آداب و رسوم غلطی که ریشه سنت های حسنه را پژمرده می کند/ خانواده و مسئولان باید الگوی جوان در نفی تجمل گرایی باشند.


ساعت: 13:39
تاریخ ارسال: 04/11/1401
کد خبر: 1880093

تجملاتی که در رابطه با ازدواج به جامعه وارد شده جای نگرانی دارد و باید با این تجملات مبارزه کرد. بدون شک در این مبارزه خانواده، والدین و مسئولان پیشتاز هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آروم نیوز ، اول ذی الحجه سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) به نام روز عقد و آغاز هفته مبارکه نامگذاری شده است. ازدواج، بنابراین زندگی و ازدواج ساده و سرشار از صفا و صمیمیت حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه زهرا (س) باید به عنوان نمونه ازدواج آسان در جامعه قرار گیرد و جوانان به سوی ازدواج آسان هدایت شوند.

ازدواج دوران گذار از زندگی فردی به زندگی اجتماعی است که در دین مبین اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است و در آموزه های دینی از آن به عنوان محبوب ترین بنا در نزد خداوند یاد شده و ازدواج همواره مورد تاکید بوده است.

آیات و آموزه های خداوند بر لزوم فراهم شدن بستر برای ازدواج های جوان و ازدواج آسان در جامعه تاکید دارد، اما امروزه متاسفانه در جامعه ما خانواده هایی هستند که نه تنها ازدواج را به راحتی نپذیرفتند، بلکه برعکس ازدواج را به سختی پذیرفتند.

چهره به چهره و مادی گرایی از یک سو و بهانه های ناموجه از سوی دیگر باعث شده تا امروزه در بسیاری از خانواده ها ازدواج آسان به عنوان یک توقع نابجا تلقی شود و در واقع ازدواج آسان و جنبه نمادین و تشریفاتی را فراموش کنند و ازدواج بر امر واقعی و کارکردی غلبه دارد. جنبه های.

در واقع همه می گویند باید آسان باشد، اما این روزها به سختی می توان کسی را پیدا کرد که بتواند به این راحتی و به راحتی مراسم عروسی را برگزار کند.

در ابتدای ازدواج خواستگاری و همه تشریفات رسمی و آداب و رسوم آسان است، خواستگاری و تعیین مهریه، هیچکس حتی از داماد نمی پرسد که آیا توانایی پرداخت چند هزار سکه به بهار آزادی را دارد یا خیر؟ به همین راحتی مراسم خواستگاری به خوبی و خوشی انجام می شود و مراسم عقد به پایان می رسد. اما این تنها آغاز مشکلات پس از آن است.

اما نه تنها خانواده ها، بلکه در بین مسئولان، تسهیل ازدواج جوانان به یک گفتمان رایج تبدیل شده است، اما متاسفانه هزینه ازدواج همچنان بالاست، بنابراین ازدواج آسان به شکل ایده آل خود گسترش نیافته و یک رویا محسوب می شود.


سنت های غلط در ازدواج باید شکسته شود

در این میان روایات غلطی وجود دارد که امروزه مانعی بر سر راه ازدواج آسان شده است و رهبر معظم انقلاب نیز در دیدارهای خود به آن اشاره کرده و می فرمایند: در مورد ازدواج افکار و روایات غلطی وجود دارد که مزاحم و مانع از گسترش آن می شود. ازدواج های جوان؛ این سنت ها باید در عمل شکسته شوند. شما که جوان، مطالبه گر، سرزنده هستید، پیشنهاد شکستن بسیاری از عادات و سنت ها را می دهید، به نظر من باید آن سنت های غلطی که در زمینه ازدواج وجود دارد را هم بشکنید.


خانواده ها باید به فکر ازدواج آسان باشند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز به وظیفه مسئولان و خانواده ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: موضوع ازدواج آسان موضوعی است که باید مورد توجه خانواده ها و جوانان قرار گیرد. باید تشویق شوند که به راحتی ازدواج کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی افزود: مسئولان و به ویژه مدیران مرتبط با موضوع جوانان و ازدواج باید برای تسهیل شرایط زندگی جوانان تلاش کنند.

وی با بیان اینکه نهاد خانواده یکی از مقدس ترین نهادها است، گفت: مسئولان باید تلاش کنند جوانانی را که در سن ازدواج هستند به تشکیل خانواده تشویق کنند و در این مسیر اهتمام جدی داشته باشند.


085b2da3 f532 4231 ae00 fed8b8a174c7 خبر خاکستری


ساده زیستی باید در همه ابعاد جامعه به ویژه ازدواج تشویق شود

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) بهترین الگو برای ازدواج آسان است و نکات جالب بسیاری را به ما می آموزد. .

حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد مجتهد شبستری با بیان اینکه مهریه حضرت زهرا(س) الگوی روابط امروزی است، افزود: پیامبر اسلام(ص) دختر خود را به ساده ترین و راحت ترین شکل برای همه ازدواج کرد. جوانانی که در آستانه زندگی هستند مشترکند، مثال خوبی بماند.

وی با تاکید بر اینکه سبک زندگی ساده باید در همه شئون جامعه به ویژه ازدواج تشویق شود، گفت: محدودیت های اجتماعی در امر ازدواج که بیشتر نشات گرفته از فرهنگ غیر اسلامی است یا کوته فکری، مادی و اشرافی ایجاد می کند. ذهن ها مانند قُل و زنجیر بر دست و پای جوانان و والدینشان می‌افتد و هر روز این بندها بزرگ‌تر و سنگین‌تر می‌شود، تا جایی که امکان هر نوع حرکت درست را از بین می‌برد و زندگی جامعه را به سوی تباهی می‌کشاند. فساد و اختلالات روانی و مشکلات اخلاقی را اضافه می کند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مساوی بودن، خواستگاری بدون واسطه، قناعت، پرهیز از اشرافی گری و تجمل گرایی، تندخویی نکردن نسبت به یکدیگر، معیارها و معیارهای معنوی، مذهبی و صفات اخلاقی، مهریه کم، ساختن زندگی مبتنی بر عشق و عشق واقعی بر اساس شناخت، حجاب و حیا از درس‌هایی است که از ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) می‌توان الگو گرفت.


مانور تجملی که در جامعه در خصوص ازدواج آغاز شده جای نگرانی دارد

در همین زمینه امام جمعه میاندوآب نیز در جمع مردم این شهرستان با تاکید بر پرهیز از بدعت های دروغین در امر ازدواج جوانان اظهار داشت: علما; بزرگان و خانواده ها باید دست به دست هم دهند و بدعت های دروغینی مانند مهریه های کلان و موانع ازدواج آسان را از بین ببرند.


1609ebf1 8f81 45c5 a99e 9c5c430bb87e خبر خاکستری

حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده با بیان اینکه افزایش سن ازدواج در جامعه خطر و آسیب های جبران ناپذیری دارد، افزود: متاسفانه وضعیت ازدواج در جامعه خوب نیست و لازم است خانواده ها به این موضوع توجه کنند. ازدواج آسان و بهبود زمینه ازدواج برای جوانان

وی بیان کرد: ازدواج برهنه باید به یک دغدغه عمومی تبدیل شود زیرا بدعت های خاصی که امروزه در رابطه با ازدواج نهادینه شده و مانعی برای ازدواج جوانان شده است، جای نگرانی دارد.

امام جمعه میاندوآب افزود: تجملاتی که در جامعه در خصوص ازدواج آغاز شده جای نگرانی دارد و لازم است همه احساس وظیفه کنند و با این تجملات مبارزه کنند.

وی با تاکید بر اینکه مهریه زیاد شرط خوشبختی نیست، گفت: ملاک ازدواج باید دستورات دین باشد و اسلام نیز بر ازدواج آسان و ساده تاکید دارد نه تجمل و مهریه و اینهمه مهریه.


بالا بردن سطح توقعات مانع از ازدواج آسان می شود

یک کارشناس امور فرهنگی نیز به خبرنگار ما گفت: در زمینه ازدواج در خانواده ها باید به مقوله فرهنگ سازی توجه ویژه شود و اقدامات لازم در این راستا انجام شود.

عبدی با بیان اینکه متأسفانه امروز شاهد هستیم که سطح توقعات بسیار بالا رفته است، اظهار کرد: قبلاً زمانی که فردی می خواست ازدواج کند سطح توقع او برای شروع زندگی کم و در حد نیازهای اولیه بود، در حالی که الان اینطور نیست

وی با تاکید بر اینکه باید سبک زندگی اسلامی و آموزه های اصیل دینی را در خانواده ها نهادینه کنیم، افزود: در صورت تحقق این امر شاهد تاثیر مثبت آن و افزایش ازدواج های آسان در جامعه خواهیم بود زیرا بسیاری از بدعت ها خود به خود از بین می رود. .

از سوی دیگر، از آنجایی که اکثر جوانان مشکلات اقتصادی را مانع اصلی ازدواج و تشکیل خانواده می دانند و به همین دلیل سعی می کنند تا حد امکان ازدواج نکنند و بنابراین اگر مسئولان به دغدغه ها و مشکلات توجه کنند. جوانان اعم از مسکن و اشتغال، تصمیم گیری و فراهم آوردن شرایط برای اشتغال آنان می تواند تأثیر بسزایی در گسترش ازدواج به ویژه ازدواج آسان در جامعه داشته باشد.

برای ترویج ازدواج آسان در جامعه باید فرهنگ سازی شود تا خانواده ها متوجه شوند همه چیز در مادیات خلاصه نمی شود و چیزهای دیگری در زندگی مهمتر از مادیات هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید