پیروزی حقوقی غزه و آفریقای جنوبی در لاهه و درس های آن

دیوان بین المللی دادگستری در لاهه مهم ترین نهاد قضایی بین المللی است که به عنوان یکی از ارکان اصلی سازمان ملل متحد عمل می کند. دادگاه تنها در صورت توافق طرفین دعوا قادر به رسیدگی به ادعای دولت ها خواهد بود. به همین دلیل دادگاه پس از تشکیل هر پرونده ابتدا صلاحیت رسمی خود را برای رسیدگی و یا به عبارتی رضایت طرفین دعوی – به ویژه متهم – و همچنین صلاحیت ماهوی آن را بررسی می کند. ، برای اینکه موضوع دعوای ماده 36 باشد. منشور به او پول می دهد.

در شکایت آفریقای جنوبی از رژیم اسرائیل در مورد نسل‌کشی غزه، طرح شکایت به دلیل عضویت هر دو طرف کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی و ماده 9 آن است که پیش‌بینی می‌کند. ارجاع به دادگاه لاهه در صورت بروز اختلاف بین اعضای کنوانسیون. به همین دلیل علیرغم مخالفت رژیم اسرائیل، دادگاه در تصمیم اولیه خود که روز جمعه اعلام شد، تأیید کرد که صلاحیت رسمی به معنای رضایت طرفین و صلاحیت ماهوی به معنای تحقق ماده 3 است. کنوانسیون در مورد امکان نسل کشی در غزه برای رسیدگی به آن موضوع است.

علاوه بر این رسیدگی، دادگاه می تواند در شرایط خاص و قبل از صدور رأی قطعی، در تصمیم موقت خود اقدامات لازم را بخواهد. در همین راستا دادگاه حکم داد رژیم اسرائیل باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل کشی در غزه انجام دهد و نتایج اقدامات خود را ظرف یک ماه به دادگاه گزارش کند. این اقدامات شامل اجازه ورود کمک های بشردوستانه، بهبود وضعیت انسانی و توقف تخریب غزه است.

هر چند اجرای احکام دادگاه الزامی است، اما در صورت عدم پذیرش و اجرا، طرف مقابل می تواند به عنوان اشاره به «ضمانت» احکام دادگاه به «شورای تأمین» برسد. جایی که البته «وتو» می تواند به چالشی در برابر تأمین این آرا تبدیل شود.

دیوان بین المللی دادگستری در ساختار سازمان ملل نماد «عدالت» است و مانند «مجمع عمومی» در چنین مواردی از حمایت افکار عمومی جهان برخوردار است. این رای، صرف نظر از تصمیم نهایی دادگاه در پرونده نسل کشی علیه رژیم اسرائیل، یک پیروزی حقوقی و دیپلماتیک بین المللی مهم برای مردم غزه و کشور آفریقای جنوبی است.

درس این اتفاق مهم این است که چگونه دیپلماسی صحیح و غیر شعاری و استفاده از سازوکارهای حقوقی بین‌المللی می‌تواند ساختار جهانی را نسبت به یک موضوع مهم و دغدغه وجدان‌های بیدار و رژیم اسرائیل که نمادی از «عدم تعهد» است، تغییر دهد. قراردادها و سازمان‌های بین‌المللی.» «مسئله فلسطین» متهم را در یک پاسخ محدود و موقعیت واقعی قرار داد.