ورودی آب سدهای استان زنجان 45 درصد کاهش داشته است / سد مشمپا 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.


ساعت: 16:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۲
کد خبر: 1855403

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با بیان اینکه میزان ورودی آب جاری از سدهای استان زنجان به طور متوسط ​​45 درصد است، گفت: میزان بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت 28.5 درصد کمتر بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; اسماعیل افشاری امروز در نشست خبری استان زنجان با اشاره به اینکه 85 درصد مساحت استان زنجان در سفیدرود قرار دارد، اظهار کرد: 7 منطقه مطالعاتی در استان شامل 5 دشت ممنوعه وجود دارد.

وی افزود: محدوده مورد مطالعه شهرستان‌های طارم و ماهنشان به دلیل وجود رودخانه‌های فصلی و مجاورت با رودخانه گزل اوزن دارای آب‌های سطحی است اما برای کشاورزی آب توزیع نمی‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان بارندگی ثبت شده در استان زنجان نسبت به سال گذشته 6.7 درصد مثبت است، گفت: میزان بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت بیش از 28.5 درصد منفی است.

وی تصریح کرد: تا امروز 212.7 میلی متر بارندگی در استان زنجان به ثبت رسیده که این میزان در سال گذشته 192.2 میلی متر بوده است.

افشاری میانگین ورودی فعلی آب در سدهای استانی را 45 درصد منفی دانست و گفت: میزان رواناب بالای 70 درصد منفی است و اگرچه بارندگی ها تقریباً یکسان و حتی بیشتر از سال گذشته است اما وضعیت رواناب ها بیشتر است. فقیر.

وی با اشاره به اینکه اثرات رواناب و سیل در سال 97 تاکنون وجود داشته و وجود آب در سد تهم تحت تاثیر آب این رواناب ها بوده است، گفت: متاسفانه خشکسالی سال 1400 در سال گذشته بی سابقه بوده است. 50 سال و اثر منفی بر رواناب.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به اینکه سد تهم در حال حاضر حدود 25 میلیون مترمکعب آب دارد، خاطرنشان کرد: میزان آب سد تهم در مدت مشابه سال گذشته 50 میلیون مترمکعب بوده و نسبت به سال گذشته 44 درصد منفی بوده است. سال

وی با بیان اینکه امسال ورودی آب به تمام سدهای استان کاهش یافته است، گفت: ورودی آب به سد گلابر 31 درصد، کینهورس 53 درصد و تالوار منفی 62 درصد است و همه این ارقام نشان می دهد که باید به طور جدی درست نگاه کنید مصرف آب وجود دارد.

افشاری خاطرنشان کرد: اصلاً تنظیم و توقف آب وجود ندارد، اما مهم این است که سد تهم 40 درصد آب شرب زنجان را تامین می کند و در چنین شرایط کم آبی باید در مصرف آب صرفه جویی شود.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد آب مصرفی در صنعت از طریق چاه ها و آب های زیرزمینی تامین می شود، گفت: استفاده از پساب در صنایع پر آب مانند صنعت فولاد ابهر به دلیل وضعیت ابهر در حال پیگیری است. دشت از نظر سطح آب زیرزمین بحرانی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با اشاره به اینکه 25 درصد هدررفت آب در شبکه آب شرب این شهر وجود دارد، خاطرنشان کرد: در شبکه آبفای روستایی به دلیل فرسودگی شبکه ضریب هدررفت آب است. 40 درصد که نیاز به برنامه ریزی اساسی برای جلوگیری از هدررفت آب دارد نیز در شبکه های آبرسانی و فاضلاب روستایی استفاده می شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه هدف وزارت نیرو تکمیل سدهای نیمه تمام است و سدهای معیشتی نیز از جمله این پروژه ها هستند، گفت: دولت مصمم است تا پایان پروژه های نیمه تمام پروژه های جدید را آغاز نکند. . در استان نیمه کاره هستیم و به محض وعده وام که در سفر وزیر نیرو وعده داده شد، ساخت و ساز را ادامه خواهیم داد. با این حال شرکت های سدسازی استان مشغول کار هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در خصوص کشت برنج در طارم گفت: سال گذشته وزارت نیرو و منابع آب خرید آب از سد آیدوغموش میانه را به عنوان راهکاری موقت برای تامین آب شالیزارهای طارم پیشنهاد و اجرایی کرد. قزل آلا خشک شد و مزارع برنج به طور موقت با آب تامین شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر امسال شرایط پارسال تکرار شود و رودخانه گزل اوزن خشک شود چاره ای جز خرید آب از سد ایدوگموش برای آبیاری شالیزارهای طارم نیست. کافیه یا نه؟ بدیهی است ورودی این سد نیز در سال جاری کاهش یافته است.

افشاری ادامه داد: در چنین شرایط آبی نباید کشت برنج در شهرستان طارم انجام شود، اما در این زمینه حتی جهاد کشاورزی نیز قانونی مبنی بر عدم کشت این محصول ندارد و در صورت تصویب قانون، ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد. جلوگیری از کشت این محصول .

وی با اشاره به اینکه استان زنجان در سدسازی عقب مانده است، گفت: استان زنجان نیز در توزیع آب دچار بی عدالتی شده است، اما مسئولان استانی بر ارائه طرح های جدید برای رفع مشکل تاکید دارند.

این مقام مسئول گفت: حفاری چاه های غیرمجاز در تمام مناطق استان در حال انجام است که بر کاهش سطح آب های زیرزمینی تأثیر گذاشته است، اما به محض اطلاع شرکت آب منطقه ای مشکل را مسدود می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه انسداد چاه‌های غیرمجاز در زنجان طبق برنامه انجام می‌شود، افزود: چاه‌های تازه حفر شده با سرعت بالا مسدود می‌شوند، اما چاه‌های اعلام‌شده چندین دهه حفر شده و غیرمجاز است و پرونده در مرحله دیگری پیش می‌رود. جهت و پس از استعلام قاضی در مورد چاه و گرفتگی آن نظر نهایی را صادر می کند.

وی با اشاره به اینکه سالانه تعداد چاه هایی که قرار است بسته شوند مشخص می شود و منابع لازم تامین می شود، خاطرنشان کرد: معمولا 100 درصد وام اعطا نمی شود و به همین نسبت بهره وری کاهش می یابد.

افشاری با اشاره به اینکه امسال 30 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است، گفت: در سال گذشته 266 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شد و تاکید بر اولویت بندی چاه های عمیق شد زیرا بیشترین تاثیر را در کاهش سطح آب های زیرزمینی دارند. سفره های زیرزمینی. این در حالی است که در برنامه 5 ساله باید حدود 300 میلیون متر مکعب آب از انسداد چاه های غیرمجاز صرفه جویی شود.

وی با اشاره به نصب کنتورهای هوشمند برای چاه های آب در کشاورزی گفت: در حال حاضر تنها 17 درصد چاه های استان زنجان مجهز به کنتور هوشمند هستند که افزایش قیمت ها نصب این کنتورها را به هیچ عنوان چاه غیرممکن کرده است. از سوی دیگر سرقت کنتورها نیز به عامل دیگری در کاهش تلاش های نصب تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به اینکه برخی کنتورهای هوشمند قابلیت اندازه گیری مصرف آب بر اساس مصرف برق را دارند، ادامه داد: این امر به عنوان یک کار جدید و دانش بنیان در استان زنجان در حال انجام است تا به مصرف آب کمک کند. و برداشت.

وی در خصوص سد مشمپا و آخرین وضعیت سد نیز گفت: در حال حاضر تحقیقاتی در حال انجام است تا بتوانیم از آب این سد برای شرب استفاده کنیم اما آنچه مسلم است آب این سد نیاز به بازیافت دارد. برای شرب استفاده شود «کیفیت مورد نیاز خود را دریافت کنید، البته سد حدود 38 تا 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیمانکار در حال کار است.

افشاری تاکید کرد: در صورتی که آب این سد از کیفیت شرب لازم برخوردار نباشد، از فهرست اجرا حذف نمی شود، بلکه از اولویت اجرا خارج می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید