پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در مراحل پایانی است/ دولت رئیس جمهور به وعده روحانی عمل کرد


ساعت: 09:26
تاریخ انتشار: 09/03/1401
کد خبر: 1913301

یکی از این طرح های پیشنهادی برای احیای دریاچه ارومیه، طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه و مشخصاً طرح انتقال آب از سد معدنی سیب است که در حال ساخت و در مراحل پایانی افتتاح است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اروم نیوز، دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان و بزرگترین دریاچه کشور عزیزمان ایران است که از سال ۱۳۷۵ شروع به خشک شدن کرد.

عروس نیلی ارومیه روزهای سختی را می گذراند، دریاچه ای که آن روزها تا اواسط تابستان مقصد بسیاری از گردشگران بود و با خنده کودکان و شادی خانواده هایشان امواج خود را به حرکت در می آورد، سال ها چیزی از آن روزها را تجربه کرد. نگاه نکن

در چند سال اخیر که دریاچه ارومیه خشک شده، طبق محافل بزرگترین دریاچه نمک جهان هنوز وضعیت خوبی ندارد، سطح آب دریاچه کاهش یافته و تمام افرادی که از کنار این دریاچه عبور می کنند به جای آب نمک می بینند.

برای مقابله با این وضعیت از سال های اخیر طرح احیای دریاچه ارومیه مطرح و در دستور کار دولت ها قرار گرفته است تا عروس نیل ارومیه از وضعیت موجود خارج شود.

یکی از این طرح های پیشنهادی برای احیای دریاچه ارومیه، طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه و مشخصاً طرح انتقال آب از سد معدنی سیب است.

تونل انتقال آب کنیسیب در 9 کیلومتری جنوب شرقی شهر نقده به طول تقریبی 35.7 کیلومتر و قطر گمانه 6.32 متر برای قطعه دوم و 6.42 متر برای قطعه اول برای انتقال 646 میلیون متر مکعب آب در سال از سد کنیسیب به دشت نکده و حوضه آبریز دریاچه ارومیه.

ورودی این تونل از بالادست سد کنیسیب آب می گیرد و خروجی این تونل در دامنه شمالی کوه بیگم قلعه آب را به دشت نقده و حوضه آبریز دریاچه ارومیه می رساند. که استاندار آذربایجان غربی و دبیر ستاد ملی نجات دریاچه ارومیه.از پیشرفت 90 درصدی خبر می دهد.


پیشرفت 90 درصدی پروژه انتقال آب از سد معدنی سیب به دریاچه ارومیه

در همین زمینه دبیر ستاد ملی نجات دریاچه ارومیه در حاشیه بازدید از تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: پیشرفت کلی پروژه انتقال آب از سد معدنی سیب تا دریاچه ارومیه به 90 درصد رسیده است.


ace86799 cef3 4efa b5b6 195567fa76e4 خبر خاکستری

محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه ساخت تونل حدود 96 درصد پیشرفت داشته است افزود: با منابع مالی امیدواریم این پروژه مهم و استراتژیک منطقه تا قبل از پایان سال به بهره برداری برسد.

وی افزود: پس از سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری یکی از دستورات ویژه دکتر رئیسی تکمیل پروژه های احیای دریاچه ارومیه بود که خوشبختانه اعتبارات لازم در این خصوص تخصیص یافت. زمان.

استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: با بازدید وزیر نیرو و بازدید از تونل، دستور رفع مشکل لاینینگ در حدود 750 متری تونل در قسمت آبرفتی صادر شد و با گشت و گذار به دور از تونل. -با تلاش شبانه روزی کارشناسان و کارشناسان داخلی با محوریت قرارگاه خاتم الانبیا این موضوع تا حد زیادی حل شد. تصحیح شد.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات این طرح از سوی سازمان برنامه و بودجه به موقع تخصیص یافته است، تاکید کرد: اقدامات انجام شده در راستای اجرای این طرح با دانش و فناوری داخلی و تلاش قرارگاه خاتم الانبیاء قابل قدردانی است و با این تلاش ها این پروژه به سرعت در مسیر تکمیل، افتتاح و بهره برداری قرار دارد.


تونل آب تا پایان سال به بهره برداری می رسد

نماینده مردم میاندوآب در شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه نمایندگان استان با جدیت پیگیر وضعیت دریاچه ارومیه هستند، گفت: در گذشته هشدارهای زیادی درباره وضعیت دریاچه ارومیه داده شده بود. و ما به این وضعیت اشاره کردیم اگر دریاچه ارومیه خشک شود ذرات نمک آذربایجان و حتی پایتخت را تهدید می کند.

مهدی عیس زاده با اشاره به اینکه رودخانه های میاندوآب بیش از 52 درصد آب دریاچه ارومیه را تامین می کنند، افزود: یکی از پروژه های در دست اجرا تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه است که در مرحله نهایی قرار دارد و امیدواریم این تونل بتواند راه اندازی شود. تا پایان سال راه اندازی تکمیل شود.


ff71e8ca 976b 4280 96e0 928f68db75e0 خبر خاکستری

وی با بیان اینکه نمایندگان پیشنهاد دیگری برای انتقال آب به دریاچه ارومیه داشتند که با آن مخالفت شد، گفت: انتقال آب از دریاچه خزر به دریاچه ارومیه پیشنهاد نمایندگان استان بود که متأسفانه با مخالفت غیر بومی مواجه شد. کارشناسان حاضر در ستاد احیای دریاچه ارومیه مستقر هستند.

نماینده مردم میاندوآب در شورای اسلامی تصریح کرد: همه نمایندگان استان و دولت برای احیای دریاچه ارومیه تلاش می کنند و از خشک شدن کامل آن جلوگیری می کنند تا مردم دچار عواقب شدید آن نشوند.


امسال 600 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود

نماینده مردم ارومیه در شورای اسلامی همچنین از پیگیری موضوع دریاچه ارومیه توسط نمایندگان مجلس خبر داد و گفت: همه 13 نماینده استان بر احیای دریاچه ارومیه و تکمیل آب اتفاق نظر دارند. انتقال پروژه ها به دریاچه ارومیه

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر در گفت وگو با ایسنا، افزود: با مذاکره با وزیر نیرو تا پایان دهه فجر امسال 600 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود.

وی با تاکید بر اینکه مراحل پایانی و رفع مشکلات تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه در مرحله پایانی است، خاطرنشان کرد: علاوه بر انتقال آب به دریاچه، تغییر الگوی فرآوری کشاورزی در استان، تقویت هوابند و آبیاری قطره ای یکی از راهبردهای احیای دریاچه ارومیه است.


حق آبه زیست محیطی بهمن ماه به دریاچه ارومیه می رسد

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این خصوص مهم ترین چالش زیست محیطی استان آذربایجان غربی را در حوزه محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی مربوط به وضعیت دریاچه ارومیه عنوان کرد که در حال بهبود است.

سید شاهند افزود: در حال حاضر و بر اساس آخرین بازدید از دریاچه ارومیه و تونل انتقال آب، می توان گفت که پروژه های سخت افزاری احیای این دریاچه 98 درصد پیشرفت داشته و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، این پروژه تا بهمن باز باشد

وی با ابراز امیدواری برای تکمیل هر چه سریعتر این پروژه گفت: در آینده نزدیک حق آبه اکولوژیک به دریاچه ارومیه رهاسازی می شود.


72fbbb4b 1424 42dc a0f1 3398a7898aca خبر خاکستری

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی تصریح کرد: پروژه تصفیه خانه های فاضلاب شهر ارومیه تا تبریز در حال اجراست که 94 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت افتتاح بخشی از حق آبه زیست محیطی دریاچه خواهد بود. ایمن شده و در دریاچه رها شده است.

شاهند افزود: برای بیلان اکولوژیکی دریاچه ارومیه به 15 میلیارد مترمکعب آب نیاز است، بنابراین اگر تا 5 سال آینده 4.3 میلیارد مترمکعب حق آبه به دریاچه ارومیه اختصاص یابد به حداکثر شرایط اکولوژیکی و احیا می رسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی با بیان اینکه رویکرد جدید ستاد احیای دریاچه ارومیه اقناع مردم و مسئولان به ویژه در حوزه کشاورزی است، گفت: در بحث حق آبه کشاورزی و زیست محیطی نباید مخالفت کرد. همدیگر و احیای کشاورزی و دریاچه باید استانی باشد که همزمان انجام شود.

کارشناسان بارها نسبت به عواقب نابودی کامل این دریاچه هشدار داده اند، این در حالی است که نکات برجسته و اظهارات مسئولان دولت سیزدهم بارقه امید برای احیای دریاچه ارومیه را در بین مردم زنده کرده است و امیدواریم که آستین ها تمام شود. برای جلوگیری از نابودی آن بزرگترین دریاچه نمک جهان بالا آمده و به زودی با افتتاح این پروژه و انتقال آب به دریاچه ارومیه شاهد احیای کامل این دریاچه خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید