پلیس سرکوب شده در دهه 1990; هر 5 روز یکبار شهید می شود


ساعت: 17:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۰
کد خبر: 1902968

در دهه گذشته 789 نفر از نیروهای فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی در رده های مختلف به شهادت رسیده اند و این یعنی هر 5 روز یک نفر از کارکنان این نیروی نظامی به شهادت رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ برای مدت طولانی نیروی انتظامی در ایران متشکل از دو اداره اصلی شهربانی (نظمیه) و ژاندارمری (شامل ژاندارمری مرزی و ژاندارمری روستایی) بود. پس از انقلاب اسلامی ایران، کمیته انقلاب اسلامی به عنوان یکی از ارکان برقراری نظم و امنیت داخلی کشور و پاسداری از ارزش های جمهوری اسلامی ایران به این سازمان پلیس اضافه شد.

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فرجا) یکی از شاخه‌های نیروهای مسلح ایران است که وظیفه پلیس و مرزبانی را در ایران بر عهده دارد. این فرماندهی در سال 1400 برای تغییر ساختار نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که در سال 1370 با ادغام نیروی انتظامی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی ایجاد شد، تأسیس شد.
فرجا اکنون مسئولیت حفظ امنیت در ایران را بر عهده دارد و کار او نیز تحت نظارت وزارت کشور است. تعداد پرسنل فعال در فرماندهی پلیس (افسران و درجه داران) بیش از 60000 نفر برآورد شده است.


فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی در دهه اخیر 789 شهید در راه حفظ نظم و امنیت تقدیم کشور کرده است.آنچه حائز اهمیت است این است که فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی در دهه اخیر 789 شهید را در راه برقراری نظم و امنیت تقدیم کشور کرده است که نامی از آنها کم است و این خود نکات مهمی را در پی دارد.


فرجه از چند قسمت تشکیل شده است؟

فرماندهي انتظامي جمهوري اسلامي ايران داراي 16 لشكر مجزا است كه هر يك وظيفه خاصي دارند. سازمان حفاظت اطلاعات فرجا، سازمان عقیدتی سیاسی، پلیس پیشگیری، راهنمایی و رانندگی، پلیس آگاهی، پلیس امنیت اقتصادی، پلیس مبارزه با مواد مخدر، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، پلیس فضایی تولید و تبادل اطلاعات، فرماندهی مرزبانی، پلیس بین الملل، فرجا خطوط هوایی، یگان ویژه، حفاظت فردی و دهبان فرجا، سازمان وظیفه عمومی و بازرسی فراجا از اجزای این فرماندهی نظامی هستند.


کدام بخش بیشترین شهید را دارد؟

تحلیل آمار و اطلاعات به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که در دهه گذشته از سال 1389 تاکنون 789 نفر از کارکنان و سربازان این سازمان جان باخته‌اند که بیشترین تعداد آن‌ها مربوط به سال 1392 با 91 شهید است. سال های 1390 و 1392 به ترتیب با 84 و 83 شهید در رتبه های بعدی قرار دارند.


پلیس سرکوب شده در دهه 1990;  هر 5 روز یکبار شهید می شود



نگاهی دقیق به اطلاعات حوزه شهدای نیروی انتظامی نشان می دهد که در بین تمامی شاخه های این نیرو، مرزبانی، پلیس پیشگیری و سپس پلیس آگاهی و نظام وظیفه بیشترین تعداد شهدای این حوزه را به خود اختصاص داده اند. پلیس مرزی در دهه اخیر 305 نفر از اعضا و پرسنل خود را در مرزهای کشور به نام کشور تقدیم کرده است و پس از آن پلیس پیشگیری با 164 نفر و پلیس آگاهی با 103 شهید بیشترین تعداد شهدا را در رتبه های بعدی قرار داده اند.


پلیس سرکوب شده در دهه 1990;  هر 5 روز یکبار شهید می شود


نتیجه
در مکتب توحید، آنچه ارزش و ماندگاری دارد در راه خدا و برای خدا شکل می گیرد. هر بخشی از زندگی انسان که برای خدا خرج می شود، هر کاری که برای خدا انجام می شود، و تمام پولی که در این راه خرج می شود، ارزش واقعی و ماندگاری دارد و از این نظر، انجام کاری برای خدا سخت تر می شود. هر چه نیت خالص باشد، ارزش و تأثیر آن بیشتر است. پس هر نوع توجه و تلاش در راه خدا مصداق جهاد فی سبیل الله است. در این مکتب ایثار در راه خدا و دفاع از حق در بالاترین سطح ارزش گذاری شده و فرهنگ ایثار و شهادت در متن اسلام از ویژگی درخشان و بارزی برخوردار است که به کرات در قرآن و احادیث نبوی.

بنابراین در عمل شهادت شکی نیست، اما در این میان باید به این نکته مهم توجه کرد که با از دست دادن هر یک از این عزیزان در راه شهادت، سرمایه عظیمی از نیروی انسانی در عمل از بین می رود. نیروهایی که سال ها تلاش و هزینه برای آنها خرج شده و از دست دادن نیروی مجرب در دفاع از مرزهای کشور مانند از دست دادن سرمایه های عظیم معنوی و اقتصادی است.


تجزیه و تحلیل دقیق آمار نشان می دهد که طی 3852 روز گذشته (از سال 2013 تا کنون) به طور متوسط ​​هر 12 روز یک بار یکی از مرزبانان فاراژ کشته شده است.همانطور که مشخص است نیروهای مرزبانی بیشترین تلفات را متحمل شدند که نشان دهنده اهمیت فراوان مرزهای کشور در حفظ و تامین امنیت شهروندان ایرانی است. لذا بررسی علل این تعداد شهید باید در اولویت نهادهای ذیربط باشد و تا حد امکان از تعداد شهدای این حوزه بکاهد.
تجزیه و تحلیل دقیق آمار نشان می دهد که در 3852 روز گذشته (از سال 2010 تاکنون) به طور میانگین هر 12 روز یک نفر از مرزبانان فاراژ کشته شده است.

البته باید پذیرفت که انتخاب این رشته خدمت به کشور با سختی ها و مشکلاتی روبه رو است و این افراد نه تنها خود، بلکه خانواده هایشان نیز با این مشکلات مواجه هستند. بنابراین از دست دادن هر یک از این عزیزان برای خانواده ای در ایران غم و اندوه است.
هر چند نهادهای حمایتی دست از اقدام در این زمینه برنداشته و تمام تلاش خود را برای حفظ جایگاه و جایگاه این عزیزان به کار گرفته و می کنند، اما قطعاً از دست دادن یکی از اعضای خانواده دامن می زند.

تعداد شهدای نیروی انتظامی در ایران به نسبت جمعیت کشور نیز جالب توجه است. به عنوان مثال در سال 1390 به ازای هر 894 هزار و 639 نفر از جمعیت ایران، یک پلیس جان خود را از دست می داد و در سال 1400 این درصد به ازای هر یک میلیون و 500 هزار و 982 نفر از جمعیت ایران، یک پلیس شهید می شد.

با توجه به نسبت جمعیت ایران و آمریکا، تعداد شهدای پلیس ما سه برابر تعداد پلیس های کشته شده در این کشور است.مقایسه این آمار با ایالات متحده آمریکا در سال 2021 (1400) نشان می دهد که تعداد پلیس کشته شده در آن کشور به ازای هر 4586781 نفر یک نفر است. مقایسه آمار این دو کشور با یکدیگر نشان می دهد که کشور ما به نسبت جمعیت، بیش از 3 برابر ایالات متحده آمریکا شهدای پلیس دارد.
اگرچه مرز زمینی آمریکا تنها با دو کشور کانادا و مکزیک است، اما ایران با 8 کشور مرز زمینی مشترک دارد، اما با این وجود چنین آمار و ارقامی از شهدای نیروی انتظامی توجه نهادهای ذیربط به ویژه در فرماندهی مرزبانی را می طلبد. .

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید