پاسپورت ایرانی چقدر قدرتمند است؟

پاسپورت ایرانی چقدر قدرتمند است؟

بر اساس رتبه بندی اعلام شده توسط سایت «Passport Index»، ایران بر اساس قدرت پاسپورت در بین کشورهای جهان در رتبه 81 قرار دارد.

بر اساس اطلاعات مندرج در وب سایت «شاخص پاسپورت»، ایران به همراه سودان جنوبی و اریتره با امتیاز 53 در رتبه هشتاد و یکم فهرست گذرنامه های این کشور قرار دارند.

در حال حاضر شهروندان ایرانی می توانند بدون ویزا به 15 کشور جهان سفر کنند و همچنین می توانند در بدو ورود (ویزای فرودگاهی) برای سفر به 38 کشور دنیا روادید دریافت کنند.

ارمنستان، جمهوری دومینیکن، گرجستان، هائیتی، عراق، قزاقستان، مالزی، میکرونزی، سورینام، ترکیه و ونزوئلا کشورهایی هستند که دارندگان گذرنامه ایرانی می توانند به مدت 14 تا 90 روز بدون اخذ ویزا از آنها دیدن کنند. این بازه زمانی بسته به شرایط کشورهای مقصد متفاوت است.

آنگولا، آذربایجان، بولیوی، بوروندی، کامبوج، کیپ ورد، کومور، کنگو، ساحل عاج، جیبوتی، گینه استوایی، اتیوپی، گابن، گینه، گینه بیسائو، کنیا، لبنان، لسوتو، مراکش، ماداگاسکار، مالاوی، مالتادی موزامبیک، نپال، نیجریه، عمان، پاکستان، پالائو، رواندا، ساموآ، سیرالئون، سیشل، سومالی، سریلانکا، سودان جنوبی، تیمور شرقی، توگو، تووالو، اوگاندا، زیمبابوه و قطر نیز از جمله کشورهایی هستند که به فرودگاه نیاز دارند. ویزا یا ویزا برای شهروندان ایرانی ایمیل صادر می کنند.

بر اساس این رتبه بندی، ایالات متحده با امتیاز 180 (126 مقصد بدون روادید و 54 مقصد فرودگاهی صادرکننده ویزا) در صدر فهرست کشورهای دارای گذرنامه قدرتمند قرار دارد و پس از آن سوئد، آلمان، فنلاند، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و هلند، لوکزامبورگ، اتریش، سوئیس و کره جنوبی (با هم در رتبه دوم)، دانمارک، بلژیک، پرتغال، نروژ، لهستان، ایرلند، بریتانیای کبیر و نیوزلند (با هم در رتبه سوم) و کشورهای یونان، جمهوری چک مجارستان، ژاپن، کانادا، امارات و استرالیا (به طور مشترک چهارم).

همچنین در فهرستی دیگر، ایران در میان کشورهایی که کمترین سخت گیری (در صدور ویزا) را برای ورود خارجی ها دارند و به اصطلاح مورد استقبال قرار می گیرند، در رتبه نهم قرار گرفته است.

اما وب سایت «هنلی اند شرکا» ایران را در فهرست جهانی قدرتمندترین پاسپورت های جهان در رتبه 100 قرار داد. در این فهرست، سنگاپور در رتبه اول و پس از آن ژاپن قرار دارد. ایتالیا، اسپانیا، کره جنوبی، اتریش، فنلاند، لوکزامبورگ و سوئد نیز در رتبه سوم قرار دارند.

تفاوت رتبه ایران در شاخص قدرت پاسپورت در این دو وب سایت احتمالاً به دلیل در نظر گرفتن متغیرهای مختلف رتبه بندی است.

دیدگاهتان را بنویسید