پیدا کردن و پنهان کردن دلار برای یک سودانی کابوس است

پیدا کردن و پنهان کردن دلار برای یک سودانی کابوس است

از یک سو، فشار تحریم‌های آمریکا می‌تواند فضا را برای ظهور و استفاده ابزاری از صدری و دیگر جریان‌های رقیب سودانی فراهم کند. تداوم بحران قاچاق دلار می تواند به ابزار مهمی برای انتقام از رقبای درون هماهنگی شیعیان تبدیل شود. از سوی دیگر می توان سرنوشتی مشابه دولت عادل عبدالمهدی را برای سودانی ها در صورت عدم تعادل در بازار ارز پیش بینی کرد.

با گذشت روزهای بیشتری از ریاست جمهوری محمد شیعه السودانی در کابینه دولت عراق، فشار آمریکا برای دور کردن بغداد از ایران افزایش می یابد. در چند هفته گذشته، داستان دلار و قاچاق آن به ایران است که سودانی و دولتش را در مرکز فشار تهران و واشنگتن در قلب بغداد قرار داده است.

طبق گزارش فرارو، زمانی که السودانی در 27 اکتبر 2022 (5 آبان 1401) به عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رسید، خود را برای چالش تنش های ایران و آمریکا در عراق و پیامدهای آن آماده کرده بود، اما شاید تصور نمی کرد که پای «دلار» وسط این ماجرا کشیده می شد. در چند هفته گذشته مشکل قاچاق دلار و فشار شدید دولت آمریکا بر سودان به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. در تحلیل این روند، بحث این مقاله این است که مشکل قاچاق دلار و ابعاد آن فراتر از چالش های عادی و گاه و بیگاه است. حتی همین موضوع می تواند آینده سیاسی سودان را تعیین کند و میدانی برای استثمار رقبای داخلی باشد.

ماجرای قاچاق دلار از عراق به کشورهای همسایه از جمله «ایران» نه موضوع جدیدی است و نه حتی عجیب. این امر به دنبال خروج ایالات متحده از برجام به دستور دونالد ترامپ در می 2018 (مه 2018) در دولت های عادل عبدالمهدی و بعداً مصطفی الکاظمی صورت گرفت. حال سوال اینجاست که چرا مشکل قاچاق دلار از عراق به ایران برای واشنگتن اینقدر مهم شده است؟ چرا سیاستمداران کاخ سفید بدون هیچ خجالتی به طور جدی از رویارویی متمرکز با قاچاق دلار ایران صحبت می کنند؟ در پاسخ به این سوال دو سوال قابل طرح است.

اولا؛ السودانی با حمایت چارچوب هماهنگی شیعیان به عنوان شخصیتی که از حزب الدعوه ظهور کرده بود، نخست وزیر عراق شد. یعنی پایگاه آن یک جریان ضد آمریکایی و نزدیک به جمهوری اسلامی ایران است. از آغاز تحلیف السودانی، آمریکایی ها که از نزدیکی فزاینده بغداد در دوران ریاست جمهوری السودانی نگران بودند، رویکرد محتاطانه ای نسبت به وی در پیش گرفتند. از دیدگاه استراتژیست های واشنگتن، میدان بازی باید به گونه ای مدیریت می شد که ایران در دوران نخست وزیری سودان بر بغداد هژمونی پیدا نکند. در این زمینه سعی دارند حداقل انعطاف یا تسامح را در زمینه معافیت عراق از تحریم ها علیه ایران اعمال کنند.

