وام با کارت یارانه، سهام عدالت و سیم کارت + دیتا

وام با کارت یارانه، سهام عدالت و سیم کارت + دیتا

روز جدید : رئیس کل بانک مرکزی از وثیقه سهام عدالت، کارت یارانه و سیم کارت وام خبر داد. آیا بانک ها از این طریق وام می دهند؟

رئیس کل بانک مرکزی دولت سیزدهم و همچنین دولت قبل به موضوع ضمانت سیم کارت، سهام عدالت و یارانه اخذ وام اشاره کرد.

صالح آبادی در این خصوص گفت: با توجه به وثیقه وام ازدواج، سایر وام های خرد به اعتبار بخشی منتقل می شود. اخیراً موضوع اعتبارسنجی را به بانک ها ابلاغ کرده ایم تا مردم بتوانند از سیم کارت، مشارکت و یارانه خود به عنوان وثیقه استفاده کنند.»

به گفته وی، 68 هزار میلیارد تن وام ازدواج اوایل امسال بازپرداخت شده و 12 هزار میلیارد تن دیگر نیز تا پایان سال بازپرداخت می شود تا 80 هزار میلیارد تن از وظایف محوله در این حوزه محقق شود. .

موضوع شرط بندی روی کارت های یارانه، سیم کارت و مشارکت ها از سوی دولت قبل مطرح شد، اما هیچ گاه حل نشد، چرا که هم کارشناسان و هم بانک ها معتقدند اعتبار این وثیقه ها برای حمایت از وام کافی نیست.

اگرچه دولت اصرار دارد خانوارهای یارانه ای کارت یارانه خود را برای بازپرداخت اقساطی وام در اختیار بانک قرار دهند، اما میزان یارانه برابر با قسط وام نیست.

اگر فرض کنیم یک خانواده چهار نفره هم یارانه نقدی و هم روزانه بنزین دریافت کند، در مجموع ماهیانه حدود 350 هزار تن یارانه دریافت می کند که ممکن است بانک ها به عنوان وثیقه اقساط وام را نپذیرند.

مگر اینکه مبلغ وام آنقدر ناچیز باشد که اقساط آن 350 هزار تن باشد، در این صورت با گرفتن وام مشکلی برای وام گیرنده حل نمی شود.

البته ممکن است رئیس کل بانک مرکزی با توجه به افزایش یارانه ها به این موضوع اشاره کرده باشد. معاون اقتصادی رئیس جمهور از افزایش میزان یارانه و دریافت یارانه نقدی 800 هزار تنی یک خانواده چهار نفره در ماه خبر داد.

با نگاهی به افزایش یارانه ها، بحث ضمانت نامه کارت یارانه منطقی تر به نظر می رسد، اما همچنان از میزان قسط وام ازدواج بسیار کمتر است.

امیدی به پذیرش وام سهام عدالت توسط بانک ها وجود ندارد چرا که دولت چندین بار تلاش کرده بانک ها را به پذیرش سهام به عنوان وثیقه ترغیب کند اما موفق نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید