حقابه هیرمند در مسیر باتلاق های نمکی افغانستان


ساعت: 11:36
تاریخ انتشار: 1301/06/12
کد خبر: 1894665

بزرگترین فاجعه زیست محیطی انبار غله ایران;

خشکسالی های سیستان در حالی به دهه سوم خود نزدیک می شود که نه تنها در آن سال ها ادعای ایران وصول نشد، بلکه سیل در افغانستان نیز با سدسازی های اخیر مسیر آنها را به سمت شوره زارهای آن کشور منحرف کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر هامون، سدسازی در افغانستان در سال های اخیر باعث شده تا خشکسالی در منطقه سیستان به نقطه بحرانی برسد، از این رو انبار غلات ایران این روزها در حال تبدیل شدن به شوره زار است.

اگرچه در دو دهه اخیر پیگیری های زیادی برای کسب عنوان هیرمند صورت گرفته است، اما هنوز موفقیت آمیز نبوده است.

محمدجواد عسکری رئیس کمیته کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار عصر هامون با اشاره به وعده های بد افغانستان در خصوص انحراف آب به گود زیره گفت: این موضوع را به صورت جدی از وزارتخانه درخواست کرده ایم. از امور خارجی

وی افزود: در این راستا اقدامات مکاتبه ای و پیگیری انجام شده و نتیجه نهایی را در روزهای آینده به رسانه ها اعلام خواهیم کرد.

مسئولان کشوری باید هر چه سریعتر برای تامین منابع آب پایدار در منطقه سیستان چاره اندیشی کنند

حبیب الله دهمرده نماینده مردم سیستان در شورای اسلامی گفت: در خصوص اختصاص حق آبه به سیستان فقط با وعده های توخالی مواجه هستیم و تا اصلاح بند کمال خان وضعیت به همین منوال ادامه خواهد داشت. تا زمانی که میکروارگانیسم ها برای مردم بی خطر باشند و بخش قابل توجهی از ساکنان سیستان مهاجرت کرده و یا به فکر مهاجرت هستند.

دهمرده با اشاره به ساختار سد کمال خان گفت: این سد با حمایت بدخواهان جمهوری اسلامی به سرکردگی آمریکا و اسرائیل به گونه ای طراحی شد که حق آبه ایران را به سمت شوره زار سوق دهد. این اقدام با هدف تخلیه سیستان مانند تنگه احد ایرانی انجام شده است. اسلام توسط مردم شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: مسئولان کشوری باید هر چه سریعتر برای تامین منابع آبی پایدار در منطقه سیستان راهکارهایی ارائه دهند و در این زمینه راهکارهایی مانند انتقال آب از دریای عمان، جلوگیری از تبخیر آب چاه های نیمه کاره وجود دارد. و حفر چاه های عمیق جدید، اما نیاز به بودجه ویژه دارند.

دلیل این همه خوش بینی نسبت به عنوان هیرمند چیست؟ کلمات برای مردم کافی نیست

محمد سرگزی عضو کمیسیون عمران و نماینده زابل و زهک در مجلس در جلسه روز چهارشنبه دوم شهریور 1401 در تذکر شفاهی به رئیس جمهور، وزرای امور خارجه، ارتش و کشور و وزیر امور خارجه. شورای عالی امنیت ملی گفت: یک میلیون نفر در شمال سیستان و بلوچستان فقط تا پایان امسال آب شرب دارند. آیا وقت آن نرسیده است که با توجه به تخلفات مکرر حاکمیت افغانستان در مورد توزیع آب رودخانه هیرمند و انتقال آب به گود زیره در شورای عالی امنیت ملی تصمیم مناسب اتخاذ شود؟

وی افزود: دلیل این همه خوش بینی نسبت به عنوان هیرمند چیست؟ کلمات برای مردم کافی نیست.

این نماینده مجلس همچنین از رئیس جمهور خواستار بهبود و توجه به معیشت نیروهای مسلح به عنوان تامین کننده امنیت کشورمان شد.

نماینده مردم زابل و زهق در شورای اسلامی با بیان اینکه یک میلیون نفر از مردم شمال سیستان و بلوچستان فقط تا پایان امسال آب آشامیدنی خواهند داشت، خواستار تصمیم گیری مناسب شورای عالی امنیت ملی در مورد وضعیت ایران شد. ادعای رودخانه هیرمند

تالاب هامون یک معضل ملی است و باید پاسخ مناسبی داشته باشیم

آرزو اشرفی، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سال گذشته شاهد انحراف آب از مسیر طبیعی رودخانه هیرمند به گودزره بودیم و با این اقدام هیچ ملاحظات زیستی بین المللی وجود ندارد. ضوابط بین المللی و روابط حسن همجواری دو کشور رعایت شد و بیشتر آب این حوضه وارد کشور ما نشد و در تامین آب شرب دچار مشکل شدیم که در آخرین مذاکرات وزارت نیرو این موضوع پیگیری شد.

اشرفی زاده افزود: وزیر نیرو به عنوان نماینده ایران موضوع را پیگیری کرد و افغانستان در هفته های اخیر وعده داد که دیگر انحراف آب از جریان طبیعی رودخانه هیرمند از سد کمال خان به گود زیره انجام نخواهد شد. اما تصاویر ماهواره ای در روزهای اخیر این موضوع را تایید می کند، انحراف آب برای دومین سال است که انجام می شود، اگر این اتفاق بیفتد بی احترامی به حسن همجواری دو کشور و وضعیت تضمین حق آبه هامون را ثابت می کند. تالاب خراب خواهد شد و مردم افغانستان نیز از ریزگردهای ناشی از تالاب هامون رنج خواهند برد.

وی با بیان اینکه تالاب هامون یک معضل ملی است و باید پاسخ مناسبی داشته باشیم، تصریح کرد: مطالبات سازمان حفاظت محیط زیست همواره بر این بوده است که حق آبه باید مسیر طبیعی خود را طی کند که در این راستا ابزار ما این است که وزارت امور خارجه و وزارت نیرو چون در غیر این صورت سازمان محیط زیست به تنهایی قادر به حل مشکل نخواهد بود و قطعا عزم منطقه ای بین دو کشور ضروری است.

هر دولتی که در افغانستان سر کار بیاید، ملزم به اجرای معاهده 1351 خرمند است.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در صورت تداوم وعده های طرف افغانستانی در خصوص حق آبه ایران از رودخانه هیرمند، بر اساس ملاحظات و بزرگواری، دولت در فرصتی مناسب برای اعمال فشار تصمیم گیری خواهد کرد. ما به دنبال تشدید تنش هستیم.» و به دنبال دوستی بین دو طرف هستیم.

علی علیزاده تصریح کرد: هر دولتی که در افغانستان سر کار بیاید ملزم به اجرای عهدنامه خرمند 1351 است و اگر خدای ناکرده به این معاهده عمل نکند قطعاً با توجه به شرایط و ملاحظات اقدامات دیگری انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: ایران و افغانستان مکمل همدیگر هستند و همدیگر را تکمیل می کنند، افغانستان محصور در خشکی است و نیاز به مرزهای آبی دارد، محصولاتی در ایران تولید می شود که در افغانستان وجود ندارد، از طرفی افغانستان موظف است حق آب رودخانه را بپردازد. طبق معاهده هیرمند است

وی تصریح کرد: مسئولان افغانستان باید درک کنند که چندین میلیون شهروند این کشور در خاک جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنند و برای آنها شغل، مسکن و امنیت فراهم است و اگر هیئت حاکمه افغانستان بخواهد می توانند حمل کنند. فعالیت های ذکر شده برای این جمعیت انجام شود. تا چه هزینه هایی باید خرج شود.

وزارت امور خارجه و وزارت دفاع در مورد حقوق آب رودخانه هیرمند ضعیف عمل کردند

ذبیح الله اعظمی ساردوی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: با اشاره به وعده دولت افغانستان مبنی بر آزادسازی حق آبه ایران از رودخانه هیرمند، تصریح کرد: وزارت امور خارجه باید با جدیت دولت افغانستان به این موضوع برخورد کند. طرف.آهسته آهسته باید از همه نیروها و اهرم های فشار برای احقاق حقوق آبه هیرمند استفاده کرد، طرف افغانی به دنبال اسراف است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ادامه داد: وزارت امور خارجه و وزارت نیرو در حوزه حق آبه رودخانه هیرمند عملکرد ضعیفی داشته اند و عملکرد فعلی قابل قبول نیست.

وی در پاسخ به دلیل عدم مجازات کشاورزان سیستانی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به نیاز کشاورزان در حوزه سیل و سرما و بحران توجهی نمی کند چه برسد به اینکه بخواهد. برای جبران خسارات وارده در این منطقه تغییر الگوی کشت و اخذ حق آبه رودخانه هیرمند نقش موثری در فعال سازی کشاورزی منطقه دارد.

خلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: در هر جلسه مذاکره ای که با طالبان داشته ایم، بارها تاکید کرده اند که از تمام توافقات هیرمند آگاه هستند و مفاد آن را می پذیرند. گزارشی که در سال 1351 تهیه شد، حجم آب و میزان مطالبات ایران از هیرمند بین دو ایالت برجسته مشخص شد، اما هنوز آن را توزیع نکرده بودند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید