واکنش نعمت احمدی به موضوع ممنوع التصویری هنرمندان: هیچ نهادی نمی تواند به هر بهانه ای از یک فرد حقوق اجتماعی سلب کند.

واکنش نعمت احمدی به موضوع ممنوع التصویری هنرمندان: هیچ نهادی نمی تواند به هر بهانه ای از یک فرد حقوق اجتماعی سلب کند.

روز جدید : ممنوعیت فعالیت خانم علیدوستی و انجام کاری که خلاف شکل جامعه و آداب و رسوم روزمره باشد قطعا هزینه بر خواهد داشت. به خصوص اگر نام ها با چنین جلساتی مواجه شوند که در بین مردم مقبولیت و محبوبیت داشته باشند، اوضاع بدتر می شود. در چند وقت اخیر چندین استاد دانشگاه از این دانشگاه اخراج شده اند که با واکنش های زیادی از سوی دانشجویان و حتی عموم مردم مواجه شده است.

این جلسات در شرایطی است که اقتصاد ایران تحت تاثیر تحریم ها و البته بد حکمرانی و اخبار فساد کاملاً نابسامان است و در نتیجه مردم کالاهای مصرفی خود را با قیمتی چند برابر نسبت به سال گذشته خریداری می کنند. خوب! معلوم است که جامعه با نوعی افسردگی مواجه است. به همین دلیل مردم نسبت به چنین ملاقات هایی با عزیزان خود واکنش سختی نشان می دهند.

نعمت احمدی، حقوقدان اخراج شده اخیر از دانشگاه در گفت و گو با «نواندیش» به بررسی چنین رفتاری و همچنین تبعات ممنوع التصویری شخصیت های محبوب می پردازد:

هیچ نهادی با هیچ توجیهی نمی تواند یک فرد را از حقوق اجتماعی محروم کند. با این توضیح که کار بازیگری طبق قانون جزء حقوق اجتماعی محسوب می شود. مگر اینکه پرونده دادگاه مفتوح باشد و قاضی در دادگاه از جهات مختلف به پرونده رسیدگی و حکم صادر کند. ضمناً این توضیح لازم است، محرومیت از حقوق اجتماعی مجازات اولیه نیست و این نوع مجازات ها به عنوان مجازات های تکمیلی یا فرعی شناخته می شوند. به عنوان مثال دو سارق را دستگیر کردند که یکی از آنها علاوه بر سرقت، به صاحب خانه نیز آسیب رسانده است و در اینجا علاوه بر حبس، مجازات های تکمیلی یا فرعی مانند تبعید یا … برای مجرم پیش بینی شده است. سرقت. چون می بینند که مجازات تعیین شده توسط قانونگذار کم است و به سراغ مجازات تکمیلی می روند که شامل ممنوع الخروجی، تبعید، ممنوعیت تصویر یا … است.

*کدام قانون اجازه شکایت از بازیگران سینما را می دهد؟

اگر تخلف آنها هنری باشد، وزارت ارشاد می تواند آنها را مسئول بداند. اما اگر کار آنها به جامعه لطمه زده باشد، دادستان قانوناً می تواند به عنوان مدعی العموم وارد پرونده شود. بنابراین فقط دادستان می تواند از بازیگران فیلم شکایت کند که قانون اجازه می دهد.

* اما حساسیت عمومی را نمی توان نادیده گرفت. مثلا خواستگاری و توقیف شخصیتی مثل ترانه علیدوستی قطعا تبعات زیادی خواهد داشت.

اینکه مسئولان و تصمیم گیران در تصمیم گیری های خود نظرات و نظرات مردم را مد نظر قرار دهند به هیچ وجه خلاف قانون نیست و ضرری به دنبال نخواهد داشت. اما ممنوعیت فعالیت خانم علیدوستی و به طور کلی انجام هر کاری که خلاف قالب جامعه و آداب و رسوم روزمره باشد، قطعا هزینه بر خواهد داشت. به خصوص اگر نام ها با چنین جلساتی مواجه شوند که در بین مردم مقبولیت و محبوبیت داشته باشند، اوضاع بدتر می شود. در چند وقت اخیر چندین استاد دانشگاه از این دانشگاه اخراج شده اند که با واکنش های زیادی از سوی دانشجویان و حتی عموم مردم مواجه شده است. من از دانشگاه تعلیق شدم و صدها پیام از دانشجویان، اصحاب مطبوعات و مردم معترض به این تصمیم دریافت کردم. سوال قابل تامل این است که آقایان به خوبی می دانند که مردم انواع گرفتاری ها را تجربه می کنند و عموماً مردم خوب نمی شوند. اینجا سئول است، اگر نمی توانند مشکلات مردم را حل کنند و از نگرانی هایشان کم کنند، چرا حداقل نمی دانند که مردم را با بعضی چیزها اذیت نکنند. فیلتر کردن شبکه های مجازی، افراد با حجاب در خیابان و… اینها همه چیزهایی است که نه تنها غیرقانونی است و نه می توان گفت خلاف دین و اخلاق و عرف است. توصیه من به عنوان کسی که به فکر برتری کشور و آرامش مردم است چیزی نیست جز این که نظام با مردم کار کند تا نظم به هم بریزد و در این شرایط که همه عناصر لازم 200 درصد و گاه بیشتر گران شده است. حداقل برای مردم جا باز کن مردم را عصبی نکن. اینکه دیگر گران نیست که با تحریم همراه است و قابل حل نیست.

*سپاسگزار؛ چیزی باقی مانده است؟

هنرمندان چهره های شاخص و تاثیرگذار جامعه هستند و حتی می توانند در مواقع مهم به نظام کمک کنند. وظیفه آنها ایجاد احساس بهتر در مردم است. همین کافی است تا سیستم بر اساس تعامل با قشر تحصیلکرده هنر بنا شود

دیدگاهتان را بنویسید