پول نداری، حشرات بخور! | روز جدید

پول نداری، حشرات بخور!  |  روز جدید

روز جدید تبلیغات آژانس Sedawasima درباره فواید حشرات خوراکی به عنوان یک منبع پروتئینی جایگزین در روزهای اخیر با واکنش ها و انتقادهای زیادی مواجه شده است. اگرچه بعداً این مطلب از صفحه خبرگزاری حذف شد، اما پیش از این شاهد اخبار مشابهی بودیم که از فواید ملخ به عنوان یک غذای خاص صحبت می شد. علاوه بر این کارشناس برنامه در یکی از برنامه های تلویزیونی، نسخه جنجالی برنج خالی بخور و میوه نخورید را پیچیده کرد. این نسخه ها با توجه به شرایطی است که در چند سال گذشته و با افزایش قیمت ها، بسیاری از اقلام اصلی به ویژه گوشت قرمز که یک ماده غذایی پروتئینی و ارزشمند برای سلامتی مردم است، از سفره بسیاری حذف شده و یا به شدت کاهش یافته است. ایرانی ها. سیاست‌های اقتصادی خاصی برای تأثیرگذاری بر سبد غذایی و وضعیت معیشتی بخشی از جامعه ایران در دوره‌های مختلف اعمال شده است. در چند ماه گذشته و پس از حذف ارز ترجیحی، قیمت برخی از اقلام اساسی غذایی افزایش چشمگیری داشته و سطح ثروت بسیاری از سرپرستان خانوار برای تامین حداقل معیشت به شدت کاهش یافته است. طبق بررسی های انجام شده، یک خانوار ایرانی برای داشتن یک رژیم غذایی سالم باید حداقل 5 میلیون تومان در ماه هزینه کند. هزینه ای که فراتر از توان بسیاری از خانواده های کم درآمد ایرانی به نظر می رسد.

به کاهش مصرف گوشت قرمز ادامه دهید

مهدی میرزا امین، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و پخش گوشت گاو، کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان را دلیل اصلی رکود در این بازار عنوان کرد و خاطرنشان کرد: مردم در خرید انواع گوشت دقت می کنند. پروتئین، و تقاضا برای خرید گوشت مرغ کاهش می یابد، اگرچه کمتر از قیمت مصوب عرضه می شود. به گفته وی میزان خرید گوشت توسط مصرف کنندگان قابل توجه نیست و خریدها نسبت به ماه گذشته 15 تا 20 درصد کاهش داشته است. و این کاهش مصرف نسبت به سال گذشته 100 درصد کاهش یافته است.

جبران پروتئین از دست رفته با قارچ و سویا

همچنین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت معیشتی خانوارها نشان می‌دهد که همه دهک‌های درآمدی مصرف گوشت قرمز اعم از گوسفند و گوساله را کاهش داده‌اند و برای جبران کمبود پروتئین، قارچ، سویا، مرغ و تخم‌مرغ را جایگزین کرده‌اند.

نگاهی به میزان مصرف کالاهای اساسی نشان می دهد که نه تنها کالری دریافتی کاهش یافته است، بلکه کیفیت سبد غذایی خانوار نیز کاهش یافته و میزان مصرف کالاهای مرغوب کاهش یافته و جایگزین آن شده است. کالاهای بی کیفیت البته این تجربه را در موارد دیگر از جمله گردشگری نیز شاهد هستیم. بر اساس گزارش ها، کیفیت سفر مردم به دلیل افزایش قیمت ها کاهش یافته و از اقامت در هتل ها به اقامت در کنار اقوام و اقامت در چادر تبدیل شده است. نگرانی ها در مورد مصرف محصولات ضروری باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری برای سلامت مردم شده است.

هشدار بهداشت عمومی

در 15 سال گذشته مصرف گوشت در کشور به دلیل افزایش قیمت ها بسیار کاهش یافته است. به عنوان مثال در سال 1363 هر خانوار ایرانی حدود 57 کیلوگرم گوشت در سال مصرف می کرد، در حالی که امروزه این میزان به 12 تا 6 کیلوگرم رسیده است. در مجموع بررسی روند مصرف گوشت در ایران نشان می دهد که با وجود نقش مهم این محصول غذایی در سلامت شهروندان و خانوارها، در مقایسه با استانداردهای جهانی بسیار کمتر مصرف می شود.

میشم موسایی، استاد دانشگاه درباره کاهش مصرف گوشت قرمز در کشور گفت: زمانی که تورم افزایش می‌یابد و قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد، ابتدا کالاهای غیرضروری، لوکس و غیرخوراکی از سبد مصرف خانوار حذف می‌شود و پس از آن مناسب است. کالاهای مصرفی که گوشت قرمز نمونه ای از آن است.

موسایی کاهش مصرف گوشت قرمز را خطری برای سلامت جامعه دانست و گفت: حذف گوشت قرمز از سفره خانوار را با جایگزینی غذای دیگری نمی توان توجیه کرد. زیرا پروتئین های خاصی در گوشت وجود دارد که در سایر محصولات غذایی مشابه نیستند. این استاد دانشگاه با اشاره به گرانی ها گفت: در این شرایط مرغ جایگزین گوشت می شود و با گرانی مرغ، ماهی جای آن را می گیرد و پس از آن لوبیا و سویا قرار می گیرد.

وی ضمن هشدار نسبت به کاهش مصرف گوشت قرمز گفت: این معضل بر سلامت جامعه به ویژه نوجوانان و بانوان تاثیرات مخربی گذاشته و باعث ضعیف شدن بدن و مساعد شدن آن برای ورود باکتری ها و میکروب ها می شود. در نهایت کارایی و بهره وری جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

حسین راغوفر پژوهشگر حوزه فقر و عدالت اقتصادی با اشاره به اثرات جبران ناپذیر مصرف اقلام اساسی بر سلامت جامعه، افزایش نابرابری ها و فقر را ناشی از اجرای سیاست های تعدیل اقتصادی از دهه هفتاد تا کنون دانست و گفت: این افزایش نابرابری ها و فقر را به دنبال دارد. از دهه هفتاد تاکنون، تهیه اقلام اساسی. مردم با چالش روبرو هستند و شاخص های بهداشتی به ویژه در مناطق فقیر و مرزی کاهش یافته است که یکی از نتایج رشد پایین دانش آموزان است.
این پژوهشگر فقر و عدالت اقتصادی با بیان اینکه از سال 73 تاکنون بیش از 85 اعتراض به گرانی نان داشته ایم، می‌گوید: سازوکار هماهنگی برای شنیدن صدای نیازمندان و راهکارهایی برای کمک به معیشت آن‌ها ضروری است.

سلامت شهروندان زیر رگبار گرانی ها قرار دارد

محصولات پروتئینی پس از نان و میوه در جایگاه سوم هرم غذایی قرار دارند. به گفته یک متخصص تغذیه، مصرف گوشت قرمز برای هر ایرانی سالم باید معادل 45 گرم در روز و برای یک خانواده سه نفره به 4 کیلوگرم در ماه برسد. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز به طور میانگین به 250 هزار تومان رسیده است و یک خانوار ایرانی باید ماهانه یک میلیون تومان برای تامین گوشت قرمز خود هزینه کند. برای سایر محصولات پروتئینی، وضعیت هزینه سرسام آور است. هر ایرانی در روز به یک تخم مرغ نیاز دارد و در نتیجه هر خانوار ایرانی به سه عدد تخم مرغ در ماه نیاز دارد که هزینه آن 300 هزار تومان برآورد شده است. در نهایت برای تامین نیازهای اولیه غذایی و داشتن زندگی سالم با حداقل ها، یک خانوار ایرانی باید ماهانه 5 میلیون و 350 هزار تومان هزینه کند، چیزی معادل حداقل دستمزد یک کارگر در کشور.

دیدگاهتان را بنویسید