پشت صحنه پنچر شدن لاستیک هواپیما در مشهد

پشت صحنه پنچر شدن لاستیک هواپیما در مشهد

روز جدید : یکی از کارشناسان کنترل کیفیت ترمز و چرخ، ترکیدن لاستیک های هواپیما را به عوامل مختلفی نسبت می دهد. او که نخواست نامش فاش شود، گفت: اولین عامل سلامت لاستیک است. نحوه نگهداری و تولید، خرما و … تاثیر دارد. لاستیک ها بر اساس استانداردهای خاصی تولید می شوند. حتی در نصب این لاستیک ها بر روی چرخ ها و هواپیما نیز متخصصانی وجود دارند. تمامی نکات ایمنی هم قبل و هم در حین مونتاژ چرخ و حتی هواپیما بررسی می شود.

در چند هفته اخیر ماجرای پنچر شدن لاستیک هواپیماهای مشهد شماره 6 است. 6 فروند هواپیما که در باند 31 فرودگاه هاشمی نژاد هنگام برخاستن دچار نقص فنی شدند و پرواز فرود اضطراری کردند، اما ماجرا چیست. ?

مواد منفجره هواپیما منفجر شد. حادثه جدید در فرودگاه مشهد. یک بوئینگ 737 سپهران هنگام تاکسی به سمت پارکینگ پنچر شد. فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد دومین فرودگاه پرتردد کشور است. بعد از فرودگاه مهرآباد. این فرودگاه قبل از کرونا روزانه 180 پرواز داشت و در اوج سفر تعداد پروازها به 250 ورودی و خروجی می رسید. اکنون این فرودگاه با لاستیک پنچر بوئینگ در خبرها است.

ساعت 22:40 عصر دوشنبه 9 فروردین خبر لاستیک های عقب یک بوئینگ 737 این هواپیما از اصفهان در فرودگاه مشهد به زمین نشسته است. این پرواز 145 مسافر داشت که به سلامت پیاده شدند.

پرواز 6643 ATA در 7 آگوست 1401 در ساعت شش صبح دچار سانحه شد. هواپیمای مشهد-نجف پس از برخاستن، پنچر شد. این هواپیما پس از سوخت گیری در منطقه تقرب مشهد و رسیدن به وزن مجاز، در باند فرودگاه مشهد به زمین نشست. خلبان این پرواز درخواست تخلیه مسافران از طریق ناودان نجات را صادر کرد. تمامی مسافران این پرواز به سلامت از هواپیما خارج شده اند.

هنوز هفتاد و دو ساعت از گزارش سازمان هواپیمایی کشوری نگذشته بود. گزارشی از علل ترکیدن لاستیک خطوط هوایی هنگام ترکیدن لاستیک هواپیمای سپهران در این فرودگاه.

در چند هفته اخیر ماجرای پنچر شدن لاستیک هواپیماهای مشهد شماره 6 است. 6 فروند هواپیما که هنگام برخاستن از باند 31 فرودگاه هاشمی نژاد دچار مشکل فنی شدند و پرواز منجر به فرود اضطراری شد.

تجربه ای که در نوامبر 1400 تکرار شد

یک فروند هواپیمای بوئینگ شرکت هواپیمایی سپهران در تاریخ 2 آبان 1400 از مشهد به سمت فرودگاه کیش برخاست که دقایقی پس از برخاستن، وجود اجسام خارجی در باند فرودگاه به برج مراقبت فرودگاه مشهد اعلام شد و بررسی های بیشتر نشان داد که این هواپیما مشکوک است. اشیاء قطعات لاستیک هواپیما جدا شده بود.

وضعیت هواپیمای سقوط کرده بلافاصله به فرودگاه کیش اعلام شد و خوشبختانه خلبان توانست هواپیما را به سلامت در باند فرودگاه کیش فرود آورد و مسافران به سلامت به کانکس فرودگاه منتقل شدند.

بررسی های کارشناسان فنی شرکت هواپیمایی سپهران حاکی از ترکیدگی لاستیک شماره 4 هواپیما و آسیب به بدنه هواپیما بود. این اتفاق حتی باعث تغییر وضعیت سطح زیرین بال نیز شد. ترکیدن یک چرخ فشار بیشتری به چرخ های دیگر وارد می کند و در نهایت هواپیما روی زمین فرود می آید.
نوار 31 مشکوک یا برجستگی های رنگی؟

شش و طبق یک داستان هشت تجربه انفجار چرخ در سال 1401 به نام فرودگاه مشهد ثبت شده است. ترکیدن لاستیک که عواقبی برای این فرودگاه دارد.

بر اساس اعلام سرویس بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری، این فرودگاه توصیه ایمنی برای ارتقای کیفیت باند اصلی فرودگاه را رعایت نکرده است. بر اساس اعلام دفتر حوادث سازمان هواپیمایی کشوری، این فرودگاه در توقف و رنگ آمیزی موفق نبوده و باید خسارت ناشی از پنچری لاستیک را به شرکت های هواپیمایی بپردازد.

پیش از اعلام غرامت به شرکت های هواپیمایی، دفتر سانحه سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد اطلاعات مربوطه را جمع آوری کرده است. به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ به دلیل وقوع حادثه در باند L-31 R 13 فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، تحقیقات ایمنی آغاز شد. با بررسی اطلاعات مربوط به این رویداد، توصیه های ایمنی لازم برای جلوگیری از وقوع مشابه صادر خواهد شد.»

حادثه ترکیدن لاستیک شایعاتی را ایجاد کرد و آنها را 6 بار تکرار کرد. شایعه Band 31 مشکوک است. اکنون پنچر شدن لاستیک ها و همراهی آنها با استاندارد Band 31 حساسیتی ایجاد کرده است. حساسیتی که مطالعه را در این زمینه تعریف کرد. برخی از تحقیقات توسط برخی منابع آگاه گزارش شده است.

در اسناد، آسیب به باند 31 فرودگاه مشهد به عنوان دلیل اصلی اختلال ذکر شده است. برخی از کارشناسان صنعت هوانوردی نیز معتقدند مشکل سطح باند در این فرودگاه وجود دارد. مشکلی به دلیل ناهمواری سطح نوار. اگرچه هنوز هیچ بیانیه رسمی در این مورد وجود ندارد.
سیستم مدیریت ایمنی فرودگاه های کشور باید رصد شود

اما در نتیجه گزارش بررسی علت این حادثه در نهایت توصیه شد برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی و کنترل اجسام خارجی بر روی سطوح پروازی کشور، فرآیند رنگ آمیزی سطوح پروازی فرودگاه های کشور در به این صورت که ابتدا رنگ قبلی از سطوح پاک می شود و سپس رنگ جدید اعمال می شود

این گزارش ایمنی تاکید می کند که نادیده گرفتن خطرات فرودگاهی و اولویت ندادن به حل مشکلات فرودگاهی باعث آسیب به خطوط هوایی و کاهش ایمنی پروازها می شود.

در پایان این گزارش خاطرنشان می‌کند که سیستم مدیریت ایمنی فرودگاه‌های کشور رصد می‌شود، بنابراین فرآیندهای رسیدگی به گزارش‌های ایمنی، توسعه فرهنگ ایمنی، تخصیص منابع مالی و انسانی، آموزش مدیران و مدیریت ریسک در فرودگاه‌ها مطابق با الزامات انجام می‌شود. .

لاستیک شارژ نمی شود!

در مورد رکورد پنچر شدن لاستیک هواپیما در باند فرودگاه، این یک تجربه مشترک بین فرودگاه های مهرآباد، ماهشهر و شیراز است. اما در این بین مشهد به دلیل تکرار این اتفاق رکورددار بود. می توان گفت ترافیک بالای فرودگاه، حجم بالای مسافران، دما و ارتفاع زیاد فرودگاه رکورد زد. البته در قالب عوامل کمکی و فرعی.

نقش لاستیک در این تصادف چیست؟ آیا بی کیفیتی و استهلاک آنها در این حوادث نقش داشته است؟ بر اساس گزارش ها، تمامی لاستیک ها دارای برند هستند و از تیراژ تولید شرکت های معتبر به پای هواپیما رسیده اند. شرکت هایی مانند دانلوپ، بریجستون، میشلن، گودیر و… بنابراین بحث تولیدکنندگان، مواد ساخت و… جایی در بین متهمان پرونده حادثه فرودگاه مشهد ندارند.

برخی از چرخ ها طبق گزارش ها تعمیرات اساسی شده اند. اگرچه برخی از آنها جدید هستند. اگرچه برخی از چرخ های جدید نیز در حوادث پنچر شدن تایر آسیب دیده اند. هر چند گزارش ها حاکی از آن است که گرما و ارتفاع زیاد فرودگاه های کشور در بروز چنین اتفاقاتی تاثیر مستقیم دارد.

فرودگاه بدون گواهی

فرودگاه مشهد گواهینامه عملیاتی از سازمان هواپیمایی کشوری ندارد. بر اساس اسناد موجود، فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد توسط شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اداره می شود. اگرچه این فرودگاه بر اساس الزامات جدید مقررات فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری موفق به اخذ گواهینامه فرودگاهی نشده است.

البته نباید از این نکته غافل شد که ارتفاع این فرودگاه از سطح دریا است و در هوای گرم هواپیماها کارایی محدودی در آنجا دارند. فرودگاه به پرداخت غرامت محکوم شد. بر اساس گزارش های موجود، سهم فرودگاه از خسارت وارده به شرکت های هواپیمایی مشخص شده است. در واقع شرکت های فرودگاهی باید به شرکت های هواپیمایی خسارت بپردازند. اگرچه شرکت های هواپیمایی تا زمان رفع مشکل باند فرودگاه مشهد از حمل سوخت اضافی در ایستگاه مشهد خودداری کنند.

در گزارش بررسی علت این حادثه بر لزوم بازنگری در روند بررسی روسازی سطوح پروازی در فرودگاه ها به شدت تاکید شده است. به گزارش اطلاعات فنی، هواپیمای حادثه دیده در فرودگاه مشهد دارای گواهینامه معتبر قابلیت پرواز است.

بر اساس گزارش واحد صلاحیت پروازی شرکت هواپیمایی سپهران، بازرسی های دوره ای هواپیما در محدوده زمانی مقرر در برنامه تعمیر و نگهداری هواپیما انجام شد. با این تاییدیه‌ها، تمرکز تیم بررسی سانحه بر کیفیت دوگانه لاستیک چرخ‌های ارابه فرود در سمت راست هواپیما بود که نتایج حاکی از کیفیت بالای لاستیک‌های خریداری‌شده از شرکت سپهران فرانسه بود.

تجزیه و تحلیل تمامی اطلاعات فنی هیچ نقص فنی در چرخ های هواپیما را تایید نکرد و برخورد جسم خارجی با چرخ شماره 4 هنگام برخاستن هواپیما از باند 31 فرودگاه مشهد با سرعت بالا علت اصلی آن اعلام شد. ترکیدگی چرخ و آسیب هواپیما

نمی توان یک یا دو دلیل آورد. عوامل زیادی وجود دارد

یکی از کارشناسان کنترل کیفیت ترمز و چرخ، ترکیدن لاستیک های هواپیما را به عوامل مختلفی نسبت می دهد. او که نخواست نامش فاش شود، گفت: اولین عامل سلامت لاستیک است. نحوه نگهداری و تولید، خرما و … تاثیر دارد. لاستیک ها بر اساس استانداردهای خاصی تولید می شوند. حتی در نصب این لاستیک ها بر روی چرخ ها و هواپیما نیز متخصصانی وجود دارند. تمامی نکات ایمنی هم قبل و هم در حین مونتاژ چرخ و حتی هواپیما بررسی می شود. آلودگی لاستیک و وجود اجسام نوک تیز از جمله عواملی است که باعث خراشیدگی و ترکیدن لاستیک می شود. خرابی و قفل شدن سیستم ترمز هواپیما باعث می شود هواپیما به یک سمت غلت بزند و باعث ترکیدن لاستیک شود.

به گفته این کارشناس، کنترل کیفی ترمزها و چرخ ها، نوع فرود و ضربه از جمله عوامل دخیل در پنچر شدن لاستیک است. عوامل محیطی مانند گرمای هوا باعث ترکیدن نیتروژن در لاستیک می شود. هنگامی که لاستیک ها روی چرخ ها نصب می شوند، آنها همچنین دارای وسایل ایمنی هستند که هنگام افزایش دما هوا را تنظیم می کنند. همچنین باید خرابی این وسایل ایمنی را یکی از دلایل پنچری لاستیک بدانیم.»

فشار بیش از حد زمان فرود یکی از عواملی است که نباید نادیده گرفته شود. «محل نصب فاکتورهایی مانند لامپ و … در مسیر نیز نیاز به بررسی دقیق دارد. اگر این عوامل به درستی نصب نشوند و خلبان در هنگام فرود به آنها نزدیک باشد، باعث باد شدن لاستیک می شود.»

نوارها بر اساس استانداردهای بین المللی و اعتبارات خاص ساخته شده اند. باید بررسی شود که آیا این حوادث فقط برای یک شرکت هواپیمایی تکرار می شود یا خیر. اگر خطوط هوایی متفاوت باشند، عوامل بیرونی دخیل هستند. اما اگر این حادثه دوباره برای یک شرکت هواپیمایی تکرار شود، مشکل از خود شرکت هواپیمایی است.

دیدگاهتان را بنویسید