دومین؛ دلیل دیگر سخت گیری و برنامه ریزی جدی آمریکا برای معضل قاچاق دلار، رویکرد جدید دولت آمریکا در قبال ایران است. رویکردی به نام «طرح ب» در دستور کار قرار دارد. استراتژی مهار و مهار یا به اصطلاح پلان B شامل مجموعه ای از اقدامات مانند تحریم، ایجاد اجماع، افزایش فشار برای مسدود کردن کانال های مالی و در نهایت استفاده از زور در صورت شکست دیپلماسی است. با کم رنگ شدن امید به احیای برجام و توقف طولانی مدت مذاکرات، به نظر می رسد واشنگتن رویکرد مسدود کردن کانال های مالی و صادرات انرژی ایران را جدی تر از همیشه در پیش گرفته است. در این میان، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس، محورهای اصلی مورد توجه واشنگتن هستند.
داستان پیچیده دلار و زنگ خطر برای سودانی ها

در سال‌های بعد از 2003 نرخ هر دلار آمریکا بین 1190 تا 1250 دینار عراق تعیین شد و سال‌ها این نرخ در بازار ارز آن کشور ثابت بود. در سال 2021 دولت مصطفی الکاظمی برای جبران کسری بودجه تصمیم گرفت نرخ هر دلار را به 1450 تا 1500 دینار افزایش دهد. در زمان تصدی محمد شیعه السودانی، یکی از وعده های مهم او و حامیانش در هماهنگی شیعیان کاهش نرخ برابری دلار در برابر دینار بود.

چند ماه پس از روی کار آمدن دولت جدید، آنچه در عمل اتفاق افتاد نه تنها کاهش دلار، بلکه افزایش تاریخی به حدود 1800 دینار عراق بود. در این حادثه عامل اصلی مربوط به ماجرای «قاچاق ارز» و اقدامات دولت آمریکا علیه بانک های عراقی است. در سال های پس از 2003، روند بازگرداندن دلار به عراق به گونه ای بود که درآمدهای نفتی عراق به صورت دلار ابتدا نزد بانک مرکزی آمریکا واریز و سپس این مبلغ به بانک مرکزی بغداد واریز شد. هدف از این تحریم جلوگیری از دریافت درآمد دلاری گروه های غیردولتی و جلوگیری از فساد است.

روال بازگرداندن درآمدهای نفتی آمریکا به عراق نیز به صورت حواله روزانه بود، اما اخیراً فدرال رزرو آمریکا به طور ناگهانی حجم حواله های روزانه را کاهش داد. به گونه ای که از حواله های روزانه 200 میلیون دلاری، حجم حواله ها ناگهان به کمتر از 60 میلیون دلار رسید. خزانه داری آمریکا به بهانه دوری از تحریم ها، چندین بانک عراقی را در لیست سیاه قرار داده است. ادعای آمریکایی ها این بود که مبقلی حدود 3 میلیون دلار ارز دولتی از بانک های عراق گرفته و از طریق جعل و جعل اسناد به ایران قاچاق کرده است.

سیاست انقباضی و محدودیت های اعمال شده توسط فدرال رزرو برای انتقال دلار به بانک های عراقی باعث شد که دولت عراق با کاهش ذخایر دلاری مواجه شود. در این شرایط نرخ دلار افزایش تاریخی را تجربه کرد. سودانی در مواجهه با این وضعیت بلافاصله تصمیمات فوری گرفت. در اولین گام، دولت عراق اعلام کرد که نیروهای امنیتی به طور ویژه برای مقابله با مشکل قاچاق دلار مأمور شده اند. مصطفی غالب الجبوری، نخست وزیر عراق در گام دوم، رئیس وقت بانک مرکزی را برکنار و علی محسن العلاق را جایگزین وی کرد.

القالق در گام سوم به عنوان چهره ای با تجربه و آشنا برای آمریکایی ها بلافاصله با معاون اداره مبارزه با تروریسم و ​​اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا در ترکیه دیدار کرد. ماموریت رئیس جدید بانک مرکزی مشخص بود: «کنترل نرخ ارز»، شواهد نشان می دهد دیدار رئیس جدید بانک مرکزی عراق با آمریکایی ها تعهدات ویژه ای را در قبال واشنگتن ایجاد کرد. بغداد ظاهراً قول داده است که قوانین سختگیرانه ای را در مورد مبدا و مقصد همه دریافتی های دلاری اتخاذ کند.

متعاقباً دولت سودان یک هیئت سیاسی-اقتصادی به ریاست فواد حسین وزیر امور خارجه عراق به واشنگتن فرستاد تا گام های جدی تری در جهت توافق و ترغیب آمریکا بردارد. در این سفر هیات عراقی که رئیس کل بانک مرکزی آن را همراهی می کرد، با نمایندگان وزارت دارایی و وزارت امور خارجه آمریکا دیدارهای جدی داشت. جزییات هیچ توافقی هنوز اعلام نشده است، اما نکته مهم این است که دولت سودان در جدی ترین گامی که تاکنون برای کنترل نرخ ارز وجود دارد، در بودجه سال 2023 مبلغ هر دلار را 1320 دینار در نظر گرفته است. 7 2023 (18 بهمن 1401) هیئت مدیره بانک مرکزی عراق نرخ دلار را اصلاح کرد. این تصمیم منجر به کاهش شدید نرخ برابری دلار در برابر دینار شد.

سودان و افتادن در میدان بحران های خفته

ماجرای گران شدن دلار و اقدامات دولت سودان برای مهار آن، در نگاه اول این تصور را ایجاد می کند که آقای نخست وزیر توانسته امور را مدیریت کند. یا به اصطلاح بازار ارز را از طوفان چند ماه گذشته به سمت ساحل هدایت کنید. اما در این داستان یک مشکل بسیار بزرگ وجود دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت. این عبارت است: “آسیب پذیری دولت سودان در برابر سیاست ایالات متحده”.

البته، السودانی نیز به شدت از تهدیدات ناشی از احتمال نقش آفرینی آمریکایی ها علیه او و دولتش آگاه است. اقدامات اخیر او در داخل و برنامه های او برای سفر به واشنگتن در آینده نزدیک شاهد این امر است. گسترش تحریم های ایالات متحده و سیاست تنبیهی فدرال رزرو علیه بانک مرکزی عراق می تواند اداره اقتصادی این کشور را برای دولت سودان دشوارتر کند. اگرچه در مرحله فعلی برای آرام کردن فعالان اقتصادی کشور و محدود کردن تورم، سودانی ها متعهد به تامین نیازهای وارداتی با قیمت رسمی ارز هستند و بودجه را با نرخ 1320 دینار در برابر دلار بسته اند، اما در در آینده، این تفاوت ممکن است آنقدر بزرگ شود که این سیاست عملاً بی اثر شود.

موضوع برخورد با قاچاق دلار اگرچه در حال حاضر محدود به نظر می رسد اما ممکن است در آینده شرایط تغییر کند. هر نوع تحریم و فشار آمریکا می تواند علاوه بر برهم زدن ساختار اقتصاد عراق، عملاً دست دولت را در اجرای پروژه های بزرگ عمرانی ببندد. تحقق بودجه 95.2 میلیارد دلاری عراق در سال 2023 راه بسیار دشواری در پیش دارد.

از یک سو، فشار تحریم‌های آمریکا می‌تواند فضا را برای ظهور و استفاده ابزاری از صدری و دیگر جریان‌های رقیب سودانی فراهم کند. تداوم بحران قاچاق دلار می تواند به ابزار مهمی برای انتقام از رقبای درون هماهنگی شیعیان تبدیل شود. از سوی دیگر می توان سرنوشتی مشابه دولت عادل عبدالمهدی را برای سودانی ها در صورت عدم تعادل در بازار ارز پیش بینی کرد.

به نظر می رسد جریان های فعلی در داخل هماهنگی و سودان نیز تا حد زیادی متوجه این تهدید هستند. برخلاف ادعاهای اولیه مبنی بر لزوم خروج کامل نیروهای آمریکایی، اخیرا شاهد کاهش موضع دولت عراق در قبال آمریکا بوده ایم. السودانی برای نشان دادن دوری خود از ایران بارها از واژه نادرست خلیج فارس استفاده کرده، دستور جلوگیری از قاچاق ارز به ایران صادر کرده، از نیروهای مستشاری باقی مانده آمریکا حمایت کرده و با کشورهای عربی نزدیک شده است. سفارش روزانه

دیدگاهتان را بنویسید