پس از زلزله، بولتن های سیاسی خبرگزاری اصولگرا به بیرون درز کرد

این روزنامه نوشت:

چهره های اصولگرا از «آلیاژ حقیقت و دروغ» خبرگزاری و استفاده از رسانه به عنوان «سلاح کثیف برای تقویت عناصر ناخواسته یک جناح خاص» صحبت می کنند در شرایطی که بسیاری از فعالان سیاسی مستقل و میانه رو مخالف اخبار بدون اصولگرا بودند. خبرگزاری ها هشدار دادند و اعلام کردند که انتشار اخبار جعلی، غیرمستند و غیرمستند هر روز به چشمان دست اندرکاران راست می رود، اما این هشدارها نادیده گرفته شد.

از سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران اظهار داشتند که اینگونه خبرنامه ها باید در مراکز علمی و بی طرفانه با حضور صاحب نظران رسانه، جامعه شناسی، علوم ارتباطات و … تهیه شود تا داده های شفاف، مستند و قابل اعتماد در اختیار تصمیم گیرندگان قرار گیرد.

چنین بولتن هایی که حتی اصولگرایان آن را آمیخته ای از حق و باطل می دانند، چیزی جز منحرف کردن اذهان حاکمان و تصمیم گیران کشور نیست. در واقع دولت با پراکندگی نیروهای متخصص و تکیه بر برخی فعالیت های خبری غیرتخصصی بر عمق مشکلات افزوده است.

حفره های امنیتی سیستم
فریدون مجلسی، فعال سیاسی می گوید: «مشکل اصلی در این موارد نبود حفاظت کافی از سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری است. قبل از فارسگیت، رخنه هایی وجود داشت که پیامدهای جدی در زمینه های نظامی، امنیتی و استراتژیک داشت. حتی دانشمندان مهم کشور نیز به دلیل هک کشته شده اند. اگر قرار است بولتن خاصی تولید شود، باید در مورد هک، نفوذ و آسیب باشد. باید مشخص شود که این هک ها در یک سطح انجام می شود یا دو سطح؟ آیا از کسانی است که در پست های مهم می نشینند یا از افراد عادی؟

و ادامه می دهد: «تولید چنین بولتن هایی البته تقلیدی از سایر نقاط جهان است. در بسیاری از کشورها مسائلی به خصوص مسائل امنیتی وجود دارد که نمی توان در رسانه های رسمی منتشر کرد. این خبر ویژه در سراسر جهان از طریق بولتن های ویژه توسط کارشناسان و منابع اطلاع رسانی ویژه مقامات عالی رتبه تهیه می شود تا غافلگیر نشوند. سوال قابل تامل این است که آیا این خبرنامه برای مدیریت عالی کشور تهیه شده یا یک خبرنامه ثانویه برای اطلاع رسانی به مدیران میانی است؟ این پیشنهادات واضح نیست، زیرا مرجع تهیه کننده بولتن اطلاعات روشنی ارائه نمی دهد.

مجلسی یادآور می شود: بحث جریان آزاد اطلاعات یک اصل اساسی است. در جامعه ای که جریان آزاد اطلاعات وجود دارد، کمتر اخبار پنهانی وجود دارد. این نوع خبرنامه ها باعث کاهش ارتباط مدیران با مردم می شود و این دسته از تصمیم گیران احساس می کنند که خلاصه اخبار مهم و محرمانه را در اختیار دارند تا دیگر نیازی به مراجعه به مردم و شنیدن صدای آنها نداشته باشند.

این فعال سیاسی خاطرنشان می‌کند: در سال‌های اخیر همواره از این نوع رای‌گیری برای حمله به یک جناح سیاسی خاص و افراد منتقد استفاده می‌شود. از آنجایی که ارگان تولید کننده این بولتن ها حرفه ای، تخصصی و البته بی طرف نبود، این اخبار همواره برای ضربه زدن و شکست رقبای سیاسی مورد استفاده قرار می گرفت.

این یک واقعیت است که در سال های اخیر بولتن های خبری و شبنامه های زیادی علیه چهره های اصلاح طلب و اعتدال گرا در کشور منتشر شده است. شبانه روزی هایی که یک جناح سیاسی خاص را هدف قرار می دهند و رسانه های رقیب را هدف قرار می دهند. در انتخابات سال 76 انتشار شبنامه های مختلف علیه سیدمحمد خاتمی رسانه ای شد. برخی از این گزارش ها و روزنامه ها به صورت مکتوب و برخی دیگر به صورت تصویری منعکس شدند. حتی نمونه هایی از ساخت چنین اخباری در برنامه های رادیویی وجود داشت. این بار اما تاکتیک های قدیمی اصولگرایان دردسرهای زیادی برای آنها به همراه داشت. مشکلاتی که فارسگیت را در حافظه جمعی ایرانیان می سوزاند.

دیدگاهتان را بنویسید