«طرح سیستم تنظیم خدمات سایبری» معروف به طرح حفاظتی را پیدا و پنهان کنید


ساعت: 14:06
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1810779

رئیس کمیسیون مشترک تنظیم مقررات خدمات سایبری با رد هرگونه مصوبه ای غیر از شورای نگهبان مخالفت کرد. هیأت امنا نیز از مجلس گلایه دارد و از مجلس می خواهد که آن را تغییر دهد، بنابراین ادعای ابطال این مصوبه توسط این نماینده در قوانین مجلس بیهوده است.

رضا تگی پور، رئیس کمیسیون مشترک تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی راه دانا؛ وی با اشاره به تصویب طرح ساماندهی خدمات فضای مجازی در این کمیته گفت: متاسفانه در این موضوع حواشی فراتر از متن است و بسیاری از موضوعاتی که در این زمینه در رسانه ها مطرح می شود، موضوع اصلی نیست. و تحریف شده اند.”

وی با اشاره به انتشار نامه ابطال کمیسیون در روز گذشته گفت: بعدازظهر دیروز جلسه ای برگزار کردیم که برخلاف جلسات قبلی، این جلسه با حضور اکثر اعضای کمیسیون برگزار شد. پس از مجموع رای 19 از 20 نماینده با برنامه های مشترک، «آنها موافقت کردند.

تگی پور با اشاره به نامه این نماینده مجلس به کلیباف ادامه داد: بر اساس این نامه می گوید شما باید به نسخه اصلی رای می دادید که در 26 دی ماه از سوی دادگاه به کمیسیون ارائه شد و به نسخه جدید رای ندادید. “

وی با اشاره به اینکه کمیسیون در 18 مهرماه جلسه ای برگزار کرد و این طرح را بررسی کرد، خاطرنشان کرد: وی گفت: ما خودمان نسبت به نسخه اصلی که در 26 دی ماه ارائه شده بود انتقاد کرده ایم، داوطلبانه اعلام کرده ایم که می توانیم این طرح را تغییر دهیم و رای دهیم که چرا باید برای چیزی که قبول نمی کنیم هزینه کنیم.

تقی پور با اشاره به اینکه وزیر ارتباطات در جلسه 25 مهرماه طی نامه ای اعلام کرد که ما نسبت به این طرح نظرات و دیدگاه هایی داریم که می خواهیم نظرات ما قبل از رای گیری اجرایی شود، تصریح کرد: ما قصد نداشتیم بر خلاف این طرح عمل کنیم. تغییرات و پیشنهادات وزارت ارتباطات در برنامه جلسات مشترک اعمال می شود.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: جلسه مشترکی با حضور رئیس مجلس، وزیر ارتباطات تشکیل شده بود و پیشنهاد دادم نایب رئیس مجلس نیز حضور داشته باشد. بر اساس ماده 142 اساسنامه، کمیسیون ها می توانند طرح ها را به مرکز پژوهش های مجلس ارائه کنند تا مرکز پس از جمع آوری نظرات سایر بخش ها و اجرای طرح، طرح رای گیری جدید را تهیه کند.

تقی پور با اشاره به اینکه اعضای کمیسیون با ارسال این طرح به مرکز تحقیقات برای ایجاد تغییرات مشروط موافقت کردند، گفت: در آن زمان مقرر شد کارگروه مشترکی تشکیل شود و نظرات وزارت ارتباطات در مورد این 48 کاری اجرایی شود. جلساتی برای اجرای تغییرات جدید برگزار شده است، بنابراین ادعای جلسات کوتاه چند دقیقه ای و مخفی اساسا نادرست است.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است به نسخه قبلی رای دهیم چرا در چهار ماه گذشته جلسه گذاشته ایم، گفت:

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه قانونگذار یک مقام اداری است و نمی تواند مصوبه کمیته را بپذیرد یا رد کند، گفت: رد تصمیم غیر از هیات امنا خلاف قانون است. هیأت امنا نیز گلایه دارد و از مجلس می خواهد که آن را تغییر دهد، بنابراین ادعای منتشر شده مبنی بر لغو این مصوبه از سوی معاون مجلس، شیطنت رسانه ای است.


نظرات وزارت ارتباطات، مرکز ملی فضای مجازی، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما و دادستانی کل کشور به پیوست این طرح است.

تقی پور طرفدار تریبون های خارجی و حمایت از تریبون های داخلی است، گفت: در مجلس همه نقدهای داخلی و خارجی را بررسی کرده ایم. اگر نقد کارشناسی بود، آن را بررسی کردیم و نظرات مختلفی را برای رفع شبهات اعمال کردیم.»

