آداب و رسوم شب یلدا و هر آنچه باید درباره شب چله بدانید

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از کُردتودی ، یلدای سال 1378 را می توان اولین یلدای بعد از تاج و تخت نامید که لذت غذایش در دل همه بود.

اما امسال اگرچه شیوع ویروس کرونا تا حدودی متوقف شده و واکسیناسیون روز به روز در حال افزایش است، اما نباید فراموش کرد که رعایت پروتکل بهداشتی در هر زمان و مکانی ضروری است.

اما در این میان زنان کردستان بار دیگر سر و صدایی در بازارها به پا کرده اند و شور و شوق خاصی در دل و چشم زنان کرد بویژه خانواده هایی که فرزندانشان در حال ازدواج هستند و برای مراسم عروسی خود آماده می شوند. اولین شب با هم

7a4f3152 7d46 4fa9 8e09 b8ab090d4c3d خبر خاکستری

بله، یکی از رسوم شب یلدا در بین مردم سنندج، تهیه «قرائت» از طلا، لباس کردی، غذا، میوه و شیرینی است که با پارچه های قرمز و کوزه های سفالی تزئین می شود. این قرائت ها را روی سر چند نفر می گذارند و دهل و سورنا را به خانه عروس می برند.

رفتیم بازار سنندج. هر کجای کشور را که نگاه می کردیم، ترشی های ترش مزه ای روی چرخ میوه فروشان ظاهر می شد که تا سال بعد در دهانت می ماند، انار قرمز و هندوانه صورتی و آجیل های رنگی از او منافذ آن را آشکار می کرد.

ایجاد یلدا در کردستان از سنت دیرینه ای برخوردار است، هرچند ممکن است دقیقاً مشخص نباشد که این آداب و رسوم تا چه زمانی ادامه دارد و امروزه چه تعداد از مردم محلی این آداب را می شناسند! اما باید گفت که شب حال و هوای دیگری را برای مردمان این کره خاکی ایجاد می کند.

79f234d6 1eab 4cd1 9273 2d2c32391b58 خبر خاکستری

شب بزرگترها شب دیدار و محبت و دوستی و صداقت بود

وطن میرکی یکی از زنان مسن سنندجی است که در گفت و گو با خبرنگار کردستانی از آداب و رسوم گذشته می گوید: در گذشته ای نه چندان دور، بیش از نیم قرن پیش در روستاهایی که مردم برق نداشتند، چراغ، همه اعضای خانواده در روستای بزرگتر و خانواده جمع شده بودند و تا پاسی از صبح می خندیدند.

وی گفت: نمی دانم چرا این روزها بارش برف اینقدر کم شده است، زیرا آن موقع که می گفتیم شب کوچک و شب بزرگ، آنقدر باران می بارید که مردان خانواده مجبور شدند به خانه بروند. سقف و پشت بام خانه ها.”

وی افزود: شب چله در آن زمان شب دیدار و محبت و دوستی و صداقت بود، گویی نفس گرم شب سله، سرما و برف را از اعضای این خانواده ربوده است.

5f527de4 321f 4ccc a9c3 14ef85eae5f1 خبر خاکستری

بانوی 80 ساله کردستانی گفت: مناسب ترین و رایج ترین غذای شب چله کردستان مو و کلم با روغن محلی و همچنین پلو محلی با تزیین کشمش است. غذا و مراقبت های بهداشتی از دیگر نیازهای مهمان نوازی در طولانی ترین شب سال کردستان موثر است که خوشبختانه این سنت ها تا حدودی همچنان پابرجاست.

dcbd1d28 3342 4d41 8e3e 70fd92c37b22 خبر خاکستری

نظارت بر مراکز ارسال فرآورده های خام دامی به مناسبت شب یلدا

رئیس اداره بهداشت و نظارت بر غذای دامپزشکی کردستان گفت: طرح نظارت بر مراکز تولید، نگهداری، عرضه و توزیع فرآورده های خام دامی در آستانه شب یلدا در سراسر استان اجرا می شود.

محمد طاهر گفت: با توجه به لزوم تامین سلامت و ایمنی شهروندان و مصرف کنندگان انواع فرآورده های خام دامی در روزهای منتهی به پایان آذرماه و شب یلدا، تیم های بهداشت عمومی نظارت بر فرآورده های خام دامی را از 17 تا 1 آذرماه آغاز کردند. دی ماه امسال در ساعات کاری و خارج از ساعت کاری از کلیه مراکز تولید، نگهداری، توزیع و تحویل فرآورده های خام دامی استان کردستان بازدید می شود.

84f460de 86ab 4b6c 9b99 f1a163322a6e خبر خاکستری

وی افزود: در این طرح با استفاده از ظرفیت تمامی همکاران در شبکه های دامپزشکی شهرستان ها و ستاد نظارت بر تولید فرآورده های خام دامی شامل گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، آلودگی دام خام، ماهیان معاند و بازدید از کشتارگاه دام و … مرغداری ها، سردخانه ها، رستوران ها، مراکز پذیرایی، قصابی ها، فروشگاه های مرغ و تخم مرغ، فروشگاه های زنجیره ای.

رئیس اداره بهداشت و نظارت بر مواد غذایی دامپزشکی کردستان از شهروندان خواست فرآورده های خام دامی را فقط با مهر و برچسب دامپزشکی با تاریخ تولید و مصرف و از مراکز رسمی و تایید شده دامپزشکی و همچنین در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی در مراکز تهیه، تولید و توزیع فرآورده های خام دامی را به شبکه های دامپزشکی شهرستان ها و یا سامانه ارتباطی 1512 اداره کل دامپزشکی استان کردستان اطلاع دهند.

441dd159 0987 4da7 b30c 872eec4b8734 خبر خاکستری

هر سال با زیاد شدن آجیل کام خانواده ها در شب یلدا تلخ می شود

یک شهروند سنندجی نیز می گوید مردم کردستان به شب چله اهمیت زیادی می دهند و در این شب نیز بسیاری از مردم مانند شب نوروز لباس نو می پوشند، سفره می پوشند و عود می سوزانند.

وی افزود: هر ساله خانواده ها در شب یلدا از افزایش آجیل تلخ می شوند و حالا خوردن پسته برای خیلی ها به آرزوی دست نیافتنی تبدیل می شود. مقامات برای مبارزه با تورم و حمایت از مصرف کنندگان بر طبل می کوبند، اما توده ها به طور فزاینده ای از نیازهای اولیه خالی می شوند.

وی گفت: امسال سهم خانواده ها از تنقلات و میوه شب یلدا بسیار کاهش یافته است و تاج و گرانی دست به دست هم داده تا یلدا کمی طولانی تر از همیشه به نظر برسد.

e56969b9 ad7c 49ac 98c1 afc0b0e94693 خبر خاکستری

یکی از مهمترین تخلفات در بازار سنندج، معرفی ناموفق قیمت از سوی فروشنده است.

احمدی یکی از بازرسان خاموش استان کردستان در این خصوص در گفت و گو با کُردتودی اظهار داشت: قیمت درجه یک که تخلفات متنوعی است، به طوری که در گذشته بازرسان بازار در آستانه طولانی ترین شب سال تشدید کرده اند. امسال.

وی گفت: بر اساس گزارش ها و مطالبات مردمی از سوی نهادهای نظارتی بازار، قیمت ها کنترل شده است، آنها می گویند هرج و مرج بازار و افزایش قیمت ها نیز قدرت خرید آنها را کاهش داده است و هر تاجری با طعم فروشی بازار را مدیریت می کند.

وی افزود: عدم اعلام قیمت فروش، عدم صدور فاکتور، گرانفروشی و کلاهبرداری در مراجعات مردمی به واحدهای صنعتی … مشاهده شده است و این تخلفات محرز و با فروشنده برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید