پشت صحنه بازرسی از اقامتگاه دونالد ترامپ/ درگیری دموکرات ها و جمهوری خواهان چه ابعادی پیدا کرده است؟

پشت صحنه بازرسی از اقامتگاه دونالد ترامپ/ درگیری دموکرات ها و جمهوری خواهان چه ابعادی پیدا کرده است؟

روز جدید : به دستور FBI، اقامتگاه دونالد ترامپ به دلیل حذف اسناد طبقه بندی شده از کاخ سفید مورد بازرسی قرار گرفت. این تصمیم FBI با بازخوردهای زیادی روبرو شد و به گفته ناظران حتی آینده سیاسی آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. این گزارش به همین موضوع می پردازد.

روز گذشته وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا با اقدامی بی سابقه جهان را شگفت زده کرد. بر اساس اطلاعیه صادر شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور اسبق ایالات متحده، نیروهای وزارت دادگستری و نیروهای اداره تحقیقات فدرال “اف بی آی” به عمارت ترامپ به نام لاراماگو واقع در ایالت فلوریدا حمله کردند و شروع کردند. بازرسی عملیات گسترده از باشگاه رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا.

این تحقیقات، که وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی هنوز در مورد آن اظهار نظر نکرده‌اند، ظاهراً به بهانه شهادت کمیسیون آرشیو ملی، که مسئول نگهداری سوابق و آرشیو آژانس‌های فدرال است، انجام شده است. گفته می شود در جریان این جستجو، ماموران فدرال 15 جعبه حاوی اسناد محرمانه کاخ سفید دوران ترامپ را کشف و ضبط کردند.

به نظر می رسد بحران سیاسی که با دستور مریک گارلند، وزیر دادگستری دولت بایدن و کریستوفر رای، رئیس اف بی آی آغاز شد، به این زودی ها پایان نخواهد یافت. بحران سیاسی که می تواند نتایج مضاعف برای ترامپ و این اقدام دولت بایدن به همراه داشته باشد، شکاف های سیاسی در داخل آمریکا را افزایش خواهد داد. اقدامی که حتی در مورد رئیس جمهور نیکسون که به دلیل تقلب در انتخابات استیضاح شد و می تواند به یک رویه قانونی در تشکیلات سیاسی آمریکا تبدیل شود، رخ نداد. در صورتی که مسئولیت اولیه رئیس جمهور برای اعلام سطح طبقه بندی اسناد در وسط باشد. البته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان از این اقدام دولت بایدن حمایت کرد و گفت که حتی رئیس جمهور سابق هم بالاتر از قانون نیست.

به گزارش رویداد۲۴، انتشار اسناد محرمانه از آرشیو کاخ سفید بی سابقه نیست. به عنوان مثال، هنری کیسینجر برخی از اسناد طبقه بندی شده مهم دوران حضورش در شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه آمریکا در دوران دولت نیکسون و جرالد فورد را به کتابخانه شخصی خود منتقل کرد و اعلام کرد که این اسناد تا آخر عمر باز نخواهد شد.

گفته می شود سرکوب ترامپ از سوی وزارت دادگستری آمریکا روز گذشته با ضبط تلفن همراه اسکات پری، سناتور جمهوری خواه حامی ترامپ ادامه یافت.

در این میان اعتراض سیاستمداران حزب جمهوری خواه و حتی برخی از اعضای حزب دموکرات شدت گرفت. اتفاقا تولسی گابارد، یکی از اعضای سابق حزب دموکرات، این اقدام دولت بایدن را شرم آور و یادآور بازی های سیاسی خواند. جیم جردن، نماینده جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان نیز خواستار حضور و پاسخ مریک گارلند و کریستوفر رای، وزیر دادگستری و رئیس اف بی آی در مقابل کمیته های کنگره و شهادت شد. رانا مک دانیل، رئیس کمیته ملی جمهوری خواهان نیز این اقدام دولت بایدن را شرم آور و سوء استفاده از قدرت خواند و خواستار پاسخگویی از سوی دولت شد. همچنین حامیان حزب جمهوری خواه و حامیان دونالد ترامپ در مقابل مجتمع آپارتمانی ترامپ تجمع کرده و حمایت خود را از وی اعلام کردند.

لازم به ذکر است که کمتر از چهار ماه مانده به انتخابات میان دوره ای کنگره، این اقدام وزارت دادگستری باید بر اساس ترس دموکرات ها از وضعیت سیاسی خود در انتخابات سال 2022 تفسیر شود. زیرا در این انتخابات دموکرات ها نیاز به دفاع دارند. آنها 15 کرسی سنا دارند، در حالی که حزب جمهوری خواه باید از 5 کرسی خود دفاع کند.

از سوی دیگر، وضعیت مجلس نمایندگان نیز برای دموکرات ها بدتر می شود. به ویژه، نمایندگان دموکرات که از ایالت های جمهوری خواه با استفاده از قوانین تصویب شده توسط دموکرات ها در دوره قبلی به کنگره راه پیدا کردند، با تهدیدات ناشی از تغییر قوانین انتخاباتی روبرو هستند. در عین حال، وضعیت اقتصادی، عدم کنترل بیماری کرونا و همچنین وضعیت مهاجرت و سایر مشکلات وضعیت را برای دولت بایدن بدتر کرده است.

در حوزه سیاست خارجی تاکنون تنها پیروزی بزرگ دولت بایدن که ابعاد رسانه ای وسیعی داشته است را می توان سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به چین و عدم واکنش جدی چین به این موضوع دانست. این سفر؛ این سفر با مخالفت کاخ سفید و شخص بایدن انجام شد.

در بعد اقتصادی، تورم و رکود مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر وضعیت حزب دمکرات در آستانه انتخابات میان دوره ای است. در همین حال، دونالد ترامپ و حزب جمهوری خواه در حال احیای موقعیت خود در میان رای دهندگان خاکستری با دستور کار سیاسی هستند. به همین دلیل به نظر می رسد اقدام دولت بایدن به امید محکوم کردن ترامپ در دادگاه و ناتوانی وی در رهبری حزب جمهوری خواه و عدم رقابت در انتخابات 2024 صورت گرفته است. رقابت درون حزبی برای رهبری حزب جمهوری خواه تا سال 2024 بین رهبران اصلی این حزب از جمله مایک پمپئو، مایک پنس و رون دیسانتیس.

از سوی دیگر، اگر ترامپ محکوم نشود، بسته به پیشرفت حزب، ممکن است مواضع ترامپ را تقویت کند و او را تا بازگشت به کاخ سفید همراهی کند. اقدامی که حزب دموکرات را به شکایت علیه ترامپ بازگرداند، بهای سنگین سیاسی شکست قانونی را به همراه خواهد داشت.

نباید نادیده گرفت که حزب جمهوری خواه در حال حاضر تحت سلطه ترامپ و حامیانش است، اما این بدان معنا نیست که این حزب چک سفیدی برای ترامپ امضا کرده است. به عبارت دیگر، حزب جمهوری خواه با استفاده از کارت ترامپ در تلاش است تا حزب دموکرات را به گوشه ای برساند. با توجه به تسلط محافظه کاران بر قوه قضاییه ایالات متحده، به ویژه در دادگاه عالی و دادگاه های منطقه ایالت فلوریدا، به نظر می رسد این یک امتیاز برای جمهوری خواهان باشد.

در این تفسیر حتی می‌توان اقدام وزارت دادگستری علیه ترامپ را توطئه حداقل بخشی از رهبری حزب علیه رئیس‌جمهور آن به منظور هماهنگ کردن سیاست‌های کلان آمریکا ارزیابی کرد. یکی از نمونه های آن شاید مهم ترین نشانه، حمایت گسترده دو حزبی از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو و نیز تداوم کمک های آمریکا به اوکراین و تایوان باشد. زیرا در دوران بازگشت رقابت ژئوپلیتیکی، آمریکا باید سیاست خارجی خود را متحد کند. اتفاقی که برای ترامپ افتاد به راحتی می تواند برای هر رئیس جمهور دیگری از جمله بایدن نیز بیفتد.

در هر صورت، بازی ای که دولت بایدن آغاز کرده است، با وجود امتناع کاخ سفید از دانستن نتیجه، مانند شمشیر دولبه ای است که می تواند به راحتی دست دولت بایدن را در انتخابات 2022 قطع کند.

دیدگاهتان را بنویسید