آرتمیا; کشف گنج نهفته در نگین فیروزه آذربایجان غربی / طلای سرخ دریاچه ارومیه


ساعت: 12:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۸
کد خبر: 1816376

ظرفیت اقتصادی بی سابقه برای تامین درآمد آذربایجان غربی؛

رشد آرتمیا علاوه بر اشتغال زایی بر رونق اقتصادی منطقه نیز تاثیرگذار خواهد بود و انتظار می رود با نگاه تخصصی به این موضوع این نعمت الهی و گرانبها از بین نرود و به نحو مطلوب مورد استفاده قرار نگیرد و موجب رشد اقتصادی و گرانی ارز شود. منطقه باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ؛ آذربایجان غربی به عنوان شمال غربی ترین استان کشور از فرصت های بی نظیری در حوزه اقتصاد و صنایع وابسته برخوردار است که توجه به هر یک از این شاخص ها می تواند ابزاری برای تحول عظیم اقتصادی در این استان و کشور.

یکی از این ظرفیت های عظیم، منابع آبی و منابع آبی در این استان و به دلیل وجود دریاچه ارومیه، گونه جانوری کوچکی به نام «آرتمیا» است که از نظر اقتصادی می تواند مورد توجه قرار گیرد.

آرتمیا ماهی است که در آب شور زندگی می کند و استفاده از این حیوان قرمز کوچک در تحقیقات بیولوژیکی، تغذیه و کشاورزی به اثبات رسیده است و در این میان آرتمیا ارومیانا یکی از نمونه های شاخص آرتمیا در جهان است. در طول سالهای آبی دریاچه ارومیه به وفور در دریاچه مشاهده شده است.

با رشد صنعت آبزی پروری و توسعه روزافزون پرورش میگو و ماهی در کشور از یک سو و اهمیت فناوری در جهان از سوی دیگر و با توجه به اینکه آرتمیا یکی از عوامل مهم در پرورش و تغذیه میگو می باشد. ارزش اقتصادی آرتمیا و قیمت آن در بازارهای جهانی رو به افزایش است که می توان با صادرات قابل توجه مقادیر مازاد این محصول به کشور، علاوه بر رفع نیاز داخلی، از آن به صورت اصولی و علمی استفاده کرد.

بنابراین برای کشت آرتمیا می توان به پرورش مصنوعی نگاه کرد و دریاچه ها و برکه هایی برای کشت آرتمیا یا استفاده از منابع طبیعی مانند دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی که هر دو در این استان و امید استفاده می شد ایجاد کرد. این موجود؛ موجودی که برنامه های کاربردی آن هر روز در حال افزایش است.


feb8af97 c734 4edf 87f8 b0484f299945 خبر خاکستری


ظرفیت اقتصادی منحصر به فرد برای تامین درآمد آذربایجان غربی

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا در کشور با توجه به اهمیت این طلای سرخ زنده معتقد است استفاده از ظرفیت کامل دریاچه آرتمیا ارومیه می تواند نیاز به اعتبارات دولتی را در آذربایجان غربی بی نیاز کند.

علی نکایفورد در گفتگو با اروم نیوز با بیان اینکه دریاچه ارومیه می تواند منبع صادرات آرتمیا به کشورهای دیگر باشد، گفت: تنها 10 درصد دریاچه آرتمیا در این دریاچه در صورت فرآوری نیاز کشور به واردات این مواد غذایی دریایی را به صفر می رساند.

وی افزود: با توجه به ارزش آرتمیا در دنیا، استفاده از ظرفیت کامل آرتمیا در دریاچه ارومیه می تواند نیاز به اعتبارات مردمی آذربایجان غربی را برطرف کند.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا گفت: وی دانش فنی فرآوری و بسته بندی محصولات تولیدی داخل کشور را دارد و ما آمادگی داریم بدون هیچ چشمداشتی این دانش را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.


دریاچه ارومیه یکی از بزرگترین زیستگاه های طبیعی آرتمیا در جهان است

موسس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه در این خصوص با بیان اینکه کشت و تولید آرتمیا صنعت بسیار پرسودی است، گفت: دریاچه ارومیه یکی از بزرگترین زیستگاه های طبیعی آرتمیا در جهان است. میزان آرتمیا تولید شده در این دریاچه معادل سالانه است. آرتمیا در سایر زیستگاه های اصلی در سراسر جهان تولید می شود.

