از سوی دیگر مصوبه هیات وزیران برای افزایش حقوق بازنشستگان

از سوی دیگر مصوبه هیات وزیران برای افزایش حقوق بازنشستگان

تصمیم اخیر دولت مبنی بر افزایش دستمزد 57 درصد کارگران با حداقل دستمزد و 10 درصد سایر رده های مستمری بگیر تامین اجتماعی، جنجال قابل توجهی در رسانه ها و تشکل های کارگری ایجاد کرده است. در همین حال؛ برخی از نمایندگان مجلس تصمیم دولت برای افزایش 57 درصدی حداقل مستمری را گامی ارزشمند در راستای تحقق عدالت اجتماعی خواندند و تصمیم دولت را در شرایط کنونی قابل دفاع خواندند.

عبدالعلی رحیمی (نماینده مردم سروستان) در این خصوص به خبرنگار ایلنا گفت: باید از تلاش ها و تلاش های مستمر کارکنان و کارکنان وزارت کار تشکر کرد که خدمات بزرگی به جامعه برای افزایش چشمگیر حقوق ها انجام داده اند. از بازنشستگان.”

وی افزود: امیدواریم همه ما چه در دولت و چه در مجلس بتوانیم در خدمت مستمری بگیرانی که در گام اول انقلاب برای اعتلای کشور تلاش کردند و امروز نیازمند حمایت هستند اقدامات خوبی انجام دهیم.

علی عسگر عابستانی (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس) نیز به ایلنا گفت: خبر تصویب افزایش 57 درصدی حداقل دستمزد مستمری بگیران تامین اجتماعی برای بستگان بازنشسته که بخش بزرگی از جامعه ما را تشکیل می دهند، خواهد بود. خبر بسیار خوب «نکته مهم این است که اکثریت مستمری بگیران بیمه حداقل دستمزد دریافت کردند بنابراین اقدام دولت و وزیر تعاون به ویژه در شرایط تورمی جامعه اتفاق بسیار خوبی است، جا دارد از عبدالملکی تشکر کنم. به خاطر تلاش بسیار جدی ایشان در تحقق این رویداد بزرگ و ویژه و همچنین تلاش رئیس سازمان تامین اجتماعی و تمامی دست اندرکاران دولت برای افزایش رفاه کارگران با حداقل دستمزد.

احمد راستین (نماینده شهرکرد) نیز در این خصوص به ایلنا گفت: خوشبختانه مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش حداقل دستمزد مستمری بگیران تامین اجتماعی در دولت با 57 درصد تصویب شد و گام بزرگی در راستای تحقق این امر برداشته شد. افزایش عادلانه حقوق بازنشستگی برای سایر سطوح. به نوبه خود باید از تلاش های فشرده وزیر کار برای تصویب این مصوبه در دولت تشکر کنم. همانطور که می دانید برای سایر بازنشستگانی که زیر ده میلیون حقوق دریافت کرده اند، علاوه بر افزایش 10 درصدی درآمد، 650 هزار تن اضافه می شود. همه این اقدامات قطعا به کاهش شکاف طبقاتی در کشور کمک می کند.

احسان ارکانی (نماینده نیشابور) در مجلس با اشاره به مصوبه امروز هیئت دولت به خبرنگار ایلنا گفت: افزایش حقوق مشمولان تامین اجتماعی بیش از نرخ تورم حاصل تلاش ارزنده عبدالملکی و مدیران وزارت کار است. . شاید برای اولین بار در چند دهه اخیر، دستمزد کارگران و حداقل دستمزد تامین اجتماعی بسیار بالاتر از تورم، حدود 20 درصد بالاتر از تورم اتخاذ شده است که خبر ارزشمند و خوبی است. با اقدامات انجام شده در سال 1401 هیچ مستمری بگیری با حداقل درآمد کمتر از 5 میلیون و 580 هزار تن در تامین اجتماعی وجود ندارد. امیدواریم با این تلاش ها در کنار دیگر اقدامات امیدوارکننده دولت سیزدهم و رئیس جمهور انقلاب، شاهد تداوم چنین خبرهای خوشی در جامعه باشیم.

توضیحات وزیر کار

حجت الله عبدالملکی (وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی) دولت سیزدهم که اولین نفری بود که روز یکشنبه خبر این مصوبه دولت را اعلام کرد، در پایان سخنان خود در روزهای اخیر به بحث های اخیر پیرامون شرایط دستمزد، بازنشستگان و مستمری بگیران اشاره کرد. به ایلنا گفت: برای اولین بار تعداد مشمولان 20 درصد بیشتر از تورم در کشور است و اقدامات موثری برای بهبود وضعیت معیشتی این بستگان انجام شده است. برای سایر رده‌ها و مستمری بگیران گران‌قیمت که حقوق بیشتری دریافت می‌کنند، طبق مفاد قانون بودجه سال 1401 و به منظور هماهنگی پرداخت حقوق در کلیه صندوق‌های بازنشستگی، 10 درصد افزایش اعمال می‌شود. همچنین در راستای حمایت از معیشت مستمری بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ده درصد فوق، ماهانه مبلغ 650 هزار تن تا رسیدن به سقف درآمدی 10 میلیون تنی ماهانه پرداخت می شود.

به گفته عبدالملکی، افزایش مستمری های تامین اجتماعی همزمان با حقوق خرداد ماه اعمال می شود و مابه التفاوت مستمری های فروردین و اردیبهشت ماه در تیر و مرداد پرداخت می شود.

شرح نگاه دولت به درآمد بازنشستگان

از سوی دیگر، میرهاشم موسوی (مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی) شب گذشته در برنامه خط مقدم خبر حاضر شد و توضیح داد که چه چیزی منجر به تصویب آخرین مصوبه دولت و تشریح ارقام مربوط به مستمری بگیران تامین اجتماعی شده است. بازنشستگی از قانون شامل مواد 96 و 111 قانون بیمه سلامت. در اصل ۹۶ افزایش مستمری مستمری بگیران بر اساس هزینه های زندگی پیش بینی شده است که باید به تصویب هیات وزیران برسد. در اصل 111 نیز تاکید شده است که حداقل دستمزد مستمری بگیران نباید کمتر از حداقل دستمزد کارکنان مصوب شورای عالی کار که فلسفه آن ایجاد حداقل معیشت و حفظ سطح زندگی است و امروز با تصویب از کابینه، این حداقل سطح به دست می آید.

وی با اشاره به افزایش حقوق در سایر سطوح بازنشستگان گفت: البته بسیاری از فعالان و اصحاب رسانه و بازنشستگان دغدغه های قابل درک در این زمینه دارند و تلاش می کنیم در این زمینه توضیحاتی ارائه کنیم. ابتدا در خصوص حداقل دستمزد، دولت بر افزایش 57.4 درصدی تاکید کرد که در شورای عالی کار نیز برای حداقل دستمزد تصویب شد. این 57.4 درصد مربوط به این رقم خالص 2 میلیون و 600 هزار تنی حداقل دستمزد سال قبل است. سطوح درآمدی زیر حداقل و خود حداقل، طبق توضیحاتی که ارائه خواهیم داد، بیش از 57.4 درصد افزایش خواهد یافت.

موسوی با تشریح سازوکار و نحوه اعمال حداقل دستمزد، تصریح کرد: با وجود پاداش و حق مسکن که در افزایش حقوق لحاظ شده و شرطی که در مصوبه دولت مطرح شده است، حقوق دریافتی نباید کمتر از 5 میلیون و 580 باشد. در این راستا شاهد خواهیم بود که با روش افزایش حقوق، بازنشستگانی که مثلاً یک میلیون و 700 هزار تن یا بین 2 تا 3 میلیون تن (کمتر از حداقل) دریافت کرده‌اند، افزایش می‌یابند. در واقع با وجود موافقت حداقل حقوق (5 میلیون و 580 هزار تن) شورای عالی کار در مصوبه دولت، در عمل اگر فردی کمتر از این رقم حقوق بازنشستگی دریافت کند، علیرغم اجرای حق مسکن و مسکن، دولت اقدامی خواهد کرد. مابه التفاوت فیش حقوقی، پرداختی برای رسیدن به این رقم 5580000 تن است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این گفت و گوی زنده تلویزیونی با اشاره به بحث حقوق خانواده و حقوق اولاد مندرج در فیش حقوقی بازنشستگان گفت: حداقل مستمری مستمری بگیران به رقم 5 میلیون و 580 هزار تومان اضافه می شود. در صورت وجود حقوق خانواده و حقوق اولاد اضافه خواهد شد. با این وام مستمری تنها با دو فرزند بالغ بر 6 میلیون و 200 هزار تن محاسبه می شود. این رقم در سال گذشته حدود 4 میلیون و 300 هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته حدود دو میلیون تن افزایش داشته است.

وی همچنین به تشریح مصوبه هیئت وزیران برای سایر سطوح پرداخت و گفت: برای سایر سطوح دریافتی افزایش 10 درصدی به همراه 650 هزار تن به میزان ثابت در نظر گرفته شده است که با وجود فرمول های پرداختی ما، این افزایش در واقع بیش از 20 درصد خواهد بود. از آنجایی که سقف بازنشستگی 10 میلیون تن است، به عنوان مثال، اگر فردی حدود 9 میلیون و 500 هزار تن مستمری دریافت کند، با افزایش 10 درصدی، رقم ثابت کمتر از 650 هزار تن دریافت خواهد کرد. در شرایطی معتبر است که بیش از 70 درصد از افراد شاغل با حداقل مزد در سازمان تأمین اجتماعی کشور شامل کارگرانی با حداقل دستمزد باشد که برای آنها افزایش حقوق بیش از 57 درصد در نظر گرفته شده است.

موسوی تاکید کرد که “افراد با حقوق بازنشستگی 10 میلیون تنی و بیشتر تنها 10 درصد افزایش حقوق دریافت می کنند و حتی رقم ثابتی نیز دریافت نخواهند کرد.” علاوه بر تورم، سطح زندگی و درآمد بازنشستگان نیز رو به افزایش است. ما در تلاش هستیم تا حداقل استاندارد زندگی را برای همه سطوح درآمد تضمین کنیم. البته محدودیت هایی از جمله محدودیت در منابع صندوق و محاسبات بیمه ای وجود دارد که به این معناست که نمی توان همه انتظارات را برآورده کرد، اما معتقدیم به وضعیت حقوقی بازنشستگان پایبند هستیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اذعان داشت: وضعیت صندوق تامین اجتماعی در ابتدا که سال گذشته این صندوق را تحویل گرفتیم شرایط پیچیده ای بود که به دلیل کمبود منابع بالغ بر 90 هزار میلیارد تن بدهی بانکی داشتیم. کارفرمایان به بخشی از تعهدات خود عمل نکردند و پوشش مالی ناکافی بود. تاکید کردیم که در این دوره حاکمیتی برای پرداخت حقوق و افزایش آن به سمت استقراض از بانک ها نرویم، زیرا تبعات استقراض از بانک ها اثر تورمی بسیار بیشتری دارد.

وی با رد اخباری مبنی بر اینکه سازمان تامین اجتماعی اخیراً 50 هزار میلیارد تن از بانک رفاه وام گرفته است، گفت: این میزان اخیرا اتفاق نیفتاده و مربوط به سال های گذشته است. البته کسری و بدهی بانکی بیش از این رقم است اما از این نظر وام بانکی خط قرمز ماست. البته در سال 1400 فقط در ماه اول حضورم در سازمان وام اضطراری بسیار ناچیزی داده شد که فقط 5-6 درصد آن مبلغ بود.

موسوی با بیان اینکه اگر امسال دولت بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند مشکلی نخواهیم داشت، گفت: سال گذشته 73 هزار میلیارد تن از سوی دولت برای پرداخت مطالبات این سازمان از دولت به شرکت های سودده واگذار شد که استفاده می کنیم. منابع از این سود بخشی از بدهی خود را به بانک رفاه بازپرداخت می کنیم و خدای نکرده با این روند به جایی برسیم که نه تنها بدهی خود را به بانک بپردازیم بلکه حتی می توانیم وام بدهیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به پرداخت مبلغ ثابت 650 هزار تومانی به معدل مشمولان سازمان تامین اجتماعی گفت: این امر به حقوق این بستگان کمک می کند. این رقم را نیز از پایان خرداد ماه دریافت خواهند کرد. البته اقوام باید رسید خود را دریافت کرده و با سال قبل خود مقایسه کنند که چندین روز طول می کشد.

وی با تاکید بر اینکه از 20 این ماه تا پایان ماه پرداخت ها را انجام می دهیم، گفت: مابه التفاوت این ماه که قرار بود در خرداد ماه انجام شود از 5 تا 5 خرداد ماه اعمال می شود. البته ما در حال زمان گرفتن و انجام حدود 4 میلیون و 500 هزار پرداختی در صندوق هستیم که باید با فرآیندهای محاسباتی زیاد و اطلاعات گسترده و در نظر گرفتن این اطلاعات انجام شود که این محاسبات پیچیده تر برای بازماندگان.

موسوی درباره بیمه نیز توضیح داد: در بحث خاموشی نسخه الکترونیک و سامانه بیمه، با افزایش پهنای باند و رفع مشکلات زیرساخت اینترنت، عملاً مشکلات سیستم بیمه ای مستمری بگیران و بازماندگان و کارکنان آنها را برطرف خواهیم کرد. .

مدیرعامل تامین اجتماعی با اشاره به دیگر خدمات این سازمان برای مستمری بگیران گفت: پرداخت از جیب در مراکز تخصصی تامین اجتماعی تقریبا صفر است. مثلاً در مورد کرونا، ما در مراکز غیرنظامی کاملاً رایگان درمان داشتیم و بلافاصله گزارش دادیم و حتی به موردی پرداختیم که از یک بیمار دیالیزی عروق کرونر خواسته شده بود برای داروها از خارج هزینه کند. در مراکز غیر ملکی نیز مستمری بگیران بالای 65 سال مشکل حمل و نقل داشتند و در این راستا قراردادی منعقد کردیم که بر اساس آن مستمری بگیر تامین اجتماعی بالای 65 سال باید با فرانشیز صفر خدمات درمانی دریافت کند. .

دیدگاهتان را بنویسید