پرورش دهندگان مسئولیت بزرگی دارند

زندگی علمی من 3 مرحله اصلی داشته است. من ابتدا در دانشگاه سوربن پاریس تحصیل کردم که حدود 12 سال به طول انجامید. البته حدود یک سال قبل از آماده شدن برای دکتری در این دانشگاه به ایران برگشته بودم، بیشتر زبان فرانسه، مقداری انگلیسی و آلمانی و حتی گرامر لاتین را یاد گرفتم. رشته اصلی من فلسفه بود که در دوره کارشناسی 4 رشته اصلی را شامل می شد اما به دلیل علاقه ای که به کارم داشتم در نهایت 7 مدرک را گرفتم که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنم که شامل جامعه شناسی، اخلاق، روانشناسی و علوم رفتاری، شناخت روش ها علوم می شود. و منطق، درآمدی بر فلسفه، تاریخ فلسفه، فلسفه عمومی و فلسفه هنر.
در فلسفه کانت فهم متعلق به جهان طبیعی و عقل به جهان متافیزیکی است. شناخت مابعدالطبیعه و پی بردن به اعتبار آنها تا حدودی یکی از نیازهای عقل عاقل انسان است. از سوی دیگر، کانت عقل عملی را تقسیم می کند. اخلاق، از عقل نظری است و اصول اخلاقی را معتبر می داند. کانت در کتابی دیگر از هنر نیز یاد کرده و مقولات دیگری را برای هنر در نظر گرفته است. پس از اتمام دوره فوق لیسانس، برای تهیه مقاله پژوهشی برای مدت کوتاهی به تهران بازگشتم و دوباره به فرانسه رفتم.

دوره تدریس
اساتید دانشگاه سوربن به من پیشنهاد دادند که برای مقطع دکتری موضوع تطبیقی ​​را انتخاب کنم و در نهایت پس از مشورت با پروفسور هانری کربن که استاد فلسفه شرق و به ویژه ایران در آموزش عالی بود، بحث تطبیقی ​​بین اندیشه افضل الدین کاشانی را آغاز کردم. و سنت هر عسل غربی.اقداماتی کردم.
نزدیک به 35 سال در دانشگاه تهران تدریس می کردم و سال ها حدود 40 ساعت در هفته در کلاس های مختلف دانشگاه، روزانه یا عصرانه تکرار می کردم و گاه در مقاطع عالی تدریس می کردم.
بیشتر کتاب های منتشر شده از من در این دوره توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است. بیشتر این کتاب ها کتاب های درسی من بودند که پس از چندین بار تدریس، اصلاح و تغییر برخی واژه ها و اصطلاحات منتشر شدند.

من همیشه خودم را دانشجو می دانستم
این عنوان همیشه شعار من بوده است و چه فیلسوف باشم و چه نباشم همیشه خود را شاگرد می دانستم. این را هم بگویم که افتخار عضویت در بنیاد حکمت صدرا را داشتم. به اختصار با اندیشه های این متفکر بزرگ ایرانی ملاصدرا آشنا شدم و به مرور زمان و با مقایسه اندیشه های وی با برخی از متفکران غربی از جمله لایب نیتس این نظریه به ذهنم خطور کرد که شاید از این طریق بتوان اندیشه ایرانی را به نزدیکتر کرد. علم دستاوردهای جدید
پتانسیل و واقعیت
جدا نیستند
من شرح مختصری از این مطلب می‌دهم، برخلاف آنچه ارسطو گفته، بالقوه و بالفعل دو چیز جدا از هم نیستند و فقط می‌توان آنها را از نظر اثبات جدا از یکدیگر در نظر گرفت. اما از نظر شواهد این دو بر هم منطبق هستند.
در پایان قرن هفدهم و آغاز قرن هجدهم، فیلسوف و دانشمند آلمانی لایب نیتس از دو مفهوم توانایی (conatus) و پویایی (انگیزه) صحبت کرد که آشکار می شود، یعنی توانایی و پویایی در کنار هم معنای واقعی دارند. . این بیان ملاصدرا در اشاره به حرکت ذاتی است. معنی این است: جهان واقعیت محض است. طبیعت واقعیت محض است. بدن واقعیت محض است. روح واقعیت محض است. عقل واقعیت محض و حتی نفس فعلیت محض است، روح در فرهنگ تجلی و بازتاب پیدا می کند.
روح در توانایی و پویایی فرهنگ مؤثر است، نظر ملاصدرا وقتی نشان می دهد که حرکت اصلی کمال جویی است، شاید به این معناست که فرهنگ در درجه اول اهمیت قرار دارد. هدف از این کارها تاکید بر این است که ما فرهنگیان مسئولیت بزرگی داریم و نباید از آن غافل شویم.

دیدگاهتان را بنویسید