حق‌آبه هیرمند به ایران داده نشده است/ رکورد تولید سیب در حوزه دریاچه ارومیه افتخار نیست

سخنگوی صنعت آب:

سخنگوی صنعت آب گفت:حق‌آبه رهاسازی شده هیرمند تقریبا صفر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج،سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه حق‌آبه رهاسازی شده هیرمند تقریبا صفر بوده، گفت: درحالی که طبق معاهده فی‌مابین باید سالانه حداقل 820 میلیون مترمکعب آب به عنوان حق‌آبه از هیرمند وارد ایران شود، این رقم در سال آبی گذشته حدود 700 هزار مترمکعب بوده که این مقدار ناچیز، برای یک سال آبی تقریبا صفر محسوب می‌شود.

عیسی بزرگ زاده افزود:در سیستان‌وبلوچستان با بداخلاقی همسایه، حق‌آبه ایران داده نشد و با شرایطی مواجه شدیم که برای مدیریت تأمین آب این استان، سه طرح لایه‌دار کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را تدوین و اجرایی کردیم.و وزارت امور خارجه باید پیگیری های لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در طرح بلندمدت، آبرسانی به بخش‌های مختلف سیستان‌وبلوچستان از دریا هدف‌گذاری شده است گفت: که تا پایان سال آینده، آب دریا به زاهدان می‌رسد.

سخنگوی صنعت آب توضیح داد:در حال حاضر ۵۰۰ هزار حلقه چاه مجاز داریم و از این تعداد ۴۱۶ هزار حلقه چاه کشاورزی  هستند که ۳۰۰ هزار حلقه چاه کشاورزی که برداشت بیشتری دارند در اولویت نصب کنتور و پایش قرار دارند و از این تعداد تاکنون ۲۵۰ هزار حلقه برقدار شده اند و اگر ۹۰ درصد بیشتر از سهم انرژی مصرف کنند مشمول قطع خواهند شد.

بزرگ زاده درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: اخیرا خبری را در یکی از استان‌ها در خصوص رکورد تولید سیب منتشر شد موضوعی که نقدهای زیادی به همراه داشت. تولید سیب در حوزه دریاچه ارومیه افتخار نیست در حال حاضر ۵۷ درصد مصرف آب کشاورزی در این حوزه برای تولید سه محصول غیرراهبردی سیب، جغندرقند و یونجه تخصیص داده می‌شود که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی صنعت آب با تاکید بر لزوم اصلاح سبک مصرف آب در حوزه دریاچه ارومیه اظهار کرد: باید شرایط تغییر یابد به گونه‌ای که کشت محصولات غیرراهبردی انجام نشود با این حال نسبت به احیای دریاچه ارومیه امیدواریم و باید سبک مصرف آب را نیز اصلاح کنیم.



آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید