دریاچه ارومیه زنده می شود؟!/انتظار برای تکمیل تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه به پایان رسید!


ساعت: 08:50
تاریخ انتشار: 09/07/1401
کد خبر: 1914061

بر اساس اعلام مسئولان پروژه عظیم انتقال آب به دریاچه ارومیه به پایان رسیده است، در واقع می توان گفت که پس از وعده های مکرر مسئولان این پروژه به پایان رسیده و با بهره برداری در بهمن ماه امسال انتظار می رود دریاچه حیات خود را دوباره به دست آورد.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ خشکی 95 درصد مدت هاست که شایعه شده است دریاچه ارومیه متأسفانه بسیار غم انگیز به نظر می رسد دریاچه ارومیه به دلیل خودخواهی برخی افراد و بی احتیاطی مسئولین در حال تخریب است و در واقع می توان دلایل اصلی مرگ دریاچه را اینگونه برشمرد: ساخت بیش از حد سد، احداث چاه در اطراف آن برای شخصی. نیازها و مصارف کشاورزی و البته تغییرات آب و هوا و اقلیم که باعث کاهش بارندگی در این سال ها شده است.

حتی کارشناسان در مورد تهدید طوفان نمک در دریاچه ارومیه آنها برای جان 15 میلیون نفر از جوامع اطراف هشدار می دهند، هرچند می گویند خوشبختانه هنوز کریستال های نمک سطح دریاچه شکسته نشده است و اقدامات حفاظتی جامع و دقیق می تواند از وقوع طوفان نمک در منطقه جلوگیری کند.

آزادسازی حق آبه زیست محیطی دریاچه ارومیه از بهمن ماه سال جاری

مدت ها تلاش مسئولان برای احیای دریاچه ارومیه با انتقال آب صورت گرفت که هر بار این پروژه با تاخیر مواجه می شد اما به نظر می رسد این بار انتظار به پایان رسیده است، بنابراین سعید شاهند مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: آخرین وضعیت آزادسازی حق آبه کارشناس محیط زیست دریاچه ارومیه می گوید: خوشبختانه پروژه های سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه 98 درصد پیشرفت داشته و قرار است تا بهمن ماه این پروژه افتتاح شود..

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی حق آبه زیست محیطی دریاچه ارومیه در آینده نزدیک آزاد می شود..

شاهند تصریح کرد: همچنین پروژه تصفیه خانه های فاضلاب شهر ارومیه تا طبریدر مرحله اجراست که 94 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت افتتاح بخشی از حق آبه زیست محیطی دریاچه تامین و به دریاچه رها می شود..

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: برای ایجاد تعادل زیست محیطی دریاچه ارومیه به 15 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد. بنابراین اگر سالانه 4.3 میلیارد مترمکعب حق آبه به دریاچه ارومیه اختصاص یابد تا 5 سال آینده به حداکثر شرایط اکولوژیکی و احیای دریاچه خواهد رسید.

احیای دریاچه ارومیه مطالبه ملی است/ عملیات احیا متوقف نشده است

خجت الاسلام سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در گفتگو در این باره گفت: بر اساس مذاکرات انجام شده با وزیر نیرو تا ابتدای سال جاری 600 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود. در واقع احیای دریاچه ارومیه یک مطالبه ملی است و هر 13 نماینده موافق احیای دریاچه ارومیه و تکمیل پروژه های انتقال آب به دریاچه ارومیه هستند.

نماینده مردم ارومیه در شورای اسلامی یادآور شد: اینکه برخی مدعی هستند عملیات احیا به دلیل استخراج مواد معدنی از کف دریاچه متوقف شده است، این موضوع صحت ندارد زیرا نمی توان جان مردم را روی نقشه قرار داد. برای امور غیر روحانی یا استخراج مواد معدنی.

وی تاکید کرد که آخرین گام ها و رفع مشکلات است تونل آب وی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه در آخرین مرحله خود قرار دارد، خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم روند خشک شدن دریاچه ادامه یابد زیرا خشک شدن دریاچه به معنای از دست دادن جان بیش از 15 میلیون نفر است.


سال هاست که سازمان حفاظت محیط زیست متولی حفاظت از تالاب ها و حوضه های آبخیز بوده و در احیای دریاچه ناکام بوده و تنها شاهد وعده هایی بوده ایم که هرگز محقق نشد. همچنین کمیته احیاء کاری جز اتلاف وقت و بودجه انجام نداد، در واقع پروژه عظیم انتقال آب به دریاچه ارومیه چندان خوشبینی به احیای دریاچه نداشت که پس از وعده های مکرر مسئولان این پروژه به پایان رسید و به پایان رسید. در بهمن ماه به بهره برداری رسید و امسال این دریاچه در شرف احیاء است.


بیشتر بخوانید:

آیا مردم یا مسئولان تاوان نابودی دریاچه ارومیه را خواهند داد؟!

اجرای انتقال آب به دریاچه ارومیه تا 6 ماه آینده به تعویق می افتد؟!

دیدگاهتان را بنویسید