واریز مبلغ جدید به حساب معلمان و فرهنگیان همزمان با حقوق تیرماه

واریز مبلغ جدید به حساب معلمان و فرهنگیان همزمان با حقوق تیرماه

رتبه بندی معلمان یکی دیگر از دغدغه های حوزه آموزش است که با گذشت حدود 10 سال از تصویب آن، هم اکنون تصویب لوایح آن در شورای اسلامی در حال بررسی است. طرح ارزشیابی معلمان یکی از اقداماتی است که ابتدا برای ارتقای کیفیت آموزش و سپس بهبود وضعیت معیشتی معلمان در نظر گرفته می شود. طرح ارزشیابی معلمان یکی از مطرح ترین طرح های این روزهای مجلس است. زیرا با اجرای طرح ارزشیابی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

مجتبی هاشمی، رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش درباره تشکیل کارگروه موارد خاص ارزشیابی معلمان گفت: به منظور تسهیل شرایط کاری با درخواست ویژه معلمان در خصوص رتبه بندی، ما باید یک کارگروه برای رسیدگی به موارد خاص تشکیل دهیم.

هاشمی ادامه داد: در چارچوب قانون و آیین نامه اجرای رتبه بندی معلمان، کار گروهی بر عهده رؤسای هیأت های بازرسی در سطوح استانی و منطقه ای با دبیری رئیس اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات اداره کل است. عضویت سه معاونت و مدیر منابع انسانی و حراست و بر این اساس در مناطق تحت عنوان کارگروه رسیدگی به موارد خاص ضمن بررسی مدارک و مستندات نسبت به موضوع تصمیم گیری خواهد کرد. دلایل معتبر و رعایت شرایط

رتبه بندی معلمان با هدف ارتقای کیفی نظام آموزشی و در عین حال ارتقای معیشت معلمان وارد مرحله عملیاتی شده است.

پس از بارگذاری مدارک و مدارک لازم از سوی دبیران، رتبه بندی اکنون در مرحله بررسی اعتراض است و نتایج اعتراضات تا پایان شهریورماه اعلام خواهد شد. در این مرحله امکان بارگذاری مدارک جدید برای مواردی که معلمان اعتراض داشتند وجود داشت اما یکی از درخواست های آنها این بود که برای مواردی که اعتراض نداشتند مدارک جدیدی را بارگذاری کنند که با تشکیل کارگروهی امکان پذیر است. گروه برای موارد خاص

در پی اعتراض اخیر معلمان به تعویق حقوق سال گذشته و نحوه درجه بندی، احمد امیرآبادی فراهانی از اعضای هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت نامه ای به معاون رئیس جمهور نوشت.

متن نامه در زیر آمده است

جناب دکتر محبر

معاون اول محترم رئیس جمهور

سلام

همانطور که می دانید در اسفند 1401 پرداخت حقوق معلمان چند ساعت مانده به نوروز بایرام اعتراض شدید این قشر زحمتکش و شرمساری آنان را در برابر خانواده هایشان به همراه داشت.

گزارش جناب عالی به رئیس جمهور در مورد علل این حادثه گویای همه چیز است.

متأسفانه افسران پرسنلی و دستیاران ناکارآمد منصوب از سوی وزیر آموزش و پرورش وقت، بدون توجه به مسئولیت خطیری که بر دوش دارند، از دو منظر باعث اعتراض و ناامیدی معلمان محترم کشور شدند:

همچنین ارزیابان نتوانستند مدارک معلمان افتخاری را به درستی تایید کنند. بی کفایتی برخی از مدیران پرسنلی که همچنان در ستاد وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار هستند باعث شده تا افراد با سابقه و سابقه بالاتر رتبه پایین تری کسب کنند.

پرداخت حقوق معلمان: نمایندگان مجلس و روسای وزارت آموزش و پرورش برای اجرای رتبه بندی معلمان در سال 1401 با افزایش چند هزار میلیاردی از بودجه مصوب مجلس برنامه ریزی کردند. این در حالی است که حتی ماده 23 آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان اجرای این قانون را بیش از سقف بودجه مصوب مجلس ممنوع کرده است. تصمیم اجرای رتبه بندی با چند هزار میلیارد تومان اضافه بودجه که منشأ آن از سوی مجلس مشخص نشد، سازمان برنامه و بودجه را با پرداخت معوقات معلمان و این درگیری ستاد وزارتخانه مخالفت کرد. آموزش و پرورش و سازمان برنامه ـ بودجه عصر روز 8 اسفند زمان زیادی برد! بالاخره معوقات پرداخت نشده است و حقوق معلمان در اسفندماه حتی کمتر از بهمن ماه است!

اکنون که بیش از 300 هزار معلم به رتبه بندی اعلام شده از سوی وزارت آموزش و پرورش معترض هستند، مدیریت اعتراض آنها به دست حاکمان سپرده شده است که خود مسبب بسیاری از مشکلات در جامعه معلمان و دانش آموزان هستند.

ضمن قدردانی از قاطعیت دولت در برخورد با وزیر آموزش و پرورش، خاطرنشان می کنیم که مدیران مقصر همچنان در ستاد وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار هستند و لازم است دولت برای جلوگیری از تکرار آن تصمیم عاجل اتخاذ کند. از حوادث گذشته

افزایش حقوق معلمان پس از اجرای رتبه بندی یکی از دغدغه های مهم معلمان و از سوی دیگر یکی از چالش های وزارت آموزش و پرورش است، چالشی که باید از سد سازمان برنامه و بودجه عبور کرد. .

مخالفت سازمان برنامه و بودجه با موارد قانونی ترفیع از جمله «طبقه بندی معلمان، افزایش حقوق کارکنان کشوری طبق قانون کار، افزایش حقوق مستمری بگیران تأمین اجتماعی با مصوبه شورای عالی کار و …» در مواردی اقدام این سازمان منجر به تاخیر در افزایش و تاخیر در پرداخت ها می شود که انتقادهایی را در مورد عمدی بودن یا نبودن این موارد ایجاد می کند.

به عنوان مثال در سال 1401 سازمان برنامه و بودجه با در نظر گرفتن افزایش 38 درصدی دستمزد سایر رده های کارگری مشمول قانون کار، در تصمیمی این میزان را به حقوق مستمری بگیران سایر رده های سازمان تامین اجتماعی اعمال کرد. – اجرا در جلسات (که در آن زمان رسم پذیرفته شده بود). این مخالفت با وجود اعتراض بازنشستگان و متعاقب آن تشکل های بازنشستگان کشور حدود 6 ماه ادامه داشت تا اینکه در نهایت بازنشستگان سایر رده ها توانستند نظر خود را بیان کنند. در خصوص رتبه بندی معلمان با وجود موافقت دولت و وزارت آموزش و پرورش و تبدیل رتبه به مصوبه قانونی در مجلس، مقاومت سازمان برنامه و بودجه و رئیس آن ادامه یافت. در مورد کارکنان دولت، علیرغم اینکه طبق قانون کار قرار بود 38 درصد افزایش حقوق داشته باشند، سال گذشته مشمول افزایش 10 درصدی حقوق شدند و این در حالی است که سازمان برنامه و بودجه و سازمان استخدامی نفوذ خود را داشت.

معلمان آموزش و پرورش گروهی بودند که در روزهای پایانی نوروز دچار برخی ناهماهنگی های دستگاه های اجرایی شدند. در حالی که اول فروردین ماه رئیس بانک ملی اعلام کرده بود «مابقی حقوق اسفند ماه معلمان پرداخت شده است» اما به گفته فعالان جامعه فرهنگی کشور، برخی معلمان در استان های مختلف هنوز حقوق دریافت نکرده اند. حقوق ماه مارس و برخی معوقه دریافت کردند

دیدگاهتان را بنویسید