جزئیات افزایش حقوق فرهنگیان همزمان با اجرای طرح رتبه بندی معلمان

جزئیات افزایش حقوق فرهنگیان همزمان با اجرای طرح رتبه بندی معلمان

بسیاری از فرهنگیان از عدم سرعت اجرای قانون رتبه بندی معلمان در قالب پیام هایی که برای سردبیران مدارس آنلاین ارسال می کنند گلایه دارند و هستند کسانی که امید چندانی به اجرای این طرح حداقل در آینده نزدیک ندارند. . . اما حقوق 1401 معلم چه زمانی افزایش می یابد؟

در همین حال یکی از دبیران آموزش و پرورش به خبرنگار ما گفت: این طرح منسوخ و بی نتیجه است و تا پایان ماه در لیست حقوق و دستمزد قرار نگیرد به مسئولان در این زمینه اعتماد نخواهد کرد.

در همین راستا، خبرگزاری فارس اخیرا آخرین تحولات این قانون را اعلام کرد که در زیر آمده است:

آیین نامه رتبه بندی معلمان در جلسه مشترکی با حضور وزیر، معاونان و استانداران استان ها بررسی شد. سخنگوی آموزش و پرورش گفت: امیدواریم این مصوبه هفته آینده تقدیم هیئت دولت شود.

لایحه رتبه بندی معلمان پس از کش و قوس های فراوان سرانجام از مرحله دولت، مجلس و هیات امنا عبور کرد و در نهایت به تصویب رسید و مقرر شد آموزش و پرورش آیین نامه اجرایی آن را تهیه و برای تصویب به دولت ارائه کند.

در این مدت بحث های زیادی در مورد رتبه بندی معلمان در محیط های مختلف مطرح شد، اینکه این رتبه بندی چگونه انجام می شود و آیا کاری که انجام خواهد شد باعث شکوفایی، خلاقیت و کیفیت آموزش می شود؟

پروژه های آیین نامه رتبه بندی معلمان در کانال ها و گروه های مختلف در فضای مجازی منتشر شده اما هیچ کدام به تصویب نرسیده اند. یکی از طرح ها که به صورت گروهی نیز مطرح شد، مشمولان طرح رتبه بندی معلمان را موارد آموزشی، مشاور برنامه درسی، بهورز، گروه توانبخشی مدارس اورژانس، مدیر و معاون ذکر می کند. واحد آموزش و پرورش و طرح طبقه بندی پست های آموزشی.

در تبصره این ماده آمده است: کارکنان اداری وزارت آموزش و پرورش که به عنوان معلم استخدام می شوند نیز مشمول این قانون از طرح طبقه بندی مشاغل معلمان در کشور و گزارش سوابق تجربی آنها مصوب شورای انقلاب اسلامی می باشند. ایران در 8 دسامبر 1979
معلمان خواهان شفافیت در رتبه بندی هستند

5 رتبه برای معلمان شامل کمک معلم، معلم مربی، کمک معلم، کمک معلم و مدرس معلم در نظر گرفته شده است. دستیار آموزشی باید حداقل 15 سال سابقه تجربی (شامل امتیازات حقوقی)، حداقل مدرک کارشناسی ارشد، حداقل یک مقاله تحقیقاتی مرتبط با بهبود عملکرد معلمان مانند تحقیق و مطالعه داشته باشد، حداقل 75 امتیاز از نتیجه را کسب کند. جدول رتبه بندی (نتیجه سالیانه از جدول) (حداقل 70) و میانگین نتیجه سالانه از ارزشیابی کار حداقل 90 در پنج سال منتهی به رتبه دستیار آموزشی (نتیجه سالانه نباید کمتر از 85 باشد) ).

همچنین مدرس دارای حداقل 21 سال سابقه تدریس (شامل مزایای حقوقی)، حداقل دکتری (مورد تایید وزارت علوم)، حداقل دو مقاله پژوهشی مرتبط با بهبود کار معلمان، مانند تحقیق در مورد اقدام و پژوهش باشد. با کسب حداقل 90 امتیاز از جدول رتبه بندی (نتیجه سالیانه جدول نباید کمتر از 85 باشد) و میانگین نمره ارزشیابی سالانه حداقل 95 در دهه پنجاه منتهی به رتبه معلمی (نمره سالانه نه کمتر از 90) باید داشته باشد.

یکی از معلمان با 12 سال سابقه کار در تهران به خبرنگار فارس گفت: فکر می کنم اعمال رتبه بندی معلمان با آنچه که از سوی مسئولان مطرح شده است متفاوت باشد. با توجه به آنچه از پیش نویس های منتشر شده دیدیم، برای کسب رتبه باید سخت تلاش کنیم. یعنی مسیر سختی پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: ما مخالف راه سخت نیستیم، اما برای برخی از معلمان به ویژه معلمان سال های آخر خدمت، به آنچه در نظر گرفته اند، چه سخت و چه غیر سخت، رسیده اند. درست است که شرایط رنکینگ و مستحق کسب امتیاز بیشتر را پیش بینی می کند، اما آیا نتایج عادلانه است؟

یکی دیگر از معلمان می گوید: «هنوز مشخص نیست که این رتبه بندی دقیقاً چه زمانی محقق می شود و آیا 6 ماهه سال قبل در نظر گرفته می شود یا خیر. به نظر من رتبه بندی معلمان باید به وضوح توضیح داده شود. این خبر در چند سطر است و مهم ترین آن این است که چقدر اعتبار داده شده و چقدر به حقوق معلمان اضافه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید