هیات وزیران مصوبه لغو تعهدات ارزی را تصویب کرد


ساعت: 12:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۰
کد خبر: 1917123

هیأت وزیران دستور اجرایی لغو تعهدات ارزی تبصره 6 بند ک ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تصویب کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در جلسه 4 آبان ماه سال جاری به پیشنهاد بانک مرکزی با همکاری وزارت حراست و به استناد تبصره 6 بند ح ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1400 آیین نامه اجرایی این تبصره به تصویب رسید.

از جمله نکات مهم در آیین نامه ابطال تعهدات ارزی موضوع تبصره 6 بند X ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می توان به موارد زیر اشاره کرد.

– مهلت استرداد ارز حاصل از صادرات چهار ماه از زمان صدور پروانه گمرکی می باشد

– روشهای برگشت ارز از صادرات

الف – فروش ارز در سامانه نیما

ب – واردات در مقابل صادرات آنها

ص- انتقال ارز حاصل از صادرات به اشخاص دیگر

ت – مبادله کالا با کالا

د – فروش ارز به صورت حساب بانک مرکزی و موسسات اعتباری و صرافی

ج- بازپرداخت تسهیلات ارزی اعطایی

– مهلت افزایش/کاهش بر اساس نوع، هدف کالا، رتبه صادرکننده و زمان دریافت اعتبار/ارز بر اساس الگوی فروش صادرکننده/خریدار خارجی/ رتبه اعتباری صادرکننده بر اساس جدول نظارتی صمت و با تایید کارگروه می باشد.

– تمدید مهلت حداکثر به مدت سه ماه

– الزام به بازگشت 100 درصد ارز حاصل از صادرات

– تعیین موارد مشمول معافیت از انجام تعهد ارزی

تبصره 6 به شرح زیر است: کلیه صادرکنندگان کالا به خارج از کشور موظفند ارز مندرج در پروانه گمرکی یا معادل آن را به ارزهای دیگر به بانک مرکزی بفروشند و یا با تأیید بانک مرکزی آن را به اشخاص دیگر بفروشند یا ارز تهیه کنند. استفاده از وجوه ارز خارجی برای واردات کالا یا پرداخت بدهی. مرتکب علاوه بر الزام به انجام تعهد تخلف، به جزای نقدی معادل یک پنجم تخلف و دو یا بیشتر از موارد استثنای ماده (69) این قانون محکوم می شود. در صورت عدم ایفای تعهد ظرف سه ماه پس از ابلاغ تصمیم قطعی، مبلغی معادل ارزش تعهد بر اساس بالاترین نرخ اعلام شده توسط بانک مرکزی در زمان صدور رای به مبلغ تعهد اضافه می شود. جریمه مجرم تخلف از این تبصره تنها در مواردی که ارزش تخلف بیش از سه میلیون (3.000.000) یورو یا معادل آن به ارزهای دیگر باشد، با احراز شرایط مربوط می تواند در عناوین سازمان یافته و حرفه ای این قانون لحاظ شود. چنانچه موضوع این تبصره و تبصره‌های (5) و (7) توسط مقام تحقیق قابل انتساب به مقام قاهره (حادثه غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل اجتناب خارجی) باشد، محکومیت موضوع این تبصره‌ها اعمال نخواهد شد.

مفاد اجرایی این تبصره شامل مواردی از قبیل مهلت لغو تعهد که بیش از یک سال نمی باشد و شرایط تمدید آن حداکثر تا سه ماه، موارد مشمول معافیت تا سقف سی هزار (30000) می باشد. یورو یا معادل آن به سایر ارزها در سال و ترخیص کالا موضوع ماده (65) قانون امور گمرکی، میزان تعهد که کمتر از شصت درصد (60%) ارزش ارزی نباشد. از صادرات، اولویت بندی و نحوه انتخاب یک یا ترکیبی از روش های تهاتر و تعیین سامانه های اجرای این تبصره توسط بانک مرکزی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و تصویب می شود. ظرف یک ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط هیأت وزیران. در هر صورت برخورداری از کلیه معافیت های مالیاتی عایدی صادراتی و هرگونه پاداش و مشوق صادراتی متناسب با اجرای تعهدات موضوع این تبصره خواهد بود.

اعمال محدودیت های این تبصره تا ابتدای سال بعد که ارزش سالانه صادرات غیرنفتی بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت به بیش از یک هشتم (یک دهم) برسد، قابل اجرا است. 1.8) ارزش سالانه واردات کشور.

دیدگاهتان را بنویسید