آداب و رسوم رعد و برق، جوانان را در هزارتوی زندگی اسیر می کند

ساعت: 11:19
تاریخ انتشار: 1400/08/15
کد خبر: 1781948

گسترش تجمل گرایی و تشریفات، آداب و رسوم ناشیانه جوانان را در پیچ و خم و چالش های زندگی گرفتار کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ در تقویم ملی ما، روز عروسی، سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) است که قرار بود ازدواج معمولی آنها مانند تمام زندگیشان الگوی زندگی ما جوانان باشد. تاریخی که سال هاست به عنوان یک معضل اجتماعی تعریف می شود، اما کمتر می بینیم که جوانان از این الگو پیروی کنند.

در سال های اخیر سن ازدواج بالا رفته و شاهد کاهش قابل توجه ازدواج بوده ایم و تعداد جوانانی که قصد تشکیل خانواده دارند کمتر است.

امروزه جامعه شرایط جدیدی را تجربه می کند، از تغییر فرهنگ گرفته تا آداب و رسوم و انتظاراتی که بسیار متفاوت شده است.

بیشتر جوانان فقط به دنبال فرار از ازدواج هستند، دلایل زیادی برای این امر وجود دارد.

نداشتن مسکن، کار شایسته، درآمد پایدار و از همه مهمتر امنیت شغلی، ناتوانی در تهیه جهیزیه، برگزاری مراسم عروسی شایسته و… از مهم ترین مشکلات اقتصادی مرتبط با کاهش آمار ازدواج در سال های اخیر است.

اگر بخواهیم کمی بیشتر به این موضوع بپردازیم، خیلی چیزها قابل تامل است.

تغییرات در سبک زندگی جوانان با دهه های گذشته بسیار متفاوت است. از جوانان کمتری انتظار می رود که بتوانند با حداقل ها کنار بیایند و سادگی را در زندگی تنظیم کنند.

اکثر جوانان دیگر به دنبال یک زندگی تشریفاتی، مجلل و به قول خودشان مجلل هستند.

گسترش تجمل گرایی و تشریفات، آداب و رسوم دست و پا گیر، جوانان را در پیچ و خم و چالش های زندگی گرفتار کرد.

تا زمانی که نتوانم امرار معاش کنم ازدواج نمی کنم

محمد، دانشجوی حسابداری دانشگاه شهرکرد به جهانبین نیوز گفت: دلیل ازدواج من در شرایطی که توان مالی ندارم چیست؟ چرا باید این مسئولیت سنگین را به عهده بگیرم؟

چرا باید از اینکه از شوهرم مراقبت نمی کنم شرمنده و ناامید باشم؟

رضا دانشجوی رشته کامپیوتر ادامه داد: توقعات خیلی زیاد است و اگر تصمیم به ازدواج دارید حداقل باید شغل، خانه و ماشین خوب داشته باشید.

وقتی خط فقر زیر 10 میلیون تن است و حقوق ناچیز حتی کفاف یک نفر را نمی دهد، چرا باید به فکر ازدواج بود؟

مهدی فارغ التحصیل رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: با حداقل قیمت کالاها، با این قیمت دلار و سکه، قیمت مسکن، خودرو، قیمت مواد غذایی، با این وضعیتی که برای مردم ایجاد می شود، کافی است. برای زنده ماندن تو.”

تا خانواده ام حمایتم نکنند نمی توانم ازدواج کنم

برخی از آنها نیمی از وعده را یافته بودند و می توانستند با حمایت خانواده زندگی خود را آغاز کنند، این بار این خانواده ها بودند که به سمت آنها سنگ پرتاب کردند.

بله، گاهی اوقات تنها جوانان با این موضوع سر و کار ندارند، در بیشتر موارد این خانواده است که مانع اصلی ازدواج آسان می شود.

جهیزیه های بسیار سنگین، جهیزیه های مفصل، خانه ها و ماشین های مجلل و… گاهی به دلیل جرم، گاهی بدهی و گاهی بیکاری، جوانان را از این سنت حسنه محروم می کند.

چه بسیار خانواده هایی که با وجود وضعیت اقتصادی کاملاً عادی خود وام های کلان می گیرند تا داماد یا خانواده عروس را دست کم نگیرند و مدت هاست میزبان استرس اقساط وام و … هستند.

تماس چشمی به یک مشکل گسترده در خانواده تبدیل شده است.

در گذشته مراسمی مانند حنابندانی، عروسی بهانه زیبایی برای خانواده ها بود تا شادی شادی را در کنار هم تجربه کنند، اما امروز از این همه شلوغی خبری نیست و ازدواج برای جوانان امری سخت و طاقت فرسا است. تصاحب شده است.

پسر جوان مجبور است برای ایجاد شرایط مناسب برای خانواده عروسش وام های کلان بگیرد و خانواده عروس نیز متعهد به جهیزیه داماد هستند چرا که بسیاری از وسایل جهیزیه سال ها در کمدها هدر می رود.

خود ازدواج اکنون با افزایش بیکاری برای جوانان مشکل ساز شده است.

مشکلات اقتصادی یکی دیگر از عواملی است که باعث ازدواج آسان و کاهش تعداد ازدواج شده است.

وقتی قیمت یخچال فریزر حدود یک و نیم برابر وام ازدواج است، یک جوان چه امیدی به زندگی مشترک داشته باشد، جامعه ای پر از جوانان بیکار و ناامید که نیمی از عمر خود را می گذرانند. پشت میزهایی برای یادگیری روی دانش می نشینند تا آینده خود را تضمین کنند، اما اکنون می فهمند که علم بهتر از ثروت نیست، هرکسی که ثروت دارد حق دارد درباره زندگی مشترک صحبت کند.

زوج هایی که دو سال منتظر وام ازدواج هستند و زمانی که وام ازدواج دریافت می کنند فقط می توانند یک سکه با آن ببرند.

اما هستند جوانانی که از شکوه عروسی در تالارها و تجمل گرایی غافل شده و زندگی خود را نه مادی که مادی آغاز می کنند.

جوانانی هستند که بدون چشم و هم چشمی، توقع و تجملات، سیره امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) را الگوی خود قرار داده اند چرا که وقتی به زندگی این دو بزرگوار نگاه می شود. آنها را در تمام جنبه های زندگیشان می بیند. همه چیز در مورد راهنمایی و شادی است.


باید تلاش کنیم تا ضمن معرفی الگوهای موفق دینی و اجتماعی، روش‌های کاربردی و آسان را با رد آداب و رسوم نادرست و نوظهور که مانع ازدواج می‌شود، به جوانان معرفی کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید