واکنش به لغو پروانه یک استاد برجسته حقوق

واکنش به لغو پروانه یک استاد برجسته حقوق

روز جدید جواد امام گفت: صحبت و انتقاد از علی اکبر گرجی، حتی اگر تندروها خوششان نیاید، نباید موجب سلب حق وکالت از این استاد برجسته شود.

دبیرکل کانون ایثارگران صبح در واکنش به لغو پروانه وکالت گفت:

علی اکبر گرجی یکی از مشهورترین اساتید رشته حقوق عمومی است که تالیفات و آثار فراوانی در این زمینه از وی منتشر شده است.

وی همچنین از چهره های شاخص تدوین و تدوین منشور حقوق شهروندی در دولت قبل بود که در راستای احقاق حقوق شهروندی و اجرای تمامی فصول قانون اساسی از جمله فصل سوم گام های قابل تقدیری برداشت.

بی شک وی یکی از افرادی است که در سال های اخیر به عنوان یکی از اساتید رشته حقوق عمومی همواره مورد توجه و توجه دانشجویان و پژوهشگران حقوق بوده است. دولت اصولگرا رگه سیاسی پیدا کرد و به اقدامات غیرقانونی علیه این مدرس دانشگاه منجر شد.

در جدیدترین اقدام علیه دکتر گرجی، پروانه وکالت وی به دلیل آنچه «مناظره های داغ علیه قوانین و موضوعاتی مانند حجاب و زندانی شدن شخصیت های سیاسی» خوانده شده، لغو شد.

در حکم صادره علیه این مدرس دانشگاه نیز به گزیده ای از مصاحبه های وی با رسانه ها به صورت گزینشی و پراکنده استناد شده است.

آنچه مهم است اشاره دادگاه به دادگاه سیاسی است که علی اکبر گرجی در آن محکوم شده است. دادگاه حکمی علیه وی صادر کرد: «متاسفانه مشارالیه طبق بررسی‌ها حامی یک طیف سیاسی خاص است که سابقه اعتراضات خاصی در افکار عمومی دارد.
بدیهی است اصلاحات از جرایمی است که در رای آمده است. اما عضویت در یک جناح سیاسی شناخته شده و قانونی در کشور تحت هیچ شرایطی جرم نیست و محاکم باید از هرگونه ابراز سلیقه سیاسی خودداری کنند.

طبق قانون، خود نظر در موضوعات مختلف دلیل بر ارتکاب جرم نیست و دادگاه باید به دور از هرگونه تفتیش عقاید، احکامی متناسب با عمل ارتکابی صادر کند.

اظهارات و انتقادات علی اکبر گرجی حتی اگر به مذاق تندروها خوش نیاید، نباید موجب سلب حق وکالت این استاد برجسته حقوق شود.

اصول مندرج در قانون اساسی و نیز آرمان های والای انقلاب اسلامی همواره بر حق آزادی بیان و عقیده تاکید داشته است. معلوم نیست عده ای با چه عینکی به مشکلات کشور نگاه می کنند، اما این دیدگاه هر چه که باشد با اصول و مبانی انقلاب اسلامی در تضاد است.

اکثر کارشناسان بر این باورند که سلب وکیل از حق وکالت با بازداشت وکیل برای اظهار نظر تفاوتی ندارد. متأسفانه تنگ نظری برخی افراد در کشور باعث مداخله مکرر در فعالیت پزشکان، مهندسان، وکلا و سایر اصناف شده است. این امر استقلال اصناف را با خطر جدی مواجه می کند.

برخی قضاوت های قوه قضائیه نشان می دهد که قوه قضائیه در تعدادی از پرونده ها هنوز با صدور تصمیمات فراجناحی و غیرسیاسی فاصله دارد.

دیدگاهتان را بنویسید