ناصر آک با اشاره به اینکه پژوهشکده آرتمیا دانشگاه ارومیه یکی از بهترین مراکز تحقیقات آرتمیا و آب در جهان است، افزود: آرتمیا ارومیانا یکی از هفت نوع آرتمیا شناخته شده در جهان است و منحصر به دریاچه است. ارومیه که معمولاً حدود 55 درصد پروتئین و 10 درصد درصد چربی دارد.


c2d3e175 64b0 44d3 9391 93fbedabde0e خبر خاکستری


ارزش اقتصادی بالا و ارز آرتمیا

نماینده مردم ارومیه در مجلس در گفت و گو با اروم نیوز به ارزش اقتصادی بالای آرتمیا اشاره کرد و گفت: هزینه بهره برداری آرتمیا در دریاچه ارومیه زیاد است و حتی اگر صادر شود میلیون ها دلار درآمد دارد. برای کشور.”

حجت الاسلام والمسلمین سید سلمان ذاکر افزود: شرایط و زیرساخت های طبیعی برای رشد آرتمیا در دریاچه ارومیه آماده است اما متاسفانه استفاده نمی شود.

وی با تاکید بر لزوم رشد آرتمیا در کشور و حمایت از بخش خصوصی در این زمینه، گفت: پرورش آرتمیا در کشور نه تنها می تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری کند، بلکه از طریق صادرات آن میلیون ها دلار ارز از کشور می شود. وارد کشور خواهد شد.»


اهمیت رشد آرتمیا برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی

یک کارشناس بخش کشاورزی نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: توسعه پرورش آرتمیا با توجه به مشکل کم آبی دریاچه ارومیه می تواند به عنوان یک کار جایگزین برای کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه تلقی شود.

عبدی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه منبع اصلی و طبیعی آرتمیا در ایران است، افزود: پرورش این گونه سخت پوست امکان اشتغال زایی، درآمدزایی و تامین نیازهای صنعت آبزی پروری کشور را فراهم می کند. “

وی با بیان اینکه پرورش آرتمیا با ایجاد دریاچه های مصنوعی امکان پذیر شد، افزود: پرورش آرتمیا در استخرها و کانال ها راه جایگزینی برای احیای دریاچه آرتمیا در ارومیه است که در استان و برخی نقاط کشور موفقیت آمیز است.


6fa8f2ee a3d1 457a 86c6 1869fd80dfcd خبر خاکستری


راه اندازی لانه آرتمیا در مجموعه فسندوز میاندوآب

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی نیز با اشاره به اهمیت آرتمیا گفت: آرتمیا در حال حاضر بهترین منبع غذایی صنعت میگو و ماهیان خاویاری در کنار ماهیان زینتی در کشور و تنها در صنعت میگو است. و تاکنون هیچ جایگزینی برای آرتمیا پیدا نشده است.

وی با بیان اینکه نیاز سالانه ایران امروز به آرتمیا 25 تن است، گفت: بیش از 95 درصد از این میزان از خارج تامین می شود که با بهره برداری اصلی از دشت فسندوز نه تنها نیاز کشور تامین می شود، بلکه می توان صادرات و مبادله کرد. درآمد خوب کرد.

قریشی گفت: در حال حاضر بسترهای لازم برای سرمایه گذاری مطمئن در زمینه کشت، تکثیر و تولید آرتمیا به صورت مصنوعی در مجموعه دو هزار هکتاری دشت فسندوز فراهم شده است.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی افزود: در میان مدت و بلند مدت و به دنبال جذب سرمایه گذار و مشارکت در تولید در قالب الحاقیه ماده 27 و سایر روش های واگذاری زمین، سطح مزارع تولید آرتمیا در این مجموعه به دو هزار هکتار می رسد.»

وی گفت: با تحقق این امر شاهد تولید بیش از دو هزار تن بیوماس آرتمیا و بیش از 200 تن کیست آرتمیا خواهیم بود و برای حدود دو هزار نفر به صورت مستقیم و دو هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال پایدار ایجاد می شود. “

با توجه به رشد روزافزون جمعیت کره زمین و نیاز به غذاهای پروتئینی و منابع محدود موجود در دریاها، میزان پرورش مصنوعی ماهیان دریایی هر روز در حال افزایش است و آرتمیا نقش اساسی در آبزی پروری ایفا می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید