طرح حفاظتی؛ فرش و جلوی پایداری را پیدا کنید و پنهان کنید

طرح حفاظتی؛  فرش و جلوی پایداری را پیدا کنید و پنهان کنید

روز جدید : طرح دفاع سایبری شاید جنجالی ترین طرح مجلس یازدهم باشد. طرحی که این روزها عرصه مقابله با فرش و جبهه پایداری شده است.

«طرح سایبری حمایت از مصرف کننده» یا به اختصار آن را شاید بتوان مهم ترین طرح مجلس یازدهم از نظر افکار عمومی دانست.

موضوع فضای مجازی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی مختلف مدت هاست که در کانون درگیری های سیاسی در ایران قرار گرفته است. این موضوع به ویژه در دولت حسن روحانی پس از گسترش زیرساخت های اینترنتی و استقبال شدید از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی روز به روز بیشتر می شود.

بنیادگرایان و به ویژه طیف رادیکال آنها همواره بر لزوم محدود کردن شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی خارجی تاکید کرده‌اند و استدلال می‌کنند که این ابزارهای مجازی نه تنها اطلاعاتی را در اختیار بیگانگان قرار می‌دهند، بلکه ابزار اصلی برای ترویج سبک زندگی بر خلاف آنچه استاندارد توصیه می‌کند هستند. و ابزاری را برای مخالفان سیاسی فراهم می کند و همچنین حیات فکری و فرهنگی جامعه را از کنترل دولت خارج می کند. آنها دولت حسن روحانی را به کندی توسعه طرح ملی اینترنت و کوتاهی در حمایت از رسانه های محلی و شبکه های اجتماعی متهم کردند.

بسیاری از فعالان سیاسی به ویژه اصلاح طلبان در انتخابات 1400 هشدار دادند که اصولگرایان در حال اجرای طرح های محدودسازی اینترنت هستند و این یکی از آخرین بهانه های آنها برای دعوت از بدنه اجتماعی خود به پای صندوق های رای بود. این فراخوان البته جواب نداد و با روی کار آمدن اصولگرایان در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم تمامی موانع اجرای این طرح با توجه به دیدگاه آنها در فضای مجازی برطرف شد. با این حال، کار پیچیده تر از آنچه به نظر می رسد به نظر می رسد.

اصل 85 قانون اساسی و طرح حفاظت

بررسی طرح دفاعی در مجلس شورای اسلامی با واکنش های بسیار گسترده ای مواجه شد. مشاغل مرتبط با فضا، فعالان اتحادیه های کارگری و جامعه مدنی و همچنین کارشناسان در این زمینه بسیار پر سر و صدا هستند و اغلب با این طرح مخالف هستند.

در این فضا اصولگرایان تندرو با محوریت جبهه پایداری با اتخاذ مصوبه ای توانستند این طرح را بر اساس اصل 85 قانون اساسی پیش ببرند. بر این اساس این طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و در صورت تصویب در کمیسیون، این طرح تا تصویب در صحن علنی مجلس به صورت موقت اجرا می شود.

تاریخچه این قطعنامه نیز عجیب بود. این لایحه ابتدا با 121 رای به تصویب رسید و پس از مخالفت علنی در جلسه غیرعلنی و رای عدم اعتماد، 144 نماینده خواهان لغو اصل هشتاد و پنجم شدند اما در جلسه علنی بعدی 130 نماینده با 185 رای به بررسی مجدد این لایحه پرداختند. رای موافق دادند!

این پروژه در مرکز پژوهش های مجلس پیش و پس می رود

اما بررسی طرح در کمیسیون فرهنگی به آن سادگی که اصولگرایان تندرو پیش بینی می کردند نبود. کمیسیون فرهنگ با اقدامی جالب رای به بازگرداندن این طرح به مرکز پژوهش های مجلس برای بررسی بیشتر داد. به نظر می رسد این کار با رضایت و تلاش محمد باکر کلیباف انجام شده است. کلیباف پس از ارجاع این طرح به پژوهشگاه، در توئیتی نوشت: طرح حمایت از مصرف‌کنندگان سایبری برای بهبود ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیرساختی آن با بررسی‌های کارشناسی تکمیلی به مرکز پژوهش‌های مجلس ارسال شده است. قانون سایبری در در نظر گرفتن خواسته های مردم، منافع صاحبان مشاغل و اجماع نخبگان موثر خواهد بود.

لحن توییت های کلیباف نشان دهنده رضایت او از این تصمیم است. اما وقتی مرکز پژوهش‌های مجلس در نامه‌ای به مخالفت کامل با این طرح پرداخت و خواستار آن شد که به ضرر کسب و کار و آزادی مردم باشد، کار جالب‌تر شد.

نکته جالب اینکه در پی استعفای علیرضا زاکانی از ریاست مرکز پژوهش های مجلس بابک، نگهداری از سوی کلیباف به عنوان سرپرست این مرکز منصوب شد. رئیس هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی یا در واقع رئیس کابینه کلیباف ناظر رئیس مجلس است و مشخص است که از نظر سیاسی کاملاً به وی نزدیک است.

این نامه مرکز پژوهش‌ها در پی واکنش علی هزریان، سخنگوی جبهه پایداری بود و در یادداشتی، نامه این مرکز را نشانه پیروزی رادیکالیسم بر عقلانیت دانست و بر غلبه مولفه‌های سیاسی بر علمی تاکید کرد.

به هر حال به نظر می رسد طرح دفاعی به نقطه تجمع جبهه پایداری و محمد باکر کلیباف و حامیانش تبدیل شده است. تقابلی که برای بسیاری از ناظران قابل پیش بینی بود و مشخص بود که اصولگرایان تندرو پس از شکست همه رقبا به سمت شهردار خواهند رفت. احتمالاً کلیباف متوجه شده بود که چاره ای جز توسل به افکار عمومی و زنده ماندن در انتخابات بعدی ندارد و طرح دفاع می تواند فرصت خوبی برای تثبیت خود در افکار عمومی باشد. باید منتظر ماند و این اختلاف را دید، هرچند تجربه نشان می دهد که در سیاست رادیکال ایران، اصولگرایان رادیکال معمولاً به هر قیمتی پیروز می شوند!

دیدگاهتان را بنویسید