پایتخت انرژی ایران یک نیروگاه سیکل ترکیبی 1493 مگاواتی در قلب خود دارد


ساعت: 13:51
تاریخ انتشار: 1301/07/16
کد خبر: 1901913

وزیر نیرو پیش از ظهر امروز نیروگاه سیکل ترکیبی 1493 مگاواتی در عسلویه، پایتخت انرژی ایران را به بهره برداری رساند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ; به نقل از تشکر؛ علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در مراسم افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه گفت: به منظور افزایش تولید برق و پاسخگویی به افزایش مصرف در منطقه و کاهش بهره وری نیروگاه های گازسوز با تبدیل به ترکیبی. سیکل، ساخت واحدهای بخار نیروگاه عسلویه دز در دستور کار قرار گرفته است

وی افزود: نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه 1493 مگاوات به منظور افزایش تولید، پایداری و قابلیت اطمینان شبکه و پاسخگویی به رشد فزاینده بار در مرکز کشور به میزان 480 مگاوات و افزایش راندمان نیروگاه و افزایش حدود 50 درصدی با اشتغال مستقیم 800 نفر اشتغال غیرمستقیم 1500 نفر در حین ساخت و اشتغال 70 نفر در حین بهره برداری با هزینه ساخت 352 میلیون یورو از امروز وارد فاز بهره برداری می شود.

اکبر محرابیان بیان کرد: از دیگر اهداف این طرح می توان به صرفه جویی در مصرف سوخت و دستیابی به صرفه جویی حداقل 846 میلیون مترمکعبی در سال و کاهش آلودگی های زیست محیطی اشاره کرد.

وی گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده در ابتدای دولت سیزدهم، سالانه حدود 19 تا 20 هزار مگاوات کسری در صنعت برق کشور وجود دارد. این حدود یک چهارم نیاز برق کشور بود.

محرابیان بیان کرد: با حمایت مردم از صرفه جویی و مصرف بهینه و تلاش مسئولان صنعت برق کشور، تابستان امسال نسبت به سال گذشته شاهد کاهش چهار و نیم درصدی مصرف برق بودیم و این میزان صرفه جویی شامل تقاضای سالانه نمی شود. رشد .نیاز به انرژی الکتریکی وجود داشت.

وزیر نیرو افزود: طی چهار سال دولت سیزدهم افزایش ظرفیت تولید 15 هزار مگاواتی از طریق نیروگاه های حرارتی در اختیار این وزارتخانه در نظر گرفته شد و برنامه ریزی شد و در سال اول این دولت یک سوم تولید از این مقدار حاصل شد.

محرابیان اذعان داشت: بررسی های آماری نشان می دهد میانگین افزایش ظرفیت تولید نیروگاه ها در سال های اخیر 2 هزار مگاوات بوده است در حالی که در سال اول دولت سیزدهم این میزان به 6 هزار مگاوات رسید که به نوعی رکورد محسوب می شود.

وی با اشاره به وجود 630 هزار واحد تولیدی صنعتی و صنعتی در کشور گفت: از این تعداد 580 هزار واحد تولیدی کوچک هستند که با وجود اشتغال فراوان، وابستگی زیادی به برق برای تولید دارند.

وزیر نیرو ادامه داد: با تامین برق خوب در تابستان امسال اجازه حتی یک ساعت خاموشی را ندادیم تا تولید و اشتغال در کشور دچار مشکل نشود.

محرابیان با اشاره به آمارهای انجمن بین المللی فولاد به عنوان مرجع معتبر گفت: بر اساس گزارش این نهاد بین المللی، فولاد ایران در تیر و مرداد امسال شاهد افزایش 35 و 65 درصدی تولید تسبت نسبت به مدت مشابه با توجه به وابستگی شدید صنعت فولاد به برق، این موضوع حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید