واگذاری سهام عدالت به مشمولان رفاهی تا کجا پیش رفته است؟

واگذاری سهام عدالت به مشمولان رفاهی تا کجا پیش رفته است؟

معاون مشارکت های مردمی بهزیستی آذربایجان شرقی از ایجاد قانون تخصیص سهام سرمایه به متقاضیان کمک های اجتماعی خبر داد.

جواد ایمان زاده معاون مشارکت های مردمی بهزیستی آذربایجان شرقی در خصوص وعده رئیس سازمان بورس مبنی بر تقسیم سهام سرمایه به مشمولان بهزیستی گفت: قانون تقسیم سهام سرمایه بین مشمولان بهزیستی وضع شده است. اما دستورالعمل اجرایی هنوز اعلام نشده است.»

وی درباره فعالیت صندوق های سرمایه گذاری خیریه از طریق بورس در آذربایجان شرقی نیز گفت: زمانی که بورس رونق داشت، شرکت های کارگزاری در این زمینه اعلام آمادگی کردند و صندوق های خیریه متعددی از طریق بورس تاسیس شد که سرمایه اولیه آن بود. توسط خیرین و خود آنها تامین می شد و در این منطقه شور و هیجانی وجود داشت.

معاون مشارکت های مردمی بهزیستی آذربایجان شرقی ادامه داد: حتی در آن زمان جامعه معلولان نیز دوره های آموزشی مختلفی را برای خانواده ها برگزار می کردند اما پس از ریزش شدید بورس فعالیت ها در این حوزه کاهش یافت.

ایمان زاده خاطرنشان کرد: مراقبت های اجتماعی به عنوان یک دستگاه دولتی حق ورود به این حوزه را ندارد و تنها می توانیم نقش تشویقی را برای آموزش و پرورش در این زمینه ایفا کنیم و نمی توان مجبور به ایجاد جمعیت خیریه شد.

افزایش 213 درصدی مستمری مددجویان

فرگل صحاف مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: در 23 ماهه دولت سیزدهم 1413 واحد مسکونی احداث و 17640 مورد توانمندسازی پایدار از طریق ایجاد اشتغال و تثبیت انجام شد.

وی ادامه داد: در این مدت میزان مستمری 213 درصد افزایش یافت و 18 هزار نفر عقب مانده وارد چرخه اجتماعی شدند و کل افراد عقب مانده در آذربایجان شرقی صفر شد. همچنین مراکز مددکاری اجتماعی اورژانس استان بیش از 32 هزار مشاوره حضوری و 140 هزار مشاوره تلفنی انجام داده اند و در مراکز مشاوره میزان سازش زوجین متقاضی طلاق 20 درصد است که بیش از استاندارد کشوری است.

وی ادامه داد: 26 هزار و 102 نفر در مراکز روزانه نگهداری می شوند و تعداد خدمات پیشگیری از معلولیت نیز 426 هزار و 830 مورد است.

فرگل صحاف با اشاره به تعداد مستمری بگیران در استان، 93 هزار و 616 مستمری بگیر در استان را تشریح کرد و تصریح کرد: 2 مرکز کودک و نوجوان وجود دارد که 335 کودک در این مراکز تربیت می شوند و همچنین تعداد کودکان دریافت کننده نیز وجود دارد. کمک از محل وام های این سازمان 1605 است و تعداد 25 نفر منجر به زندگی مستقل می شوند.

در سال گذشته 54 کودک را برای فرزندخواندگی قرار داده است

وی در خصوص آمار فرزندخواندگی در آذربایجان شرقی توضیح داد: تعداد فرزندخواندگان 54 مورد است که بر اساس شرایط و اولویت خانواده ها انجام می شود و برای تسهیل در کار سامانه فرزندخواندگی در سال 1398 راه اندازی شد.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به پرداخت بیمه تامین اجتماعی برای 2 هزار و 371 زن سرپرست خانوار و هزار و 94 زن سرپرست روستایی، گفت: همچنین در سال گذشته توانمندسازی یک هزار و 298 زن سرپرست خانوار انجام شد. انجام شده است.

فرگل صحاف مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی ادامه داد: 29 هزار و 68 قلم کمک توانبخشی و 700 خرید خدمات ارتوپدی و دندانپزشکی نیز در طول این مدت انجام شد.

در تعداد 49 مهدکودک، 2 هزار و 407 نفر از خدمات استفاده می کنند. همچنین 4978 دانش آموز معلول در استان داریم که از کمک های مالی برخوردار می شوند.

صحاف با بیان اینکه 7 هزار و 463 غربالگری برای پیشگیری از اختلالات ژنتیکی انجام شد، گفت: تعداد مراکز تخصصی درمان و بازپروری معتادان متجاهر 70 مرکز است که در یک سال گذشته 25 هزار و 170 نفر خدمات دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: تعداد خانه های تحویل شده در سال گذشته 662 واحد و تعداد ودیعه و کمک اجاره مسکن 70 مورد و در ده سال تکمیل تامین مسکن 8 هزار و 257 مورد بوده است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت کودکان خیابانی در استان اظهار داشت: کودک خیابانی و کارتن خواب نداریم اما همه آنها خانواده دارند و شب ها پس از فروش وسایل خود به خانه باز می گردند.

دیدگاهتان را بنویسید