دولت افغانستان به تعهدات خود در قبال حقبه هیرمند عمل نکرد/ موضع وزیر خارجه باید محکم باشد


ساعت: 11:28
تاریخ انتشار: 05/08/1401
کد خبر: 1886460

نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در رابطه با گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه ایران با سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان و اظهارات امیر عبدالحیان به این مواضع خوشبین نیستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نماینده مردم چابهار در شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار عصر هامون، گفت: وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در خصوص این موضوع که اگر حق آبه هامون باشد، گفت: اگر اطمینان حاصل نشود، بر روابط ایران و افغانستان تأثیر منفی خواهد گذاشت.» وی گفت: «به نظر من، این گونه مواضع هیچ دردی را دوا نمی کند و از نظر مولفه های دیپلماسی هیچ بازدارنده ای ندارد.

ساعدی ادامه داد: وزیر امور خارجه باید به صراحت اعلام می کرد که اگر طالبان حقوق ما را تامین نکند منجر به قطع رابطه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی طالبان می شود و ما این انتظار را از ما داشتیم. وزیر امور خارجه، اما متأسفانه با این نوع مواضع بعید می دانم که طرف افغان قانع شود که به ما حق آب بدهد.


وی با بیان اینکه با این نوع موضع گیری چندان به احقاق حق آبه خوشبین نیستیم، تصریح کرد: انتظار داشتیم موضع آقای امیرعبدلاخیان موضعی انقلابی و قاطع باشد و فقط بگوید که تاثیر منفی بر آن داشته باشد. روابط ما با طالبان، هیچ بازدارندگی قاطعی وجود نخواهد داشت.


ساعدی تصریح کرد: طبق دستور ویژه رئیس جمهور قرار بود هیئتی متشکل از اعضای عالی رتبه وزارت امور خارجه و وزارت نیرو برای بررسی وضعیت آب افغانستان به افغانستان سفر کنند و از سازمان محیط زیست انتظار داشتیم. فیلد باید نیز در این کمیته استفاده می شود که ظاهراً در حال حاضر وجود ندارد.


شهریاری نماینده مردم زاهدان در شورای اسلامی نیز گفت: بیست سال است که هر چه گفته شده فایده ای نداشته است، تا زمانی که مشخصاً اتفاقی نیفتد، حرفی برای گفتن ندارد. حالا باید بروند صحبت کنند و ببینند نتیجه چه می شود.»


دهمرده نماینده مردم زابل در شورای اسلامی گفت: جلسات متعددی با وزیر امور خارجه داشتم و مقرر شد نامه ای به رهبری و سران سه قوه ارسال شود و مقام معظم رهبری به رئیس جمهور دستور دادند. برای پیگیری این موضوع رئیس جمهور نیز اعلام کرد که استرداد حق آبه یکی از تعهدات ماست.


دهمرده افزود: وزیر نیرو موظف شد به افغانستان سفر کند و بررسی ها و اقدامات لازم را برای احقاق حق آب انجام دهد.


سرگزی نماینده مردم زابل در شورای اسلامی با بیان اینکه دولت افغانستان در این زمینه هیچ اقدام موثری انجام نداده و به وعده های خود عمل نکرده است، گفت: قوای حاکمه افغانستان باید بر اساس وظایفی که انجام می دهند، عمل کنند. در این صورت نوع ارتباطات تغییر می کند و گاهی مشارکت های اقتصادی در حوزه سوخت و بازار و بحث تامین کالاهای ضروری و برق تغییر می کند.


سرگزی افزود: در پی اظهار نظر وزیر امور خارجه و وزیر نیرو، وزیر آب افغانستان اعلام کرد; ما حق آب داریم اما در حال حاضر در خشکسالی هستیم.


وی ادامه داد: بر اساس توافقنامه سال 1351 میزان حق آبه مشخص شده است، اگر خشکسالی باشد حق آبه به همان میزان کم می شود نه قطع.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید