هیرمند؛ تشنه حق آبه اش/حقابه ایران به جای هیرمند به شوره زارهای افغانستان رفت.


ساعت: 09:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۱
کد خبر: 1895892

ادعای ایران به هیرمند 25 سال است و علیرغم انعقاد عهدنامه 1351 به صورت واقعی و کامل به دست نیامده است و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و فعال شدن دیپلماسی آب باید برای رفع این مشکل تلاش کنیم. این موضوع و تامین امنیت غذایی کشور و حل مشکل سیستان از طریق دیپلماسی یا راه حل. جایگزین باشد

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; خشکسالی در سال‌های اخیر به‌ویژه در شرق کشور، یکی از بزرگترین ظرفیت‌های کشاورزی و یکی از پایه‌های امنیت غذایی کشور را فلج کرده است و علی‌رغم توافق‌های صورت گرفته با دولت کنونی افغانستان و بیش از یک سال از زمان طالبان به قدرت رسید، ایران هنوز توسط هیرمند محقق نشده و حق مردم ایران از این آب به دشت های نمک افغانستان می رود.

این در حالی است که دولت قبلی افغانستان مدعی تضمین حقوق ایران بود. اما با ساخت بند کمال خان در ولایت نیمروز بر روی رودخانه هیرمند، مانع از اجرای این قرارداد شد و خسارات زیادی به حیات انسانی، حیوانی و گیاهی هیرمند در ایران به ویژه در استان سیستان و بلوچستان وارد کرد.

بیشتر بخوانید:
انتظارات ایران از کشور همسایه در بحث حق آبه هیرمند برآورده نشد/ میزان آب ورودی بسیار ناچیز است.


پس از 25 سال انسداد رودخانه های مرزی همچنان ادامه دارد



دولت موقت طالبان پس از روی کار آمدن در افغانستان بر پایبندی به توافقنامه خرمندا در رابطه با اشغال ایران تاکید کرد. اما در عمل حکابه ایران هیرمند به دلیل مشکلاتی از جمله انسداد رودخانه های مرزی مشترک همچنان ادامه دارد.

پس از تاکید ویژه رئیس جمهور بر پیگیری عنوان هیرمند وزیر انرژی در رأس هیأتی متشکل از نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، دو معاون وزیر، دو نماینده پارلمان و دو رئیس عمومی به کابل سفر کردند تا این امر محقق شود. ظرفیت دیپلماسی عمومی و هماهنگی بین یک سیستم در سطح ملی و حل مشکل توزیع عنوان حقوقی ایران به هیرمند.

هفته گذشته علی اکبر محرابیان وزیر انرژی ایران که در راس هیاتی به کابل سفر کرده بود، در واکنش به پیشرفت در حل مشکل گفت: باید دیپلماسی آب را فعال کنیم و البته تاکنون در این بخش موفق بوده ایم. . مبنای ثابت همه مذاکرات ما با کشورهای خارجی بحث آب است و همیشه به دنبال احیای حق آبه خود هستیم.


ایران آماده همکاری فنی برای راه اندازی عنوان هیرمند است



وی افزود: در حوزه افغانستان و ترکیه، ایران در حوزه پایین دستی گیرنده محسوب می‌شود و قبلاً سازه‌هایی وجود داشت که از ورود آب جلوگیری می‌کرد و در سفر اخیر به این کشورها باید این سازه‌ها حذف می‌شد. طرف افغان موافقت کرده است و موضوع بعدی آزادی است». عنوان ایران بود.

وی تصریح کرد: طبق ماده 151 این اقدام باید انجام می شد که تخلیه آن قبلا انجام شده و امروز طبق آخرین آمار 13.5 مترمکعب بر ثانیه دریافت کرده ایم.

وزیر نیرو افزود: تقاضای آب ایران از هیرمند در سال های اخیر 820 میلیون مترمکعب بوده که باید متوجه می شدیم که پیگیر این حق معوقه نیز هستیم.


از زمانی که طالبان به قدرت رسیده اند، مشکلات بیشتر شده است



فدا مالکی نماینده مردم زاهدان نیز درباره سفر وزیر نیرو به افغانستان و حقابه هیرمند گفت. عنوان حقوقی از سال 1351 این امر بین دو طرف تصمیم گرفته شده است و نباید به این سند معتبر تاریخی آسیبی وارد شود، هرچند در عین حال همه حقوق ایران از سوی هیرمند نادیده گرفته شده است. اما برخی مبادلات در آن زمان به این معاهده منجر شد.

وی افزود: نادیده گرفتن این ادعا بسیار دشوار است. در حکومت حامد کرزی مشکلی از این بابت وجود نداشت و گاهی آب این رودخانه در مدت کوتاهی به طور عادلانه بین دو کشور تقسیم می شد.» اما از زمانی که طالبان به قدرت رسیده اند، مشکلات بیشتر شده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: گروگان گرفتن حقبه نشان می دهد که طالبان در درون خود با مشکلات ساختاری و سیاسی دست و پنجه نرم می کنند. اما با پیگیری هایی که از طریق دیپلماسی آشکار، پنهان، رسمی و غیر رسمی انجام شد، مقامات طالبان پذیرفتند که باید این آب را تحویل دهند.

وی اقدام اخیر طالبان در این زمینه را رهاسازی سیلاب خواند عنوان او می دانست و می گفت: طالبان نباید موضوع را به جایی برساند که ایران مجبور به واکنش شود یا تصمیمات دشوار دیگری را در دستور کار قرار دهد.


ضرورت جدیت نظام دیپلماسی در موضوع عنوان هیرمند



محمد سرگزی نماینده مردم سیستان در گفتگو با راه دانا با اشاره به لزوم جدیت دستگاه دیپلماسی در این خصوص گفت: عنوان هیرمند وی تصریح کرد: بحث عنوان موضوع بسیار مهمی است که اخیرا رئیس جمهور نیز بر آن تاکید کرده است نیاز به پیگیری ادعای ایران زیرا این امر برای مردم سیستان بسیار مهم است و در حوزه تامین امنیت غذایی کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: تعهد حکومت موقت موقت افغانستان به مفاد موافقتنامه های نهایی ایران و افغانستان در خصوص افغانستان، معیار و میدان آزمایشی مبتنی بر تعهد مقامات این کشور به توافقات مشترک و احترام به حقوق همسایگان ،

رئیس فراکسیون حقوق بشر در مجلس تاکید کرد: این مطالبه مردم سیستان است که وزارت امور خارجه و وزارت نیرو با جدیت این موضوع را پیگیری کنند و وزرای مربوطه پس از تاکید رئیس جمهور و با جدیت بیشتر موضوع را پیگیری کنند. سفارش. ،

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرده است در صورت وجود موانع فنی، هیئت فنی خود را برای همکاری با کشورهای ذیربط در افغانستان اعزام کند.

وی تصریح کرد: تحقق این امر منوط به همکاری صادقانه کشورهای ما در افغانستان است و ما این را نشانه حسن نیت می دانیم که همسایگان ما آمادگی ایجاد همکاری بر اساس تعامل سازنده با ایران را دارند یا خیر، در غیر این صورت دولت ایران باید اقداماتی را انجام دهد. برای حل مشکل مورد نیاز است عنوان هیرمندبرای دنبال کردن مسیرهای جایگزین

دیدگاهتان را بنویسید