوای تهران باعث مرگ خاموش شهروندان شده است. شهرداری تهران او تمام تلاش خود را در بخش بررسی فنی انجام می دهد، اما موضوع هوای کثیف در پایتخت نیاز به ورود جدی دولت و قوه قضاییه دارد که آلودگی هوای پایتخت چه اشکالی دارد در جلسات سران سه قوه مطرح و مطرح شود تا برای کاهش آلودگی هوا کار مشخصی انجام شود.

وی به مسئولیت اجتماعی خودروسازان اشاره کرد و گفت: بزرگترین صنعت خودرو در کشور در برخی موارد راه چاره تولید خودروهای غیراستاندارد است که نیازمند مشارکت و نظارت وزارت ایمنی و در واقع روی آوردن به خودروهای برقی و تزریق آن به ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه است. مدیریت تاکسی یکی از موارد بسیار کاربردی است که عامل مهمی در کاهش آلودگی هوا می باشد اما به دلیل هزینه بالای آن تاکسیرانان نمی توانند آن را جایگزین کنند.

ایکرایان در خصوص عملکرد شورای شهر در زمینه آلودگی هوا گفت: بیش از 20 نهاد مسئول آلودگی هوا هستند که شورای شهر یکی از این نهادها است. به جرات می توان گفت که یکی از سیاست های شورای ششم در کمیسیون حمل و نقل و ساخت، توسعه حمل و نقل شهری با هدف کاهش آلودگی هوا صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه معضل آلودگی هوا نیازمند برنامه است تا در کوتاه مدت اثرگذار باشد، تصریح کرد: این امر نیازمند مطالبه گری رسانه ها از مسئولان ارشد این حوزه است. در حال حاضر بیش از 20 سازمان و نهاد دولتی و غیردولتی درگیر این بحث هستند که یکی از این سازمان ها شورای شهر است و تا زمانی که بحران آلودگی هوا در اولویت همه دستگاه های نظارتی قرار نگیرد، نمی توان امیدی به حل مشکل داشت. .

آلودگی هوا نتیجه بی توجهی و بی تفاوتی دستگاه های مسئول است

علی حدادی با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در فصول سرد سال گفت: وزارت محیط زیست در این زمینه نیز کم کاری کرده است و آنچنان که باید از دستگاه ها نمی خواهد. به عبارتی عدم اقدام به موقع باعث می شود این مشکل در فصول سرد سال مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کند. متاسفانه اراده جدی برای مقابله با معضلات زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا وجود ندارد و ادامه این روند تنها به سلامت مردم آسیب وارد می کند.

این عضو شوراها و کمیته امور داخلی کشور تاکید کرد: متاسفانه بی تفاوتی و سهل انگاری – بی دقتی با توجه به اقدامات به موقع، مشکلات زیست محیطی جدی را برای کشور به ویژه از نظر آلودگی هوا ایجاد کرده است که سلامت همه افراد جامعه را تهدید می کند. سازمان محیط زیست باید به طور جدی از هر نهادی برای رسیدگی به مشکلات زیست محیطی به تعهدات خود بخواهد.

برای مقابله با آلودگی هوا و سایر مشکلات زیست محیطی دستگاه های مختلفی وظایف سنگینی را بر عهده دارند اما متاسفانه ناکارآمدی دستگاه ها و نبود اراده قوی برای مقابله با آن مشکل زیست محیطی همین امر باعث می شود هر ساله در فصول سرد سال با این پدیده مواجه شویم! طبق قانون شهرداری ها و دستگاه های اجرایی در این زمینه تعهداتی دارند که باید موظف به انجام تعهدات قانونی خود باشند. حال این سوال پیش می آید که چرا اراده جدی در این حوزه وجود ندارد؟! چه کسی مسئول است؟!

دیدگاهتان را بنویسید