وی با اشاره به تغییرات نسخه نهایی نسبت به نسخه قبلی، ادامه داد: در این نسخه نظرات وزارت ارتباطات، مرکز ملی فضای مجازی، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، دادستان کل کشور ضمیمه شده است، بنابراین تمامی بخش‌های البته این طرح موافق است که آنها در مورد مقالات نظر دارند، اما هیچ کس با کلیات موافق نیست.

رئیس کمیسیون تلفیق تنظیم مقررات سامانه تنظیم خدمات فضای مجازی کاربران فضای مجازی با اشاره به اینکه مرکز پژوهش ها ادعا می کند برخی بندها مغایر قانون است، خاطرنشان کرد: ما هم می گوییم نظر شما را قبول نداریم. این یک ساختار چند جانبه است و شما نمی توانید این کار را انجام دهید، ما اصل این موضوع را قبول داریم، اما این کار توسط مجلس انجام نشد و به موجب اصل 110 رهبری این کار را کردند.

وی گفت: ما نماینده مجلس هستیم و قانون اساسی به ما اجازه قانون گذاری می دهد. مجلس در برنامه ششم توسعه وظایفی را به مرکز ملی واگذار کرده و هیات امنا نیز آن را تصویب کرده است تا مجلس به شورای عالی فضای مجازی تفویض کند.

تقی پور با بیان اینکه اگر بخواهیم وظایف کمیسیون ویژه را کم یا زیاد کنیم باید از شورای عالی فضای مجازی مجوز بگیریم، ادامه داد: ما حق نداریم شورای عالی فضای مجازی را تضعیف کنیم یا تعهدات خود را کم و زیاد کنیم. گفت: تا زمانی که طرح تصویب بندهای اضافه شده تصویب نشود، از شورای عالی فضای مجازی تائید خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه این طرح فضای زیادی ایجاد کرده است، بیان کرد: دلیل انتقادات زیاد این بود که برخی طرح را نخوانده بودند که کلیات آنها حتی یک بار تصویب شده بود یا از فردی که آگاه بود خواستند ابعاد و زوایای طرح را روشن کند.


طرحی که هنوز تصویب نشده است چگونه می تواند سرعت اینترنت را کاهش دهد؟

رئیس کمیسیون مشترک تنظیم مقررات سامانه تنظیم فضای مجازی با اشاره به اینکه در طرح قبلی به صراحت درباره مسدودسازی برخی از پلتفرم ها صحبت شده است، گفت: این طرح عنوان یا محوری مبنی بر مسدودسازی و فیلترینگ ندارد. متأسفانه ما در حال حاضر صحبت می کنیم که قانون فضای مجازی نداریم، بنابراین مجازات و تعقیب ندارد، ما در این قانون اعلام می کنیم که قانون در این زمینه روشن است و باید به آن عمل شود.

تگی پور با اشاره به اینکه متأسفانه آقای آذری جهرمی در زمان مدیریت خود بسیاری از مصوبات شورای عالی فضای مجازی را اجرا نکرده بود، ادامه داد: اگر این طرح به قانون تبدیل شود، تضمین می شود.

تگی پور با اشاره به اینکه عده ای دلیل کندی اینترنت را طرح مجلس می دانند، گفت: طرحی که هنوز بررسی و تصویب نشده چگونه می تواند سرعت اینترنت را کاهش دهد؟

وی تاکید کرد: وزارت ارتباطات دلیل کاهش سرعت را دلیل فنی عنوان کرده است، زیرا زیرساخت ها در سال های اخیر توسعه نیافته است. دلیل کاهش سرعت اینترنت فقدان زیرساخت هایی است که در دولت های قبلی ایجاد نشده بود.

رئیس کمیسیون مشترک نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی با اشاره به اینکه در نسخه جدید زمان بهره برداری از بسترهای داخلی و تعیین بسترهای خارجی مشخص نشده است، تاکید کرد: تکلیف بسترهای داخلی و خارجی را مشخص و ساماندهی کنید. .

تقی پور با بیان اینکه دولت 8 سال پیش در کشور قدرت اجرایی داشت، اما از اداره شبکه ملی اطلاعات خودداری کرد، خاطرنشان کرد: تاخیر در طرح حفاظت را مقصر می دانند، عمداً این طرح را اجرا نکردند که بگویند به اینترنت بین المللی نیاز داریم؛ این طرح را به طور کامل اجرا نکردند. آقای روحانی در جلسه ای به صراحت گفت تلگرام رسانه من است و صداوسیما در دست دولت! اگر شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شود محدودیت سرعت نخواهیم داشت.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید