واکنش طالبان به اظهارات رئیس جمهور: ایران باید مطالبات خود را با الفاظ مناسب مطرح کند!

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای گفته است: «دیروز رئیس‌جمهور ایران در مورد آب هلمند یک سری اظهارات را بیان کرد و توضیح ما این است: قرارداد آب بین افغانستان و ایران نیم قرن پیش در سال 2018 در سال 1351 هجری قمری امضا شد و همچنان معتبر است و «امارت اسلامی» متعهد به انجام تعهدات است.

در این بیانیه آمده است: در سال های اخیر در افغانستان و منطقه خشکسالی رخ داده و سطح آب کاهش یافته است. از جمله دریای هیرمند، تعداد زیادی از استان ها و مناطق کشور دچار خشکسالی هستند و آب کافی وجود ندارد، مطالبات مکرر ایران برای آب و اظهارات نابجا در رسانه ها مضر است.

طالبان همچنین گفته است که “مقامات ایرانی باید ابتدا اطلاعات خود را در مورد آب هلمند تکمیل کنند و از ایران خواسته اند تا درخواست خود را با کلماتی که مناسب می داند ارائه کند.”

در ادامه این بیانیه آمده است: «اگر واقعیت ها به درستی بررسی نشود و چنین اظهاراتی مطرح شود، ممکن است به فضای سیاسی بین مردم و کشورهای دو ملت مسلمان آسیب وارد کند که به نفع هیچ طرفی نیست و نباید. تکرار می شود.”

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است که «امارت اسلامی بار دیگر تاکید می کند که با توجه به توافقنامه آب هیرمند، تمام تلاش خود را برای رسیدن آب موعود به دست مردم ایران به کار خواهد گرفت، اما این اقدام را شرط ذخایر آب می داند. به قدری می رسد که اگر آن را به سمت ایران سرازیر کنند و صدها کیلومتر در دریای خشک هیرمند بپیمایند، به آن کشور برسد».

در ادامه این بیانیه؛ «اکنون در سد کمال خان آب وجود ندارد و اگر سدی در آن جاری شود به آنجا نمی رسد، بنابراین لازم است طرف ایرانی این حقایق را درک کند.

لازم به ذکر است حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سفر به سیستان و بلوچستان با اشاره به سوابق تاریخی و قراردادها و معاهدات ایران و افغانستان در خصوص حق آبه هیرمند گفت: شما را می خواهم. به حاکمان افغانستان بگویم که این حرف من است. آن را بدیهی نگیرید، آن را بسیار جدی بگیرید. به مقامات و حاکمان افغانستان هشدار می‌دهم که فوراً حق را به مردم و منطقه سیستان و بلوچستان بدهند.»

دیدگاهتان را بنویسید