نگاه کردن به دریاچه ارومیه به عنوان دریاچه من چیزی شبیه مرگ تدریجی است


ساعت: 09:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۳
کد خبر: 1917615

نماینده مردم آذربایجان گفت: استخراج از معادن دریاچه ارومیه نوعی مرگ تدریجی است که بدون شک زندگی ساکنان استان های همجوار دریاچه را تحت تاثیر قرار می دهد.

طی سالیان گذشته سدهای زیادی در کشور ساخته شده است که باعث خشک شدن دریاچه ها و گاه از بین رفتن آن ها شده است اما خبر تبدیل شدن دریاچه به معدن لیتیوم مدت هاست سوژه رسانه ها شده و جلال محمودزاده نماینده مردم آذربایجان در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی اجتماعی راه دانا در این باره معتقد است: تبدیل شدن دریاچه به معدن لیتیوم شایعه ای بیش نیست که با کم کاری برخی مسئولان قوت گرفته است. در واقع باید اقدامات ملی برای احیای دریاچه ها و تالاب ها انجام شود. امروز ارومیه، زاینده رود، هورالعظیم قربانی هستند. مدیران مغرضانه شده اند، در اجرای پروژه های مختلف باید از جزئی فاصله گرفته و اقدام ملی انجام دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه مطالعات و تحقیقات زیست محیطی به ویژه پروژه های آبی باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: در دو دهه اخیر حدود 18 سد بر روی دریاچه ارومیه ساخته شده است، سدهای زیادی بدون حفاظت از محیط زیست بر روی این دریاچه ساخته شده است. امروز مرگ این دریاچه رقم خورده است، خشکی این دریاچه نتیجه تفکر جزئی مدیران است. خشک شدن کامل نگین فیروزه ای دریاچه ارومیه بی شک عواقب پرهزینه ای خواهد داشت که سراسر ایران را فرا خواهد گرفت.

در ادامه محمودزاده اظهار داشت: انتقال آب رودخانه ارس باید برای احیای دریاچه نمک آذربایجان در نظر گرفته می شد و این موضوع تاکنون محقق نشده است که به دلیل مشکلات فنی محقق نشده است. برای تکمیل تونل انتقال آب زاب، دولت باید به انتقال آب از رودخانه ارس و دریاچه ارومیه ادامه دهد.

نماینده مردم آذربایجان در پایان به پروژه نیمه تمام تونل زاب اشاره کرد و گفت: انتقال آب از رودخانه ارس بسیار راحت تر از دریاچه خزر است.. نمای معدن روی دریاچه ارومیه نوعی مرگ تدریجی است که بدون شک زندگی ساکنان استان های همجوار دریاچه را تحت تاثیر قرار می دهد و می توان دریاچه نمک آذربایجان را احیا کرد.


بیشتر بخوانید:

دریاچه ارومیه زنده می شود؟!/انتظار برای تکمیل تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه به پایان رسید!

آیا مردم یا مسئولان تاوان نابودی دریاچه ارومیه را خواهند داد؟!

اجرای انتقال آب به دریاچه ارومیه تا 6 ماه آینده به تعویق می افتد؟!

دیدگاهتان را بنویسید