چالش صدور احکام بازنشستگی دیرکرد فرهنگیان

چالش صدور احکام بازنشستگی دیرکرد فرهنگیان

اکبر شیرمحمدی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه تعداد مستمری بگیران با تحصیل و کارآموزی افزایش چشمگیری داشته است، اظهار کرد: در سال 1396 حدود 44 هزار نفر، در سال 1398 حدود 31 هزار نفر و در سال 1400 70 هزار مستمری بگیر آموزش و پرورش داشتیم.

وی افزود: شروع سال تحصیلی و فعالیت کاری و بازنشستگی در آموزش و پرورش مهرماه است و از سوی دیگر ابلاغیه بازنشستگی معلمان دارای شرایط بازنشستگی نیز در همین تاریخ صادر می شود.

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه در سال 1400 در برقراری و پرداخت حقوق با تاخیر مواجه شدیم، گفت: در آذر و دی ماه چندین هزار مستمری بگیر داشتیم که پرونده آنها با تاخیر از سوی وزارت آموزش و پرورش برای ما ارسال شده و تاکنون دریافت نشده است. حقوق چهار ماه آنها در آبان و آذر مبلغی به عنوان علی الحساب برای آنها واریز کردیم تا حقوق ماهانه آنها مشخص شود.

شیرمحمدی ادامه داد: پیش بینی ما این بود که در سال های آینده افزایش مستمری بگیران داشته باشیم و این روند تکرار شود، بنابراین اقداماتی انجام داده ایم تا این اتفاق نیفتد. در همین راستا در 4 دی ماه 1400 اولین مکاتبه را با وزیر آموزش و پرورش انجام دادیم و با توجه به افزایش مستمری بگیران درخواست تعامل بهتر بین دو گروه را داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در این نامه نوشتیم که با وجود ارسال مدارک و حجم عظیم کار در صندوق، با استفاده از سیستم های مکانیزه تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا حقوق ها به موقع تعیین شود، گفت: و درخواست برای تشکیل کارگروه مشترک وزارت آموزش و پرورش و صندوق بازنشستگی کشوری و همچنین موظف شد اطلاعات سوابق خدمت کارکنان از جمله ارشدیت غیررسمی را به دست آوریم تا در زمان مقرر دستورات لازم را صادر کنیم. پاسخی نیست

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: در 13 اردیبهشت 1401 نامه دیگری فرستادیم و همان درخواست را تکرار کردیم اما باز هم به نتیجه مطلوب نرسیدیم. در 24 تیرماه مجدداً درخواست کمک و آمادگی برای صدور احکام – سه ماه قبل از بازنشستگی و در زمان تعیین حقوق را اعلام کردیم تا بازنشستگان امسال بتوانند در مهرماه مستمری خود را دریافت کنند.

شیرمحمدی با بیان اینکه از مشکلات تامین نیروی انسانی و حجم بالای کار در آموزش و پرورش اطلاعی نداریم، گفت: آموزش و پرورش در رتبه بندی معلمان نقش دارد. از طرفی کم کار بوده و به دنبال استخدام و ادامه خدمت همکاران در آستانه بازنشستگی است. ما می خواستیم تعامل بیشتری داشته باشیم تا برقراری حقوق به تاخیر نیفتد. صدور حکم در زمان مناسب برای ما ارزشمند و مهم است اما تاخیر در ارسال مدارک منجر به تاخیر در صدور حکم می شود.

وی افزود: چندین بار با رئیس مرکز منابع انسانی و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش صحبت کردیم و انواع همکاری های صندوق بازنشستگی را یادآور شدیم و آنها نیز در تلاش هستند و قول داده اند که پرونده ها را به سرعت به وزارت آموزش و پرورش ارسال کنند. صندوق برای صدور احکام

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری درباره تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش در سال جاری گفت: برای امسال حدود 80 هزار فرهنگی در آستانه بازنشستگی هستند که با توجه به اجرای طرح رتبه بندی درخواست ادامه خدمت کرده اند. در حال برخورداری از مزایای ی تعداد مستمری بگیران این وزارتخانه به حدود 45 هزار نفر رسیده است. به این ترتیب امسال 45 هزار مستمری بگیر آموزش و پرورش داریم که تاکنون 5600 نفر معادل 12 درصد آن تایید شده است.

شیرمحمدی افزود: از آنجایی که توزیع اعتبار و بسته شدن حساب ها برای محاسبه دهمین حقوق ماهانه هر ماه انجام می شود، در صورتی که تا قبل از دهم مهرماه پرونده ها به دست ما برسد و احکامی را صادر کنیم، حقوق مستمری بگیران در مهرماه پرداخت می شود اما پس از آن. موارد فوق به ماه آینده موکول می شود.

وی با بیان اینکه اگر تعداد زیاد باشد و بتوانیم از سازمان برنامه بودجه بگیریم حتما بررسی می کنیم، تصریح کرد: باید مسیر را خوب طی کرد و برای صدور حکم بازنشستگی معلمان مشکلی وجود نداشته باشد.

به گفته معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری در حال حاضر 928 هزار مشترک صندوق بازنشستگی وجود دارد به عبارتی 712 هزار نفر معادل 77 درصد شاغلان صندوق ملی در آموزش و پرورش هستند که از این تعداد 45 نفر. درصد مرد و 55 درصد زن هستند. در تهران 32 درصد مرد و 68 درصد زن هستند.

شیرمحمدی در پاسخ به سوالی درباره تناسب حقوق بازنشستگان کشوری گفت: بحث افزایش حقوق کارکنان و مستمری بگیران در حال انجام است و منتظر خبرهای خوبی هستیم تا بتوانیم اقدامات اجرایی مناسبی انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید