ویروس کرونا بار دیگر ووهان چین را تعطیل کرد

ویروس کرونا بار دیگر ووهان چین را تعطیل کرد

مقامات محلی در استان هوبی روز چهارشنبه از تعطیلی تعدادی از مشاغل و حمل و نقل عمومی در بخشی از شهر ووهان با جمعیت یک میلیون نفر خبر دادند. این محدودیت ها همزمان با موج هفتم شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان اجرا می شود. دولت چین، مانند نیوزلند، سیاست صفر کووید (ریشه‌کنی ویروس کرونا) را در دستور کار خود دارد.

در دسامبر 2019 و ژانویه و فوریه 2020، قرنطینه گسترده ووهان و مقررات سختگیرانه بی سابقه، این شهر را به یک الگوی موفق برای غلبه بر ویروس کرونا تبدیل کرد. میلیاردها نفر در سراسر جهان در چند ماه و یا دو سال پس از قرنطینه ووهان در شرایط کم و بیش مشابهی زندگی کرده اند.

در عین حال، نتایج دو مطالعه علمی با رد فرضیه منشا آزمایشگاهی ویروس کرونا، بازار فروش آبزیان و حیوانات وحشی را منبع انتقال این ویروس به انسان می داند.

داده های این دو مطالعه که دو بار بر اساس استانداردهای دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته اند، روز سه شنبه در یک مجله علمی معتبر منتشر شد.

اولین مطالعه که نتایج آن در ژورنال Science منتشر شد، نشان داد که اولین موارد شناسایی شده از عفونت کروناویروس انسانی با بازار آبزیان و حیوانات وحشی در ووهان مرتبط است.

مطالعه دیگری که نتایج آن در همان نشریه منتشر شد، به این نتیجه رسید که با بررسی داده‌های اولین بیماران مبتلا به کووید-19، 2 سویه مختلف از ویروس کرونا در نوامبر یا دسامبر 2019 از حیوان به انسان منتقل شده است.

دانشمندان درگیر در این دو مطالعه دانشگاهی می گویند که بررسی داده ها تصویر واضحی از نحوه انتقال ویروس کرونا به انسان از پستانداران فروخته شده در بازاری در هاوانا در اواخر سال 2019 ارائه می دهد. بر این اساس، ویروس از حیوانات به کارگران در این بازار در دو حادثه جداگانه و از آن زمان در سراسر جهان گسترش یافته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا، یکی از پیشگامان این فرضیه بود که ویروس کرونا در آزمایشگاه تولید شده است و دولت چین در ایجاد آن نقش داشته است. مواجهه غیرمنتظره میلیاردها نفر در سراسر جهان با یک بیماری ناشناخته و اثرات مخرب آن بر زندگی انسان، حداقل ماه ها این نظریه را قویاً تقویت کرده است.

پیش از این، علیرغم محدودیت های اعمال شده توسط دولت چین، سازمان بهداشت جهانی پس از بازدید از شهر ووهان اعلام کرد که هیچ مدرکی دال بر آزمایشگاهی بودن ویروس کرونا پیدا نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید