پشت صحنه ساختمان فوق لوکس سلام! | روز جدید

پشت صحنه ساختمان فوق لوکس سلام!  |  روز جدید

یکی از مقامات نزدیک به دفتر حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین، درباره ساختمان سلام به ایلنا توضیح داد.

با انتشار گزارش تصویری از ساختمان سلام در یکی از خبرگزاری ها، یکی از مسئولان نزدیک به دفتر حسن روحانی رئیس جمهور سابق این توضیحات را به خبرنگار ایلانا ارائه کرد:

با توجه به اتفاقات دو سه روز اخیر، می توان انتظار داشت که قانع کننده ها به حاشیه سازی های جدیدی دست بزنند و برای انحراف افکار عمومی، نهادهایی را که برای حمله به دولت گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند، هدف قرار دهند. چرا که تاریخ دو سال اخیر نشان داده است و حتی برای انسان ها نیز قابل پیش بینی است که هرگاه این عزیزان با هر مرز و مشکلی مواجه می شوند، سعی می کنند با انواع بهانه ها ذهن خود را به سوی دیگر منحرف کنند.

این بار یک خبرگزاری با گزارش تصویری از «ساختمان فوق لوکس ساخته حسن روحانی! و خبر فروش آن توسط دولت سیزدهم به مضمونی تکراری تبدیل شد، اما این حاشیه سازی فرصتی را فراهم کرد تا داستان ساختمان سلام را برای تنویر افکار عمومی و قضاوت مردم بیان کنیم:

1- ساختمان سلام از یادگارهای دولت تدبیر و امید برای نهاد ریاست جمهوری است. از ابتدا قرار نبود استفاده شخصی باشد، اما از آنجایی که طبق قانون، روسای جمهور سابق باید دارای دفتر و پایگاه مادی باشند و این امر در دوره های قبل با استفاده از امکانات دیگر نهادها پیگیری می شد و در به همین دلیل، نهاد ریاست جمهوری دچار مشکل شد، بنابراین ساختمانی مطابق با تمامی استانداردهای ایمنی و مهندسی و معماری ایرانی-اسلامی به افتخار روسای جمهور سابق ایران به عنوان دفاتر ساخته شد.

2- در این گزارش به جای اسناد و فاکتورها فقط صدای پشت دوربین را بشنوید! حتی با توجه به قیمت ها همین بس که «ساختمان فوق لوکس» دارای جکوزی و استخر نیمه کاره، پنجره های گاوصندوق – طبق اصول حفاظتی – و 4 آسانسور است! مشکل اینجاست که هرگونه ساخت و ساز اساسی و نصب بارزترین امکاناتی که در اکثر ساختمان های جدید و مجتمع های بزرگ به چشم می خورد، مصداق «اولترالوکس» محسوب می شود. البته اگر نهاد ریاست جمهوری قصد فروش آن را در دوره سیزدهم داشته باشد، با توجه به شرایط تورمی می تواند آن را به چند برابر هزینه ساخت بفروشد.

3- حسن روحانی با انجام مسئولیت های مختلف دستور ساخت بناهای زیادی را صادر کرد و چندین یادگار ماندگار از خود به جای گذاشت. وی در دوران ریاست بر مرکز مطالعات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، ساختمانی 9 طبقه برای این مرکز ساخت که در سال 1376 به بنیاد مصطفان واگذار شد و سپس به مرکز پژوهش های شورای اسلامی تبدیل شد.

یکی دیگر از ساختمان های ساخته شده توسط روحانی، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری است. دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز ساختمانی برای دبیرخانه ساخت. او همچنین کاخ سفید را در دوران ریاست جمهوری خود بازسازی کرد. ساختمانی که 40 سال قدمت داشت، دست نخورده و بدون بازسازی رها شد.

ساختمان پژوهشگاه مجلس به پژوهشگاه مجلس تبدیل شد که تا دو سال پیش علیرضا زاکانی ریاست آن را بر عهده داشت. امروز ساختمان دبیرخانه خبرگان، محل برگزاری آزمون اجتهاد خبرگان کاندیدای انتخابات و محل ملاقات اعضای این دبیرخانه به ریاست آیت الله جنتی، سیدابراهیم رئیسی معاون اول رئیس جمهور و دبیری سید احمد خاتمی است. . ساختمان شورای عالی امنیت ملی سال ها محل سکونت آقای سعید جلیلی و 10 سال دفتر علی شمخانی بود و امروز نیز دفتر دبیر جدید شورا است. ساختمان سفید ریاست جمهوری هم دفتر آقای ابراهیم رئیسی است.

بناها به دستور روحانی ساخته شد و پیروانش به دنبال او به آنجا رفتند. گرچه در جریان ساخت و ساز و مرمت غم و اندوه فراوانی را متحمل شد و انتقادات زیادی شنید، اما بناهایی در سطح و شکوه نهادهای جمهوری اسلامی ساخت، حتی اگر به دست کسانی که این بناها را مجلل می دانستند و سپس آن را نامیدند. یک عمارت!

4- مالک ساختمان جماران نهاد ریاست جمهوری است که برای استقرار رئیس جمهور خریداری شده است. سید محمد خاتمی تا پایان دوره ریاست جمهوری خود در این ملک زندگی می کرد. پس از خاتمی، نه محمود احمدی نژاد و نه حسن روحانی در این خانه زندگی نمی کردند.

ملک جماران مدتی خالی ماند تا این که این سازمان تصمیم به احیای آن گرفت. در سال 1393 شروع به ساخت ساختمان جدید کردند اما پس از مدتی ساختمان متروکه شد و کار متوقف شد. کاوش‌های انجام شده همچنان به قوت خود باقی است و به اهالی محله به‌ویژه خانه‌های اطراف یادآوری می‌شود که فرسودگی این ملک زندگی و خانه‌های آنها را تهدید کرده است.

در سال 1399 نهاد ریاست جمهوری تصمیم گرفت کار را تمام کند و ساختمان را برای نهاد تمام کند نه برای رئیس جمهور. این در حالی است که روحانی تنها رئیس جمهوری است که در تمام مدت تصدی خود در خانه شخصی خود اقامت داشته و قصد مهاجرت به جماران را نداشته است.

محسن هاشمی رئیس سابق شورای شهر تهران در خصوص این ساختمان توضیح داد که زمین آن متعلق به نهاد ریاست جمهوری است و از آنجایی که بافت فرسوده است و حتی استانداردهای 2800 (ایمنی در برابر زلزله) را ندارد، نهاد ریاست جمهوری تصمیم به پارگی آن گرفت. پایین و دوباره آن را بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید