واکنش بایدن به تعلیق قرارداد صادرات غلات اوکراین از سوی روسیه

رئیس جمهور آمریکا با محکوم کردن اقدام روسیه، آن را بسیار ظالمانه خواند و گفت: گرسنگی بیشتر را به دنبال خواهد داشت.

بایدن افزود: سازمان ملل درباره این توافق مذاکره کرد و این باید پایان کار باشد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین به بهبود وضعیت جسمانی پل پلوسی، همسر نانسی پلوسی، رئیس کنگره آمریکا پس از عمل جراحی اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد مهاجم قصد حمله به خانم پلوسی را داشته است.

بایدن از سیاستمداران خواست خشونت سیاسی را محکوم کنند.

آدریان واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز گفت: روسیه در تلاش است تا از جنگی که آغاز کرده است به بهانه ای استفاده کند تا غذا را به سلاحی تبدیل کند که تأثیر مستقیمی بر کشورهای نیازمند و قیمت جهانی غذا دارد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، پیش از این روز شنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد تعلیق همکاری روسیه در صادرات غلات به اوکراین گفت: او از گزارش‌های مربوط به تعلیق مشارکت روسیه در صادرات غلات پس از حمله مطلع است. در ناوگان روسیه در دریای سیاه.” و ما در این زمینه با مقامات روسیه در تماس هستیم.

دوجاریک تاکید کرد که ضروری است همه طرف ها از هرگونه اقدامی که ابتکار عمل غلات را به خطر می اندازد، خودداری کنند.

سخنگوی سازمان ملل گفت: توافق غلات یک تلاش بشردوستانه است که تأثیر مثبت آشکاری بر دسترسی میلیون ها نفر در سراسر جهان به غذا دارد.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که در پی حملات تروریستی اوکراین به کریمه و ناوگان دریایی دریای سیاه و کشتی‌های غیرنظامی حامل غلات، همکاری در مورد توافقنامه انتقال غلات برای اوکراین با مشارکت سازمان ملل و ترکیه را تعلیق می‌کند.

سخنگوی سازمان ملل متحد شامگاه جمعه به وقت محلی در بیانیه‌ای افزود: ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم تا تمام تلاش خود را برای گسترش طرح غلات دریای سیاه و اجرای کامل دو توافق‌نامه از جمله رفع فوری موانع باقی‌مانده بر سر صادرات غلات و کود روسیه انجام دهند.

دوجاریک ادامه داد: مدت اولیه توافق برای تسهیل صادرات غلات و کود از اوکراین 120 روز است و در صورت عدم مخالفت طرفین از 19 نوامبر به صورت خودکار قابل تمدید است.

سخنگوی سازمان ملل گفت که از سرگیری صادرات کمک قابل توجهی به کاهش قیمت گندم و سایر کالاها کرده و حدود 100 میلیون نفر را از فقر شدید نجات داده است.

در همین حال، مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، نسبت به تمدید قرارداد صادرات غلات دریای سیاه ابراز خوش‌بینی کرد و اعلام کرد که برخی از رویه‌های این توافق باید برای تسهیل روند صادرات بازنگری شود.

نیروهای اوکراینی در چند روز گذشته چندین بار به کریمه و کشتی های روسیه در دریای سیاه حمله کرده اند.

توافقنامه صادرات غلات از اوکراین در 31 جولای سال جاری توسط نمایندگان اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل در استانبول امضا شد.

بر اساس این قرارداد کنترل بنادر «اودسا»، «چرنومورسک» و «یوگنی» که محل صادرات غلات خواهد بود در اختیار طرف اوکراینی است. همچنین کشتی های غیر از کشتی های حامل مواد غذایی و کود نیز اجازه ورود به این بنادر را نخواهند داشت.

روسیه و اوکراین تقریبا یک سوم گندم جهان را تامین می کنند، در حالی که روسیه صادرکننده اصلی کودهای شیمیایی و اوکراین بزرگترین صادرکننده ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند. کشورهای غربی بارها مسکو را به بستن بنادر اوکراین و غیرممکن کردن حمل غلات اوکراینی متهم کرده اند.

مسکو همچنین پاسخ داد که اگر کیف بنادر خود را از مین پاک کند، از عبور امن محموله های غلات اطمینان حاصل می کند. کشورهای غربی قصد داشتند برای اطمینان از انتقال غلات از اوکراین، کشتی های جنگی را به دریای سیاه بفرستند.

دیدگاهتان را بنویسید