تنها 10 درصد از نگین آبی ارومیه باقی مانده است! / نقش مهم وزارت نیرو برای احیای دریاچه ارومیه و زمان پایان یافتن آن


ساعت: 15:05
تاریخ انتشار: 1011/01/28
کد خبر: 1822635

چند قدمی مرگ بزرگترین دریاچه آب شور خاورمیانه؛

زمان احیای دریاچه ارومیه رو به پایان است. از جمله راهکارهای پیشنهادی برای احیای نگین آبی ارومیه، حفر تونل انتقال آب مورد توجه مسئولان و دست اندرکاران قرار گرفته و این پروژه نیز با کندی پیش می رود. اکنون نگاه ها به اقدامات کارکنان وزارت نیرو دوخته شده است تا وقت تلف نشود.

به گزارش راه دانا به نقل از اروم نیوز، دریاچه ارومیه دومین دریاچه نمک جهان و بزرگترین دریاچه نمک خاورمیانه است که در سال 1375 شروع به خشک شدن کرد.

این دریاچه که زمانی میزبان مسافران مختلفی از سراسر کشور بود، هزاران نفر را با نمک های موجود در آن معالجه کرد. او امروز در حال مرگ است.

روزی آرتمیا، تنها موجود زنده دریاچه ارومیه، محققان را به دریاچه جذب کرد تا تحقیقات خود را برای شناسایی این حیوان کوچک قرمز رنگ که در همه جای دریاچه فراوان بود، انجام دهند، زیرا آرتمیا یکی از این حیوانات است. از نیازهای اولیه صنعت آبزی پروری. در جهان.

لجن درمانی علاوه بر اینکه تنها گونه زنده در دریاچه نمک ارومیه است از دیگر ویژگی های دریاچه ارومیه بود که سالانه هزاران نفر از نقاط مختلف کشور و حتی از سراسر دنیا برای لذت بردن از این یکی به ارومیه می آمدند.


سطح دریاچه ارومیه را به 68 سانتی متر کاهش دهید

مدیر تحقیقات منابع اصلی آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: تراز دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه پارسال 68 سانتی متر کاهش یافته است.

به گزارش اروم نیوز، مهرنگ دوستی رضایی گفت: بر اساس آخرین رصد تراز دریاچه ارومیه به یک هزار و 270 متر و 74 سانتی متر رسید در حالی که تراز نگین فیروزه ایران در اوایل مهرماه سال گذشته بود. ابتدای سال آبی 1270 متر و 65 سانتی متر بود.

وی ادامه داد: تراز دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه پارسال فاصله قابل توجهی دارد و تراز فعلی آن 68 سانتی متر کمتر از زمان مشابه پارسال است.

مدیر تحقیقات پایه آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از افزایش وسعت دریاچه ارومیه در سال آبی جاری خبر داد و گفت: میدان کاهش یافته است.

وی گفت: با توجه به طغیان رودخانه ها، احتمال افزایش سطح دریاچه ارومیه در ماه های آینده با توجه به میزان آب ورودی به این دریاچه بسیار زیاد است.

مدیر تحقیقات بنیادی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: از اوایل مهرماه سال 99 تا 15 اسفند همان سال 384 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه شده است. رهاسازی آب به دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل 25 درصد کاهش داشته است.


تخریب 90 درصد از حجم دریاچه ارومیه

پروفسور ناصر آخ از اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت: از ابتدای بحران زمین در دریاچه ارومیه تا کنون حدود 90 درصد از حجم این دریاچه تخریب شده است.

وی افزود: سطح آب دریاچه ارومیه هر ساله به طرز شگفت انگیزی در حال کاهش است و با وجود اقدامات مختلف ستاد احیای دریاچه ارومیه، عمق آن تاکنون به کمتر از یک متر رسیده است. عددی که زمانی بیش از 6 متر بود.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت: اکنون حجم آب دریاچه ارومیه 3 میلیارد و 110 میلیون مترمکعب است در حالی که سال گذشته 5 میلیارد و 290 میلیون مترمکعب آب در این دریاچه در سال 1375 و در آغاز خشکسالی 30 میلیارد متر مکعب. الان فقط 3 میلیارد متر مکعب آب باقی مانده است که حدود 10 درصد است و این یعنی فاجعه.

آک با اشاره به خطر بیو آرتمیا در دریاچه ارومیه گفت: علاوه بر کاهش سطح آب دریاچه، میزان آرتمیا زنده در هر لیتر دریاچه ارومیه به حدود صفر رسیده است. آرتمیا که ارزش مالی بالایی دارد و می تواند منبع درآمد خوبی هم برای آذربایجان غربی و هم برای آذربایجان شرقی باشد.


مدیریت ضعیف باعث خشک شدن 80 درصد دریاچه می شود

وی گفت: وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه عمدتاً ناشی از افزایش دمای جهانی، کاهش بارندگی، سدسازی نامنظم در حوضه آبریز، توسعه بی رویه کشاورزی و تولید بی رویه آب در مناطق اطراف و دستکاری های غیرکارشناسی در ساختار دریاچه و برنامه ریزی نادرست است. «حکمرانی بد. این موضوعی است که تحلیلگران محیط زیست در مورد آن اتفاق نظر دارند.

آک در ادامه سخنان خود بیان کرد: احیای دریاچه ارومیه بار مالی سنگینی را بر دوش دولت دارد. تاکنون 5.7 تریلیون تن فولاد برای احیای دریاچه هزینه شده است. اگرچه ارزش دریاچه ارومیه صدها برابر این رقم است، اما می توان با رویکردهای زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی به احیای دریاچه ارومیه دامن زد. به عبارت دیگر، برنامه احیای دریاچه می تواند برای ایجاد درآمد برای دولت و ایجاد شغل برای مردم منطقه در حین اجرای پروژه های احیا طراحی شود، همانطور که در دریاچه نمک بزرگ ایالات متحده و دریای آرال ازبکستان و قزاقستان انجام دادند.

عیسی کلانتری، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر وقت ستاد احیای دریاچه ارومیه در مردادماه سال جاری گفته بود: «۱۸ درصد دریاچه ارومیه به دلیل شرایط جوی خشک شده و ۸۲ درصد به دلیل ضعف مدیریتی خشک شده است.

پروفسور آک اذعان داشت: در این سال ها که ستاد احیای ارومیه تشکیل شد، طرح های احیای زیادی در دریاچه ارومیه اجرا شده است اما برنامه ای برای جلوگیری از تبخیر آب در دریاچه وجود ندارد. پیشنهاد من که در سال 1385 ارائه کردید «کوچک کردن سطح دریاچه ارومیه» بود. زیرا تنها با کوچک شدن دریاچه می توان میزان تبخیر آن را کاهش داد. متاسفانه این پیشنهاد خلاف این دوره بود. دلیلش هم این بود که باید مثل قبل دریاچه را احیا می کردیم.


e8c2f7ea 4a13 402f 8d1e 6ab5355831f0 خبر خاکستری


پروژه های احیا باعث بهبود دریاچه نشده است

این محقق تاکید کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت قبل تراز اکولوژیکی و اکولوژیکی دریاچه ارومیه را تعیین کرده بود که بر این اساس دریاچه حدود 4300 کیلومتر مربع وسعت و حدود 15 میلیارد مترمکعب خواهد داشت. اب. این برنامه ریزی و شروع پروژه های زیادی است. اما از همان ابتدا مشخص بود که این پروژه ها پاسخ نهایی برای احیای دریاچه ارومیه نخواهد بود چرا که به تغییرات ژئوموروولوژیکی بستر دریاچه توجهی نشده است.

پروفسور آک گفت: کف دریاچه ارومیه به دلیل رسوبات فراوان به ویژه رسوبات نمک بسیار بلند است. در قدیم که این دریاچه بزرگ بود و عمق متوسط ​​آن 6 متر بود، کف آن رسوب بود و در کف آن نمک نداشتیم، در حالی که اکنون حدود 7 میلیارد تن رسوب نمک کف دریاچه را پوشانده است.

وی اذعان داشت: در حال حاضر میانگین عمق دریاچه ارومیه حدود یک متر است که نسبت به سال گذشته کمتر است و در سال 1400 بارندگی بسیار کمی داشتیم و ورودی آب به دریاچه بسیار کم بود. زمانی که میزان بارندگی کم باشد، ذخیره آب در پشت مخازن نیز بسیار کم است. کارمندان مربوطه نیز باید این مقدار آب را حفظ کنند. زیرا آب پشت سدها تنها برای احیای دریاچه استفاده نمی شود. از این آب برای شرب، کشاورزی و صنعت منطقه استفاده می شود و فکر کردن به نیازهای شهر و صنعت طبیعی است.

این استاد دانشگاه افزود: با توجه به حفر چاه های فراوان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه – چه در آذربایجان غربی و چه در آذربایجان شرقی – کاهش سطح آب های زیرزمینی باعث شور شدن آب شیرین ورودی به دریاچه ارومیه شده است. چاه های اطراف نیز باید نمک زده شوند. آب بسیاری از چاه های کشاورزی در حال حاضر شور است. بنابراین این راه برای انجام آن نیست و به افکار عمیق تری نیاز است.

پروفسور آک گفت: در حال حاضر بیش از 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود. ستاد احیای دریاچه ارومیه با جدیت در تلاش است تا این میزان را به 40 درصد برساند. من نمی دانم این پروژه چقدر موفق بوده است، اما اگر موفقیت آمیز بود، باید اثرات آن را روی دریاچه ببینیم و وضعیت دریاچه بهتر شود.


093c96ca cfa5 43c0 aba7 b9e035874783 خبر خاکستری


توسعه پروژه تونل انتقال آب تا دریاچه ارومیه

مدیر سرویس برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز به رسانه ها گفت: متأسفانه بیش از یک سال است که وزارت نیرو اقدامی برای رهاسازی آب انجام نداده است.

مسعود تجریشی با اشاره به امتداد پروژه تونل آب تا دریاچه ارومیه گفت: این پروژه همچنان 99 درصد پیشرفت فیزیکی دارد در حالی که می توانست به سرعت توسط دولت جدید کشف شود اما متاسفانه افتتاح و روند کار آن تمدید شد.”

وی افزود: علاوه بر این، این پروژه پیشرفت فیزیکی بسیار کندی دارد و طبق آمار، بخشی که باید تا پایان سال گذشته به اتمام می رسید، 20 روز دیگر به اتمام می رسد.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: وزارت نیرو باید پاسخگو باشد که با وجود مصوبات و بارندگی ها این رهاسازی ها به خوبی انجام نشد.

وی با بیان اینکه دولت قول رهاسازی بیش از 200 میلیون مترمکعب را داده است، گفت: متاسفانه تنها 60 میلیون مترمکعب معادل یک سوم وعده های داده شده برای احیای دریاچه ارومیه از سد بوکان به دریاچه رهاسازی شده است.

تجریشی گفت: در این شرایط بیم آن می رود که اگر بخواهیم این آب در اردیبهشت ماه رهاسازی شود، با توجه به اینکه ماه آینده هوا بسیار گرم است، امکان تخلیه وجود نداشته باشد و آب پشت سدها باقی بماند و تبخیر شود. و در نتیجه آب به دریاچه ارومیه نمی رسد.

وی افزود: در همین راستا با معاون اول رئیس جمهور مکاتبه کردیم و اعلام کردیم که در صورت عدم اجرای مصوبات احیای دریاچه ارومیه، دستگاه های اجرایی باید اعلام کنند که نمی خواهند مصوبات احیای دریاچه ارومیه را اجرا کنند. روی دریاچه ارومیه اگر ارومیه نرسد به جایگاه اول برمی گردیم.

بنابراین به نظر می رسد گزارش در حوزه احیای دریاچه ارومیه رو به اتمام است و مسئولان نگران این کمبود فوری نیستند. زیرا اگر زمان بگذرد نمی توان آب را به دریاچه رها کرد. طرح بزرگ احیای دریاچه ارومیه، تونل انتقال آب، با سرعت کم در حال انجام است. به نظر نمی رسد تکمیل آن جزو اولویت های دولت ها باشد. در حالی که حفر این تونل در دنیا بی نظیر است و یکی از ارزان ترین و سریع ترین پروژه های بعد از انقلاب خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید