وکیل الرایه از مهمانسرا تا سعادت آباد!

وکیل الرایه از مهمانسرا تا سعادت آباد!

روز جدید مطهره شفیعی: تامین مسکن یکی از چالش های جامعه است، افزایش قیمت مسکن در ازدواج جوانان نیز تاثیر دارد. این معضل به حدی بر شعور عمومی تأثیر گذاشت که به موضوع تبلیغاتی خوبی برای نامزدهای ریاست جمهوری مانند ابراهیم رئیسی تبدیل شد که قول ساخت یک میلیون خانه در سال را داده بود. خبرآنلاین در همین رابطه نوشت: رئیسی بیش از یک سال است که در راس قوه مجریه بوده و در کنار برخی وعده های عملی نشده برای ساخت یک میلیون مسکن، وی نیز در این لیست قرار دارد و به گفته وزیر مسکن، راه و مسکن. شهرسازی به شهریور ماه امسال تنها 100 هزار واحد مسکونی آماده تحویل است.

به نام یک خانواده 5 نفره به عنوان نماینده؟

در روزهای پایانی تیرماه اسماعیل حسین زهی نماینده مجلس گفت: صاحبخانه اجاره بها را از 10 میلیون به 25 میلیون افزایش داد. او در آن تماس تلفنی تاکید کرد: «ما باید از هیئت مدیره بخواهیم کاری انجام دهد. در جایی که بقیه دستگاه های اجرایی تعاونی و خانه سازمانی برای کارکنان خود دارند، برای نمایندگان نیز باید چنین باشد. جالب اینجاست که این اظهارات واکنش های زیادی را به دنبال داشته است به گونه ای که برخی از اظهارات روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر وضعیت نامناسب مسکن یک خانواده به عنوان راهی برای انحراف اذهان عمومی از محل سکونت برخی از نمایندگان تلقی می شود. مجلس شورای اسلامی و اقبال شاکری تاکید کرد: امروز در مناطقی مانند اسلامشهر با مواردی مواجه هستیم که خانواده ای با 5 فرزند در یک اتاق زندگی می کنند و هیچکس نمی تواند پاهای خود را در آن اتاق دراز کند. شکری افزود: امروز خانوارها برای تامین رهن برای اجاره، املاک خود را می فروشند و اجاره و رهن به 4 برابر درآمد خانواده رسیده است. وی گفت: جای تاسف است که شرکتی از کشور همسایه وارد کشور ما شده و در بحث ساخت زیرساخت ها و کارهایی که انجام داده اند از روش کشویی استفاده کرده است و به نظر می رسد ما در ایران نمی دانیم این زیرساخت ها چیست. و از آن آگاه نیستند.”

از سعادت آباد تا خان

خانه نمایندگان مردمی که از شهرستان به مجلس آمده اند کجاست؟ مشرق در سال 1378 نوشت: «اگر از میدان بهارستان رد شوید، قطعاً واحدهایی را که نیمی از ساختمان مجلس را در جنوب تشکیل می دهند، دیده اید. این واحدهای نیمه کاره قرار است خانه های سازمانی نمایندگان باشند و پس از تکمیل، نمایندگانی که قرار است در تهران سکونت داشته باشند در این خانه ها حضور داشته باشند اما پیش از آن مجلس خانه های تشکیلاتی داشت که تاریخچه مفصل خود را دارد. به گفته نمایندگان شورای اسلامی، این موسسه دارای تعدادی خانه سازمانی در نقاط مختلف شهر تهران است که معروف ترین آنها مجتمع مسکونی 42 واحدی در سعادت آباد است. واحدهای 380 متری که هر کدام داخلی و خارجی هستند. زهرا سادات لاجوردی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هفته گذشته گفته بود که این ساکنان این واحدهای مجلل همچنان نمایندگان سابق هستند و از آنجا به ایجاد مرز ادامه می دهند. : مجلس تعدادی واحد مسکونی در منطقه سعادت آباد در اختیار جمعی از نمایندگان سابق قرار داده است تا تا پایان دوره مسئولیت خود در آنجا ساکن شوند، اما برخی از این نمایندگان با وجود پایان دوره، این واحدهای مسکونی را ترک نکنید. محمد جواد ابطحی نیز گفت: «وقتی وارد مجلس هشتم شدیم دنبال خانه می گشتم و شب باید در مسافرخانه یا خانه معلمی اقامتگاه پیدا می کردم. اعتراض کردیم که چرا نمایندگان سابق مردم این خانه ها را خالی نمی کنند». کازی پور نماینده دیگری بود که گفت: در مجلس و دفترم استراحتگاه ساختم و اگر کارم تا ساعت 10:30 شب ادامه داشته باشد اینجا در مجلس می خوابم – در تهران خانه ندارم و خانواده در ارومیه زندگی می کنند و من چهار شب در هفته در تهران و سه شب در ارومیه زندگی می کنم.

حومه مجلس نمایندگان

حواشی خانه های نمایندگی تنها به اجاره و مکان آنها محدود نمی شود و این خانه ها حاشیه های دیگری نیز دارند. به عنوان نمونه تیراندازی در منزل حسینیه نماینده مردم شادگان در مجلس ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. برادر نماینده شادقان که به مراسم حج رفته بود به شهر بازگشت و مراسم استقبال از وی در حسینیه برگزار شد. پس از این مراسم بود که سه گلوله به شیشه های منزل نماینده که در طبقه دوم حسینیه قرار دارد اصابت کرد. 16 مهر 98 جوان آنلاین نوشت: سرقت از منزل یکی از نمایندگان مجلس دیروز خبرساز شد. اگرچه واقعیت سرقت از منزل یکی از نمایندگان مجلس قابل تامل است، اما آنچه این خبر را از منظری فراتر از دزدی در شبکه های اجتماعی بیشتر کرد، سرقت ریالی و دلاری زیادی از منزل این نماینده مجلس بود. »

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید