واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اظهارات امیرعبداللهیان: پیامی به ایران نداده ایم

واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اظهارات امیرعبداللهیان: پیامی به ایران نداده ایم

روز جدید ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که پاسخ شما به اظهارات وزیر امور خارجه ایران که گفته بود ایران پیامی از سوی آمریکا دریافت کرده است مبنی بر تلاش واشنگتن برای دستیابی به توافق در مذاکرات احیای توافق هسته ای چیست؟ او که عجله دارد، گفت: البته چنین پیامی به ایران داده نشده است. این گزارش ها اصلا صحت ندارد. پیام ما فقط این است: از کشتن مردم خود دست بردارید. ارسال سلاح به روسیه برای کشتن اوکراینی ها را متوقف کنید. اینها پیام هایی است که ما در ملاء عام داده ایم و در خفا هم می رسانیم.

ایسنا: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری با تکرار اظهارات درباره روابط ایران و روسیه به سوالی درباره آخرین اظهارات وزیر امور خارجه ایران در زمینه مذاکرات احیای انرژی هسته ای پاسخ داد. توافق.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی که جزئیات آن در سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، در پاسخ به سوالی درباره نظرش درباره گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ایرانی‌ها چگونه آموزش می‌بینند. استفاده از پهپادها در بلاروس دیده شده است، وی گفت: ما از این گزارش ها مطلع هستیم اما در مقامی نیستیم که درباره آن اظهار نظر کنیم که بگوییم این افراد رهبران ایرانی در بلاروس هستند. ما نگرانی های خود را در مورد حضور ایران در اوکراین تحت اشغال روسیه به ویژه کریمه و روابط این کشور با روسیه در این زمینه به طور گسترده تری ابراز کرده ایم و این گزارش ها را از نزدیک دنبال می کنیم.

پرایس ادامه داد: همانطور که قبلاً گفته‌ایم، ما دائماً در تلاشیم تا اطمینان حاصل کنیم که فدراسیون روسیه و رژیم لوکاشنکو در بلاروس بهای گزافی، یعنی بهای اقتصادی، برای تجاوز روسیه به اوکراین بپردازند. ما با متحدان و شرکای خود اقدام به هدف قرار دادن شبکه‌ها و دارایی‌های مالی کرملین و همچنین دارایی‌های رژیم لوکاشنکو کرده‌ایم که به موقعیت روسیه کمک می‌کنند.

پرایس در ادامه در پاسخ به این سوال که تحریم های آمریکا علیه روسیه چه ارزیابی ای از اینکه ایران اعلام کرده با دادن 40 توربین به تولید گاز روسیه کمک می کند، گفت: تحریم های ما به طور کامل اجرا شده است. اگر شاهد اقدامی باشیم که قابل تحریم باشد، چه از سوی ایران و چه روسیه، اقدام مقتضی را انجام خواهیم داد.

ادعای پرایس درباره دخالت ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین پس از آن مطرح شد که واشنگتن چند ماه پیش اعلام کرد اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران قصد دارد صدها هواپیمای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین بفروشد و مقامات روسی برای دریافت تجهیزات لازم آموزش خواهند دید. برای روش استفاده از این پهپادها در ایران.

اخیرا اوکراین و دیگر کشورهای اروپایی نیز مدعی شده اند که روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین استفاده کرده است.

مقامات روسی این ادعا را “بی اساس” رد کرده و گفته اند روسیه از پهپادهای ساخت داخل در جنگ اوکراین استفاده می کند.

این مطلب را ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز گذشته در نشست خبری در پاسخ به سوالی در رابطه با اظهارات رسانه های غربی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین و همچنین بیانیه رسانه های غربی بیان کرد. همکاری نظامی تهران و مسکو: روابط ایران و روسیه در زمینه های مختلف رو به افزایش است و این رشد و روابط همه جانبه است. این روابط بر اساس منافع دو طرف و نیز چارچوب های قانونی است و با هیچ روند بین المللی مغایرتی ندارد. به این ترتیب کشورها آزادند تا روابط خود را بر اساس منافع دو طرف توسعه دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: رابطه ایران و روسیه علیه هیچ کشوری نیست. هیچ رویکرد و چارچوب بین المللی را زیر پا نمی گذارد و مرعوب هیچ ظلمی در این زمینه نخواهیم بود.

کنعانی در این زمینه گفت: کمپین رسانه ای غرب و آمریکا در رابطه با روابط ایران و روسیه، کارزاری است با هدف دستیابی به اهداف سیاسی مشخص. هدف این کمپین رسانه ای نمایش نقش مخرب این کشورها در جنگ اوکراین است.

وی ادامه داد: رفتار ایران سازنده و مسئولانه است و به عنوان یک کشور مستقل در حال توسعه روابط خود با کشورهای مختلف از جمله روسیه است و از کمپین های رسانه ای غربی هراسی نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما برای جنگ به هیچ یک از طرف های این جنگ سلاح صادر نمی کنیم. روابط ما با اوکراین و روسیه دوستانه بود. متأسفانه در اثر فضاسازی‌ها و فضاسازی‌های نادرست دیگر مردم، اوکراین تلاش کرد سطح روابط با ایران را پایین بیاورد، اما با این وجود این روابط حفظ می‌شود و ما آماده کمک به پایان این جنگ هستیم. کشورهایی که ایران را به حمایت از یک طرف جنگ در این بحران متهم می‌کنند، در واقع با یک کمپین رسانه‌ای، اتهامات و رفتار خود را مطرح می‌کنند. از آنجایی که خودشان میلیاردها دلار سلاح به یک طرف جنگ فرستاده اند، ادعاهایی که علیه ایران می کنند، اتهامات توخالی است. ما این اتهامات بی نتیجه را رد می کنیم و نمی پذیریم و بارها مواضع و دیدگاه های خود را در مورد بحران اوکراین اعلام کرده ایم.

ند پرایس در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره رزمایش نظامی ایران در مرز آذربایجان گفت: نظر خاصی در این باره ندارم. ما قبلاً تمایل خود را برای ثبات در منطقه قفقاز اعلام کرده ایم. در این منطقه، ما با آذربایجان و ارمنستان برای کاهش تنش بین این دو کشور و هر گونه تنش شدیدتر که ممکن است ایجاد شود، کار می کنیم.

در همین رابطه ناصر کنعانی در نشست خبری این هفته خود تاکید کرد: ما به هیچ یک از طرفین این جنگ برای جنگ صادرکننده سلاح نیستیم. روابط ما با اوکراین و روسیه دوستانه بود. متأسفانه در اثر فضاسازی‌ها و فضاسازی‌های نادرست دیگر مردم، اوکراین تلاش کرد سطح روابط با ایران را پایین بیاورد، اما با این وجود این روابط حفظ می‌شود و ما آماده کمک به پایان این جنگ هستیم. کشورهایی که ایران را به حمایت از یک طرف جنگ در این بحران متهم می‌کنند، در واقع با یک کمپین رسانه‌ای، اتهامات و رفتار خود را مطرح می‌کنند. از آنجایی که خودشان میلیاردها دلار سلاح به یک طرف جنگ فرستاده اند، ادعاهایی که علیه ایران می کنند، اتهامات توخالی است. ما این اتهامات بی نتیجه را رد می کنیم و نمی پذیریم و بارها مواضع و دیدگاه های خود را در مورد بحران اوکراین اعلام کرده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره توئیت رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت: تفسیر آنچه مردم ایران می خواهند کار ما نیست. خودشان باید با صدایشان کار کنند [خواسته‌شان] واضح بگو وظیفه ما این است که ابزارهایی را برای مردم ایران فراهم کنیم تا صدای آنها شنیده شود.

رابرت مالی پیشتر در پیامی در توئیتر نوشت: تظاهرکنندگان در واشنگتن و شهرهای سراسر جهان حمایت خود را از مردم ایران اعلام کردند، مردمی که تظاهرات مسالمت آمیز دارند تا دولتشان به حقوق بشر و کرامت آنها احترام بگذارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مدتی پیش در واکنش به اظهارات مداخله جویانه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در واکنش به ناآرامی های اخیر در ایران در صفحه اینستاگرام خود نوشت: از ابتدای حوادث اخیر در ایران، دیروز، روز شنبه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای چندمین بار طی اظهارات مداخله جویانه از ناآرامی ها در ایران حمایت کرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که وی هیچ مشاور مورد اعتماد و حافظه خوبی ندارد، به او یادآوری می کنم که ایران آنقدر قوی و استوار بود که در برابر تحریم های ظالمانه و تهدیدهای پوچ شما تسلیم نشد. او حتی اکنون بیش از آن افتخار می کند که تحت تأثیر مداخلات و فریادهای یک سیاستمدار خسته از سال ها اقدام بی ثمر علیه ایران قرار گیرد.

کنعانی خاطرنشان کرد: نه اظهارات بایدن و نه دخالت های آمریکا هیچ گاه ما را شگفت زده نمی کند، زیرا مداخله، تجاوز و کشتار ماهیت واقعی نظام آمریکاست، اما ما مردمانی تاریخی هستیم و عمیقاً در تاریخ ریشه داریم. از کودتای مرداد 1332 (28 مرداد 1332) تا به امروز، سیاست ضد ایرانی دولت آمریکا به خوبی در ذهن ما نوشته شده است. و البته تاریخ و جهان بینی گواهی می دهد که زخم جنایت و خشونت آمریکا بر جهان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به این سوال که چه پاسخی به اظهارات وزیر امور خارجه ایران مبنی بر دریافت پیامی از سوی آمریکا مبنی بر عجله واشنگتن برای دستیابی به توافق در مذاکرات به ایران داده شده است. وی گفت: البته چنین پیامی به ایران داده نشده است. این گزارش ها اصلا صحت ندارد. پیام ما فقط این است: از کشتن مردم خود دست بردارید. ارسال سلاح به روسیه برای کشتن اوکراینی ها را متوقف کنید. اینها پیام هایی است که ما در ملاء عام داده ایم و در خفا هم می رسانیم.

اظهارات پرایس در این زمینه در حالی مطرح شده که اخیرا حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکایی ها می گویند دستیابی به توافق و احیای برجام در حال حاضر در دستور کار آمریکا نیست، گفت: رفتار و اظهارات آنها با یکدیگر مغایرت دارد. سه روز پیش پیامی بین ما و طرف آمریکایی وارد شد و پیامی از آنها دریافت کردیم. در تبادل پیام ها، آمریکایی ها حتی برای دستیابی به توافق هر چه زودتر عجله دارند.

وی ادامه داد: ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که ادعاهای آژانس در زمینه هسته‌ای باید حل شود و حاضر نیستیم معامله‌ای انجام دهیم که برای همیشه آژانس را به عنوان یک نقطه دردناک ترک کند و به ایران فشار بیاوریم.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: تبادل پیام بین ما و آمریکایی ها ادامه دارد و از طرفی سعی می کنند از مشکلاتی که این روزها در ایران می گذرد عصبانی شوند و فکر می کنیم به دنبال امتیازگیری هستند. مذاکرات را با نشان دادن فشار روانی و سیاسی انجام می دهند

امیر عبداللهیان در ادامه سخنان خود در این خصوص گفت: ما هیچ امتیازی به طرف آمریکایی نخواهیم داد و در چارچوب منطق و در مسیر رسیدن به توافقی حرکت می کنیم که خطوط قرمز ایران را رعایت کند.

وی با بیان اینکه هرگز از میز مذاکره خارج نخواهیم شد، افزود: ارزیابی ما از پیام های طرف آمریکایی حتی در روزهای اخیر این است که آمریکایی ها نه تنها دستیابی به توافق را در اولویت قرار می دهند، بلکه شتاب را نیز دارند، بلکه طرفدار آنها هستند. و تحریک برخی از عوامل در ایران در مواضع اعلامی خود به گونه ای دیگر صحبت می کند و اینها تضاد رفتار آمریکاست.

همچنین وزیر امور خارجه در نشست اخیر روسای خبرگزاری ها با تاکید بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران آماده دستیابی به یک توافق خوب، قوی و باثبات است» به طرف آمریکایی توصیه کرد که از رفتار و گفتار جنجالی و غیره خود دست بردارد. . منکر مبادله پیام و مذاکرات غیرمستقیم با ریا نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید